Georóżnorodność
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | R.4s.GER.SI.ROSXZ |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Georóżnorodność |
Jednostka: | Katedra Gleboznawstwa i Agrofizyki |
Grupy: |
Ochrona Środowiska 4 sem. stacj inż obow. Monitoring środowiska i zagrozenia ekosystemów Ochrona środowiska, 4 sem, stacj. inż. obowiązkowe |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Treści merytoryczne przedmiotu: Definicja georóżnorodności. Elementy geologii historycznej dotyczącej regionu krakowskiego. Procesy geomorfologiczne prowadzące do aktualnego ukształtowania terenu. Geneza, właściwości i występowanie najważniejszych skał budujących region krakowski. Skały pochodzenia wulkanicznego w okolicach Krakowa. Geoturystyka. Ochrona georóżnorodności na przykładzie Polski Południowej. Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z budową geologiczną i rzeźbą rejonu południowej Polski ze szczególnym zwróceniem uwagi na ciekawsze elementy przyrody nieożywionej (ostańce, odsłonięcia, jaskinie). |
Pełny opis: |
Wykłady: 1. Pojęcie georóżnorodności. 2-3. Procesy endo- i egzogeniczne, które doprowadziły do obecnego zróżnicowania budowy geologicznej obszaru krakowskiego. 4-5. Georóżnorodność na przykładzie obszaru krakowskiego. 6-7. Zróżnicowanie pokrywy litologicznej Niecki Nidziańskiej. Lessy geneza, podział, występowanie, charakterystyka. 8-9. Ewaporaty Niecki Nidziańskiej i Pogórza Karpackiego. 10-11. Cenne elementy rzeźby antropogenicznej regionu krakowskiego (grodziska, kurhany). 12. Ocena georóżnorodności na podstawie wybranych parametrów. 13. Geoturystyka jako sposób zachowania i upowszechniania elementów przyrody nieożywionej. 14-15. Problemy ochrony dziedzictwa geologicznego na terenie Polski Południowej. Ćwiczenia terenowe: 1-7. Wybrane elementy przyrody nieożywionej Krakowa (Rezerwat Bonarka, Kopiec Krakusa). 8-15. Georóżnorodność na przykładzie rejonu Doliny Nidy. Struktura aktywności studenta: Zajęcia realizowane z bezpośrednim udziałem prowadzącego godz. 35, ECTS 1,2 W tym: Wykłady 15 godz Ćwiczenia terenowe 15 godz Konsultacje 2 godz Udział w badaniach 0 godz Obowiązkowe praktyki i staże 0 godz Udział w egzaminie i zaliczeniu 3 godz Praca własna (1,8 ECTS) 55 godz |
Literatura: |
Podstawowa: 1. Mizerski W. 2002. Geologia Polski dla geografów. PWN, Warszawa. 2. Mizerski W. 2002. Geologia dynamiczna dla geografów. PWN, Warszawa. 3. Mizerski W., Orłowski S. 2001. Geologia historyczna dla geografów. PWN, Warszawa Uzupełniająca: 4. Gradziński R. (red.) 1972. Przewodnik geologiczny po okolicach Krakowa. Wydawnictwo Geologiczne, Warszawa. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu kursu: Wiedza: - Student posiada ogólną wiedzę na temat georóżnorodności wybranych rejonów Polski Południowej, - Student zna naturalne i antropogeniczne czynniki warunkujące geologiczne i geomorfologiczne zróżnicowanie terenu, Umiejętności: - Student potrafi rozpoznawać i charakteryzować skały typowe dla budowy geologicznej obszaru krakowskiego, Kompetencje: - Student docenia potrzebę poszerzania i upowszechniania wiedzy dotyczącej georóżnorodności Polski, - Student widzi potrzebę zachowania i ochrony najcenniejszych obiektów geologicznych oraz zrównoważonego gospodarowania zasobami geologicznymi |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykłady: egzamin pisemny - test Przyjęto procentową skalę oceny efektów kształcenia, definiowaną w sposób następujący: 1. Ocena niedostateczna (2,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie co najmniej jednej z trzech składowych (W, U lub K) przedmiotowych efektów kształcenia student uzyska mniej niż 55% obowiązujących efektów dla danej składowej. 2. Ocena dostateczna (3,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie każdej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia student uzyska przynajmniej 55% obowiązujących efektów dla danej składowej. 3. Ocena ponad dostateczna (3,5): wystawiana jest na podstawie średniej arytmetycznej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia (średnio 61-70%). 4. Podobny sposób obliczania ocen jak przedstawiony w pkt. 3 przyjęto dla ocen dobrej (4,0 - średnio 71-80%), ponad dobrej (4,5 - średnio 81-90%) i bardzo dobrej (5,0 - średnio >90%). Ćwiczenia: Raport z ćwiczeń terenowych, Ocena końcowa= 0,8 x ocena z egzaminu(wykłady)+0,2 x ocena podsumowujaca (raport z ćwiczeń) UWAGA: Prowadzący zajęcia, na podstawie stopnia opanowania przez studenta obowiązujących treści programowych danego przedmiotu, w oparciu o własne doświadczenie dydaktyczne, formułuje ocenę, posługując się podanymi wyżej kryteriami formalnymi. przedmiotu, w oparciu o własne doświadczenie dydaktyczne, formułuje ocenę, posługując się podanymi wyżej kryteriami formalnymi. |
Praktyki zawodowe: |
- |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-25 - 2021-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia terenowe, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Krystyna Ciarkowska | |
Prowadzący grup: | Krystyna Ciarkowska, Michał Gąsiorek, Katarzyna Sołek-Podwika | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-28 - 2022-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia terenowe, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Krystyna Ciarkowska | |
Prowadzący grup: | Krystyna Ciarkowska, Katarzyna Sołek-Podwika, Paweł Zadrożny | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (w trakcie)
Okres: | 2023-02-27 - 2023-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia terenowe, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Krystyna Ciarkowska | |
Prowadzący grup: | Krystyna Ciarkowska, Katarzyna Sołek-Podwika, Paweł Zadrożny | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.