Architektura wnętrz i krajobrazu
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | R.4s.AWK.SI.RROTX.O |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Architektura wnętrz i krajobrazu |
Jednostka: | Katedra Roślin Ozdobnych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest przekazanie wiedzy o o architekturze wnętrz i krajobrazie kulturowym, uwrażliwienie przyszłych właścicieli gospodarstw agroturystycznych na zagadnienia związane z krajobrazem naturalnym i kulturowym. Podczas zajęć zostaną omówione zagadnienia związane z krajobrazem naturalnym, podstawowe pojęcia z zakresu architektury wnętrz i krajobrazu, elementy kompozycji wnętrz, relacje wnętrze - zewnętrze, omówione zostaną również funkcje wnętrz, elementy ogrodu wiejskiego, kolor we wnętrzu architektonicznym i krajobrazowym, zagadnienia związane z planowaniem przestrzennym. |
Pełny opis: |
Wykłady: 1. Architektura wnętrz - architektura krajobrazu. Definicje, pojęcia podstawowe. 2. Klasyfikacja krajobrazów. Krajobraz naturalny. Walory krajobrazu kulturowego w terenach wiejskich. 3. Elementy kompozycji wnętrza. Płaszczyzny podstawy. Ściany. Wejście - wyjście. Sklepienie. Bryły wolnostojące (meble, rzeźby, itp.). Skala, proporcje. Człowiek jako miara wszechrzeczy. 4. Relacje wnętrze-zewnętrze, przenikanie, sekwencja wnętrz. Świadome kształtowanie przestrzeni. 5. Funkcja a wnętrze. Strefowość, funkcjonalność. Wnętrze prywatne - wnętrze publiczne. 6. Architektura ruralistyczna. Tradycja a współczesność. Regionalizm. Tradycja miejsca, genius loc, pojęcie swojskości. 7. Tereny otwarte. Współczesny krajobraz ruralistyczny. Ogród wiejski. Tradycja a współczesność. Kierunki przemiany, aspekty psychologiczne kształtowania przestrzeni. 8. Kolor we wnętrzu architektonicznym i krajobrazowym. Geografia koloru. Oświetlenie. 9. Wizerunek gospodarstwa agroturystycznego. Charakterystyczne elementy wnętrza i otoczenia. Stylizacja. Elementy kontrowersyjne - kicz. 10. Wnętrza prowizoryczne imprez plenerowych - sceneria krajobrazowa. 11. Planowanie przestrzenne. Podstawowe zagadnienia. Plan zagospodarowania przestrzennego. 12. Zielona architektura w świetle teorii zrównoważonego rozwoju. Wybrane aspekty ochrony środowiska a aspekty estetyczne. 13. Przemiany w krajobrazie otwartym. Style w sztuce a wnętrza krajopbrazowe. 14. Kształtowanie całościowego wizerunku gospodarstwa agroturystycznego. Wybrane aspekty działań promocyjnych. 15. Nowe tendencje w architekturze wnętrz i krajobrazu oraz potrzeba ciągłego aktualizowania wiedzy. Ćwiczenia: 1. Wprowadzenie do ćwiczeń. Ustalenie zakresu opracowania, zestawu narzędzi. Wybór tematu projektowego. 2. Zatwierdzenie tematu opracowania. Wyznaczanie kierunków i etapów działania (master plan). Kontekst krajobrazowy wybranego obiektu. Pojęcie otwarć widokowych. Ochrona widoków. 3. Opracowanie zawartości merytorycznej ulotki (część historyczna i kulturowa) 4. Opracowanie zawartości merytorycznej ulotki (ciąg dalszy) 5. Studia pzrygotowawcze. Analiza stanu istniejącego (SWOT) Wytyczne projektowe 6. Wyznaczanie stref funkcjonalnych wewnątrz i na zewnątrz gospodarstwa agroturystycznego. 7. Opracowanie założeń programowych ogrodu. 8. Zapoznanie się z podstawowymi narzędziami programu Corel Draw. 9. Wykonanie szkiców założenia ogrodowego. Praca wykonywana w dwuosobowych zespołach. Ocena szkiców. 10. Wykonanie szkiców założenia ogrodowego - c.d. Praca wykonywana w dwuosobowych zespołach. Ocena szkiców. 11. Wykonanie szkicu wnętrza. Praca wykonywana w dwuosobowych zespołach. Ocena szkiców. 12. Wykonanie szkicu wnętrza - c.d. Praca wykonywana w dwuosobowych zespołach. Ocena szkiców. 13. Składanie projektu promującego wybrany obszar lub wybrane gospodarstwo agroturystyczne, korekty. 