Bioróżnorodność
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | R.4s.BIO.SI.ROSOZ |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Bioróżnorodność |
Jednostka: | Katedra Agroekologii i Produkcji Roślinnej |
Grupy: |
Ochrona Środowiska 4 sem. stacj inż obow. Monitoring środowiska i zagrozenia ekosystemów Ochrona środowiska, 4 sem, stacj. inż. obowiązkowe |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
KIERUNEK STUDIOW: OCHRONA ŚRODOWISKA/ECTS: 3/SEMESTR 4 PROFIL: OGÓLNOAKADEMICKI/FORMA I POZIOM; SI Celem przedmiotu jest przedstawienie podstawowych czynników wpływającymi na bioróżnorodność w aspekcie zmian w zbiorowiskach roślinnych oraz charakterystyka bioróżnorodności terenów w zależności od działalności człowieka. Poznanie wartości i przyczyn zubożenia bioróżnorodności. |
Pełny opis: |
Wykłady: 1. Pojęcie bioróżnorodności, czynniki wpływające na bioróżnorodności. 2. Kategorie i przyczyny bioróżnorodności. 3. Bioróżnorodność terenów chronionych w Polsce. 4. Znaczenie roślin chronionych w utrzymaniu bioróżnorodności i atrakcyjności terenu. 5. Użytki ekologiczne jako przykład bioróżnorodności. 6. Rola bioróżnorodności w rozwoju agroturystyki i innych form rekreacji. 7. Przyczyny i skutki zubożania bioróżnorodności. 8. Działania na rzecz ochrony bioróżnorodności. Ćwiczenia: 1. Poznanie metod do oceny bioróżnorodności. 2. Ocena bioróżnorodności różnych grup organizmów z użyciem wskaźników biologicznych - zadania z tego zakresu. 3. Ocena bioróżnorodności terenu cennego przyrodniczo(na przykładzie wybranego PN). Struktura aktywności studenta: zajęcia realizowane z bezpośrednim udziałem prowadzącego godz. 38 / ECTS: 2 w tym: wykłady: 15 godz. ćwiczenia i seminaria: 15 godz. konsultacje: 6 godz. udział w badaniach: 0 godz. udział w egzaminach i zaliczeniu: 2 godz. praca własna: 38 |
Literatura: |
Podstawowa: Różnorodność biologiczna Polski, R. Andrzejewski, A. Weigle, 2003, Warszawa Geografia roślin, A. Medwecka-Kornaś, 2002. Gospodarowanie na obszarach chronionych , A. Bołtromiuk, 2001, Wyd. Uniwersytetu w Białymstoku, Wędrówki roślin, Z. Podbiełkowski 1995, WSiP, Warszawa. Zarys mechanizmów ewolucji ,H. Krzanowska, A.Łomnicki 1995, PWN Warszawa. Biodiversity - www.brc.amu.edu.pl |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: - student posiada ogólną wiedzę z zakresu botaniki, ekologii i ochrony roślin - ma ogólną wiedzę o funkcjonowaniu organizmów żywych (roślin) w różnych warunkach środowiska przyrodniczego. Umiejętności: - opisuje i definiuje podstawowe pojęcia związane ze środowiskiem, - rozpoznaje niektóre zagrożenia dla środowiska naturalnego i umie wskazać przeciwdziałania, - rozpoznaje gatunki roślin w zależności od czynników siedliskowych w terenie chronionym na przykładzie pobytu w Parku Narodowym. Kompetencje społeczne: - docenia różne aspekty działalności, w tym wpływ na środowisko - potrafi rozwiązywać problemy i organizować pracę w zespole. |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykłady: Egzamin pisemny ograniczony czasowo z całości wiedzy przedstawionej na wykładach. Ćwiczenia : Pisemne sprawozdanie z ćwiczeń wykonanych w terenie (praca zespołowa) oraz zadań. Przyjęto procentową skalę oceny efektów kształcenia, definiowaną w sposób następujący: 1. Ocena niedostateczna (2,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie co najmniej jednej z trzech składowych (W, U lub K) przedmiotowych efektów kształcenia student uzyska mniej niż 55% obowiązujących efektów dla danej składowej. 2. Ocena dostateczna (3,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie każdej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia student uzyska przynajmniej 55% obowiązujących efektów dla danej składowej. 3. Ocena ponad dostateczna (3,5): wystawiana jest na podstawie średniej arytmetycznej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia (średnio 61-70%). 4. Podobny sposób obliczania ocen jak przedstawiony w pkt. 3 przyjęto dla ocen dobrej (4,0 - średnio 71-80%), ponad dobrej (4,5 - średnio 81-90%) i bardzo dobrej (5,0 - średnio >90%). Ocena końcowa = 0,5 x ocena z egzaminu pisemnego +0,5 x ocena podsumowująca (ćwiczenia). |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-25 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
CWA
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia audytoryjne, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Puła | |
Prowadzący grup: | Joanna Puła | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-28 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT CWA
ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia audytoryjne, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Puła | |
Prowadzący grup: | Angelika Kliszcz, Joanna Puła | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia audytoryjne - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-27 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia audytoryjne, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Puła | |
Prowadzący grup: | Angelika Kliszcz, Joanna Puła | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia audytoryjne - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-26 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia audytoryjne, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Puła | |
Prowadzący grup: | Angelika Kliszcz, Joanna Puła | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia audytoryjne - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.