Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Informacja i komunikacja w zarządzaniu

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: R.4s.IKS.SL.RZAXZ
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Informacja i komunikacja w zarządzaniu
Jednostka: Katedra Zarządzania i Ekonomii Przedsiębiorstw
Grupy: Zarządzanie, 4 sem, stacj. licencjat obowiązkowe
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 4.00 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Skrócony opis:

KIERUNEK STUDIÓW: ZARZĄDZANIE / semestr: 4

Profil: ogólnoakademicki / Forma i poziom: SL

Status: kierunkowy

Wymagania wstępne: brak

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z zasadami przygotowywania właściwych komunikatów w organizacji (przedsiębiorstwie) z punktu widzenia menedżera. Celem jest także analiza procesu informacyjnego na przykładzie zarządzania organizacją oraz poznanie sposobów jego wdrażania w praktyce.

Program nauczania obejmuje treści merytoryczne przedmiotu, w tym w szczególności:

a) w zakresie komunikacji społecznej - istota procesu komunikowania - pojęcia, cele, sposoby, typy, formy, budowanie komunikatów informacyjnych i perswazyjnych, zasady przygotowywania prezentacji, prowadzenia debat i dyskusji;

b) w zakresie informacji - istota, rodzaje i źródła pozyskiwania informacji, gromadzenie, selekcjonowanie informacji (zewnętrznej i wewnętrznej), projektowanie potrzeb, pozyskania i wykorzystania informacji w firmie.

Pełny opis:

Wykłady (15 godz.):

- Istota procesu komunikowania - definicje, cele, sposoby. Komunikowanie społeczne i jego warunki.

- Formy, rodzaje i typy komunikowania. Zasady komunikowania w organizacji.

- Komunikowanie grupowe i masowe na przykładzie organizacji ekonomicznej.

- Teoria wiedzy i informacji. Informacja - istota, definicje, znaczenie.

- Rola informacji w procesie podejmowania decyzji menedżerskich i zarządzania firmą..

- Rodzaje informacji i źródła pozyskania, kryteria wyszukiwania. .

- Komunikacja wewnętrzna w organizacji. Informacja jako czynnik organizacji.

- Zarządzanie informacją w biznesie - gromadzenie, selekcjonowanie i przetwarzanie informacji (wewnętrznej i zewnętrznej).

- Koszty i korzyści wykorzystania informacji w biznesie.

Ćwiczenia (15 godz.):

- Sposoby zdobywania informacji. komunikacja interpersonalna. Funkcje pytań, rola pytań w komunikacji. Praca indywidualna.

- Zdobywanie umiejętności komunikowania się w organizacji. Opracowywanie skutecznych komunikatów w grupach.

- Informacja jako podstawa podejmowania decyzji. Informacja, rynkowa, finansowa i marketingowa - poszukiwanie źródeł informacji. Praca w grupach.

- Rodzaje informacji menedżerskiej i jej źródła. Praca w grupach.

- Opracowywanie bazy danych klientów, pracowników oraz konkurentów. Praca zespołowa.

- Opracowywanie komunikatów do prasy przedstawiających stanowisko firmy.

- Opracowanie i prezentacja projektu systemu zarządzania informacją i wiedzą dla wybranej organizacji z sektora agrobiznesu.

Struktura aktywności studenta

zajęcia realizowane z bezpośrednim udziałem prowadzącego godz. 35 ECTS 1,8

w tym:

wykłady 15 godz.

ćwiczenia i seminaria 15 godz.

konsultacje 10 godz.

udział w badaniach 0 godz.

obowiązkowe praktyki i staże 0 godz.

udział w egzaminie końcowym 5 godz.

praca własna (0,8 ECTS) 20 godz

Literatura:

Podstawowa:

1. Borowiecki R., Czekaj J. 2012. Zarządzanie informacją i komunikacją w organizacjach gospodarczych i instytucjach sektora publicznego. Wyd. Dom Organizatora

2. Lula P., Paliwoda-Pękosz G., Tadeusiewicz R. 2007. Metody sztucznej inteligencji i och zastosowania w ekonomii i zarządzaniu. Wyd. AE w Krakowie

3. Knapik W., Kiełbasa B. 2019. Komunikacja społeczna w ujęciu interdyscyplinarnym. Komunikacja biznesowa. Wydawnictwo Uniwersytetu Rolniczego w Krakowie.

4. Błaszczyk W. 2005. Metody organizacji i zarządzania: kształtowanie relacji organizacyjnych. Wyd. PWN Warszawa.

5. Świątek-Barylska I. (red.) 2016. Relacje w organizacji: podręcznik menedżera. Wyd. Uniw. Łódzkiego.