14. Składanie projektu promującego wybrany obszar lub wybrane gospodarstwo agroturystyczne, korekty. 15. Zaliczenie Statystyka przedmiotu: 1. Liczba godzin oraz punktów ECTS - przedmiot obowiązkowy Godziny: -; ECTS: - 2. Liczba godzin oraz punktów ECTS - przedmiot do wyboru Godziny: 50; ECTS: 2 3. Łączna liczba godzin oraz punktów ECTS, którą student uzyskuje poprzez bezpośredni kontakt z nauczycielem akademickim (wykłady, ćwiczenia, seminaria....) Godziny: 30; ECTS: 1,2 4. Łączna liczba godzin oraz punktów ECTS, którą student uzyskuje na zajęciach praktycznych np. laboratoryjne, projektowe, terenowe, warsztaty Godziny: -; ECTS: - 5. Przewidywany nakład pracy własnej (bez udziału prowadzącego lub z udziałem w ramach konsultacji) konieczny do realizacji zadań programowych przedmiotu. Godziny: 20; ECTS: 0,8 |
Literatura: |
1. Agroturystyka w teorii i praktyce / pod red. Krzysztofa Młynarczyka i Marka Marksa, Olsztyn, Zakład Poligrafii UWM, 2002. 2. Böhm A., Wnętrze w kompozycji krajobrazu, Wybrane elementy genezy porównawczej i zastosowania pojęcia, Wydawnictwo Politechniki Krakowskiej, Kraków 2004. 3. Krajobraz kształtowany przez kulturę rolną / pod red. Krzysztofa Młynarczyka, Olsztyn : Katedra Architektury Krajobrazu i Agroturystyki UWM, 2006. 4. Wieś polska (w pracach Instytutu Architektury i Planowania Wsi - pod red. J.W.Rączki), Kraków 1996. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: 1. Zna podstawowe elementy kompozycji wnętrza. 2. Charakteryzuje podstawowe pojęcia związane z architekturą wnętrz i krajobrazu. 3. Opisuje wizerunek gospodarstwa agroturystycznego. Umiejetności: 1. Wykonuje szkice założenia ogrodowego oraz wnętrza. 2. Projektuje wybrany obszar gospodarstwa agroturystycznego. 3. Opracowuje treść ulotki. Kompetencje społeczne: 1. Rozwiązuje postawione zadania w zespole lub samodzielnie. 2. Rozumie potrzebę ustawicznego podnoszenia kwalifikacji. |
Metody i kryteria oceniania: |
Oceny formujące (ćwiczenia): 1. Oceny za wykonane opracowania, projekty, szkice i działania realizowane indywidualnie i w zespołach dwuosobowych w trakcie prac nad sprawozdaniami z ćwiczeń. Wyznacznikiem oceny będzie efektywność i organizacja zespołu oraz umiejętność korzystania z materiałów źródłowych, 2. Poprawność wykonania prac oraz oceny z kolokwiów. Ocena końcowa (formująca): średnia z ocen formujących Wykłady: Ocena podsumowująca: egzamin pisemny z całości wiedzy przedstawionej na wykładach i ćwiczeniach (zadania problemowe, tworzenie krótkich definicji, rozwiązywanie przedstawionych zagadnień). 1. Ocena niedostateczna (2,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie co najmniej jednej z trzech składowych (W, U lub K) przedmiotowych efektów kształcenia student uzyska mniej niż 50% obowiązujących efektów dla danej składowej. 2. Ocena dostateczna (3,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie każdej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia student uzyska przynajmniej 50% obowiązujących efektów dla danej składowej. 3. Ocena ponad dostateczna (3,5): wystawiana jest na podstawie średniej arytmetycznej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia (średnio 61-70%). 4. Podobny sposób obliczania ocen jak przedstawiony w pkt. 3 przyjęto dla ocen dobrej (4,0 - średnio 71-80%), ponad dobrej (4,5 - średnio 81-90%) i bardzo dobrej (5,0 - średnio >90%). UWAGA: Prowadzący zajęcia, na podstawie stopnia opanowania przez studenta obowiązujących treści programowych danego przedmiotu, w oparciu o własne doświadczenie dydaktyczne, formułuje ocenę, posługując się podanymi wyżej kryteriami formalnymi. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.