6. Paszta E. 2013. Systemy zarządzania informacją i komunikacją w małych i średnich przedsiębiorstwach. Wyd. Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej im. prof. Stanisława Tarnowskiego.

7. Borowiecki R., Czekaj J. 2012. Zarządzanie informacją i komunikacją w organizacjach gospodarczych i instytucjach sektora publicznego. Wyd. Dom Organizatora.

8. Martyniuk Z. 2000. Zarządzanie informacją i komunikacją : zagadnienia wybrane w świetle studiów i badań empirycznych. Wyd. AE Kraków.

Bieżące i archiwalne numery czasopism MyCompany i Forbes Polska.

Uzupełniająca:

- Milewski P. 2020. Planeta K. Pięć lat w japońskiej korporacji. Świat Książki.

- Babik W. (red.) 2019. Zarządzanie informacją. Wyd. Stowarzyszenie Bibliotekarzy Polskich

- Hamilton Ch. 2011. Skuteczna komunikacja w biznesie. PWN Warszawa.

- Forlicz S. 2008. Informacja w biznesie. PWE Warszawa.

- Ober J. 2007. Informacja i komunikacja w zarządzaniu. Wyd. Politechniki Śląskiej.

- Borowiecki R., 2003. Informacja w zarządzaniu przedsiębiorstwem. Wyd. Zakamycze Kraków.

Efekty uczenia się:

Po zakończeniu kursu student:

Wiedza:

- posiada wiedzę z zakresu poszukiwania, gromadzenia i opracowywania informacji,

- ma znajomość systemów informacji i komunikacji w różnych strukturach organizacyjnych,

- ma znajomość procesów komunikowania interpersonalnego i organizacyjnego.

Umiejętności:

- potrafi gromadzić i opracować informacje,

- umie budować systemy informacji i komunikacji w różnych strukturach organizacyjnych,

- umie komunikować się i budować zrozumiałe komunikaty,

- umie projektować system informacji w firmie.

Kompetencje społeczne:

- dostrzega konieczność stałego doskonalenia się w zakresie komunikacji społecznej i organizacyjnej,

- dostrzega potrzebę doskonalenia umiejętności podejmowania inicjatyw społecznych,

- potrafi w sposób kompetentny zorganizować pracę w grupie.

Metody i kryteria oceniania:

Wykłady:

egzamin pisemny - pisemna forma odpowiedzi na pytania dotyczące problematyki omawianej na wykładach.

Przyjęto procentową skalę oceny efektów kształcenia, definiowaną w sposób następujący:

1. Ocena niedostateczna (2,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie co najmniej jednej z trzech składowych (W, U lub K) przedmiotowych efektów kształcenia student uzyska mniej niż 50% obowiązujących efektów dla danej składowej.

2. Ocena dostateczna (3,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie każdej z trzech składowych (W, U lub K) przedmiotowych efektów kształcenia student uzyska przynajmniej 55% obowiązujących efektów dla danej składowej.

3. Ocena ponad dostateczna (3,5): wystawiana jest na podstawie średniej arytmetycznej z trzech składowych (W, U lub K) przedmiotowych efektów kształcenia (średnio 61-70%).

4. Podobny sposób obliczania ocen jak przedstawiony w pkt. 3 przyjęto dla ocen dobrej (4,0 - średnio 71-80%), ponad dobrej (4,5 - średnio 81-90%) i bardzo dobrej (5,0 średnio 90%).

Ćwiczenia:

ocena końcowa to średnia ocen za realizację prac indywidualnych oraz wykonane zadania zespołowe (w grupach lub w parach), w tym projektów.

Ocena końcowa = 0,6 x ocena z egzaminu (wykłady) + 0,4 x ocena podsumowująca (ćwiczenia).

UWAGA: Prowadzący zajęcia, na podstawie stopnia opanowania przez studenta obowiązujących treści programowych danego przedmiotu, w oparciu o własne doświadczenie dydaktyczne, formułuje ocenę, posługując się podanymi wyżej kryteriami formalnymi.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-02-25 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia audytoryjne, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Barbara Kiełbasa
Prowadzący grup: Barbara Kiełbasa
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia audytoryjne - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-28 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia audytoryjne, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Barbara Kiełbasa
Prowadzący grup: Barbara Kiełbasa
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia audytoryjne - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-27 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia audytoryjne, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Barbara Kiełbasa
Prowadzący grup: Barbara Kiełbasa
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia audytoryjne - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)

Okres: 2024-02-26 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia audytoryjne, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Barbara Kiełbasa
Prowadzący grup: Barbara Kiełbasa
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia audytoryjne - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)