Technologia produkcji roślinnej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | R.3s.TPR.NL.RZAXX | Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Technologia produkcji roślinnej | ||
Jednostka: | Katedra Agroekologii i Produkcji Roślinnej | ||
Grupy: |
Zarządzanie, 3 sem, niestacj. licencjat obowiązkowe |
||
Punkty ECTS i inne: |
3.00 ![]() |
||
Język prowadzenia: | (brak danych) | ||
Skrócony opis: |
KIERUNEK STUDIÓW : ZARZĄDZANIE / ECTS: 3 / semestr: 3 Profil: ogólnoakademicki / Forma i poziom: NL status: specjalnościowy/obowiązkowy Wymagania wstępne: botanika, podstawy chemii rolnej i gleboznawstwa Cel przedmiotu: Zapoznanie studentów z rolą odmiany i materiału siewnego w produkcji roślinnej, z fazami rozwojowymi, budową morfologiczną i anatomiczną oraz wpływem poszczególnych elementów agrotechniki na plonowanie i jakość plonu najważniejszych gatunków roślin rolniczych. W ramach ćwiczeń studenci wykonują projekty kart technologicznych dla wybranych gatunków roślin. Zakres przedmiotu: Przedstawienie drogi od hodowcy do odmiany (rejestracja odmian), porejestrowe doświadczalnictwo i jego wykorzystanie. Warunki produkcji nasiennej i zasady kontroli z uwzględnieniem systemu OECD i kontroli materiału siewnego zgodnie z przepisami IS. |
||
Pełny opis: |
Wykłady: 1.Aktualny stan produkcji roślinnej w Polsce i na świecie, plon roślin uprawnych i możliwości jego zwiększania, wykorzystanie rolniczej przestrzeni produkcyjnej w Polsce. 2.Rośliny zbożowe: struktura zasiewów, stanowisko w zmianowaniu, czynniki ograniczające produkcje zbóż w Polsce. Technologia uprawy pszenicy ozimej, żyta, pszenżyta ozimego, jęczmienia ozimego. 3.Uprawa zbóż jarych i kukurydzy - znaczenie gospodarcze. 4.Ziemniak - pochodzenie i znaczenie w zmianowaniu, wymagania klimatyczno - glebowe, uprawa roli, nawożenie. Uprawa ziemniaków wczesnych i na sadzeniaki. Burak cukrowy i pastewny- pochodzenie, znaczenie gospodarcze, wymagania klimatyczno - glebowe, właściwości użytkowe odmian. Agrotechnika buraka cukrowego i pastewnego. Inne rośliny okopowe. 5.Rośliny oleiste - znaczenie gospodarcze, stanowisko w zmianowaniu, czynniki decydujące o jakości surowca dla przemysłu olejarskiego. Agrotechnika rzepaku ozimego. Pozostałe rośliny oleiste (gorczyca biała, sarepska, słonecznik, dynia). Rośliny włókniste - pochodzenie i znaczenie gospodarcze, wymagania klimatyczno glebowe. Agrotechnika lnu włóknistego i oleistego. 6.Rośliny motylkowate grubonasienne - znaczenie gospodarcze, wymagania klimatyczno - glebowe, charakterystyka odmian, stanowisko w zmianowaniu. Uprawa bobiku i grochu. 7.Poplony ozime, wsiewki, poplony wtóre. Ćwiczenia: 1.Systematyka roślin zbożowych. 2.Fazy rozwojowe zbóż (skala Zadoksa i Feekesa), stałe cechy diagnostyczne gatunków zbóż zależących do podrodziny wiechlinowatych. 3.Pszenica: systematyka gatunków i odmian botanicznych, budowa morfologiczna kłosa, charakterystyka odmian rolniczych. 4.Żyto, pszenżyto: budowa morfologiczna kłosa, charakterystyka odmian rolniczych, wartość pastewna ziarna i zielonki. 5.Jęczmień i owies - rozpoznawanie podgatunków i odmian botanicznych , budowa morfologiczna kłosa i wiechy. 6.Kukurydza - systematyka, rozpoznawanie podgatunków, budowa morfologiczna i anatomiczna oraz skład chemiczny ziarniaka oraz zaliczenie przedmiotu. Struktura aktywności studenta: zajęcia realizowane z bezpośrednim udziałem prowadzącego 30 godz. w tym: wykłady 7 godz. ćwiczenia i seminaria 15 godz. konsultacje 5 godz. udział w badaniach 0 godz. obowiązkowe praktyki i staże 0 godz. udział w egzaminie i zaliczeniu 3 godz. e-learning 0 godz. Praca własna 60 godz. |
||
Literatura: |
Podstawowa: 1. Szczegółowa uprawa roślin. wyd 2, 2003, WAR Wrocław, praca zbiorowa, red. Z. Jasińska i A. Kotecki. 2. Ćwiczenia ze szczegółowej uprawy roślin rolniczych. Rośliny zbożowe Wyd. II, 2009, Wyd. UP w Poznaniu, A. Kruczek 3. Szczegółowa uprawa roślin. Morfologia i biologia roślin uprawnych. Wyd. 4, 1982. E. Ziółek Z. Grzywnowicz-Gazda, M. Lipińska, W. Ziółek. Uzupełniająca: 1. Rynki i technologie produkcji roślin uprawnych. Wyd. Wieś Jutra 2005, praca zbiorowa pod red. J. Chotkowskiego. 2. Pszenice - zwyczajna, orkisz, twarda. Uprawa i zastosowanie. Wyd. PWRiL 2012, pod red. W. Budzyńskiego. 3. Rośliny oleiste uprawa i zastosowanie. Wyd. PWRiL 2010, pod red. W. Budzyńskiego i T. Zająca. |
||
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu kursu student: Wiedza: - zna budowę anatomiczną i morfologiczną roślin rolniczych - zna cechy charakterystyczne gatunków umożliwiające ich rozpoznanie w różnych fazach rozwojowych - zna skład chemiczny organów użytecznych roślin rolniczych oraz ich wartość użytkową - posiada wiedzę o przebiegu wzrostu i rozwoju roślin rolniczych (fazy rozwojowe) Umiejętności: - student rozpoznaje gatunki roślin oraz ich nasiona - potrafi ocenić wpływ czynników agrotechnicznych na wzrost i plonowanie roślin rolniczych Kompetencje społeczne: - dostrzega potrzebę ustawicznego poszerzania wiedzy z zakresu nowoczesnych technologii produkcji roślinnej |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Wykład: egzamin pisemny - test i zadania obliczeniowe lub pytania problemowe Kryteria oceniania: 1. Ocena niedostateczna (2,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie co najmniej jednej z trzech składowych (W, U lub K) przedmiotowych efektów kształcenia student uzyska mniej niż 55% obowiązujących efektów dla danej składowej. 2. Ocena dostateczna (3,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie każdej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia student uzyska przynajmniej 55% obowiązujących efektów dla danej składowej. 3. Ocena ponad dostateczna (3,5): wystawiana jest na podstawie średniej arytmetycznej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia (średnio 65-75%). 4. Podobny sposób obliczania ocen jak przedstawiony w pkt. 3 przyjęto dla ocen dobrej (4,0 - średnio 75-85%), ponad dobrej (4,5 - średnio 85-95%) i bardzo dobrej (5,0 - średnio >95%). Ćwiczenia: Indywidualne rozpoznawanie nasion i roślin rolniczych, ocena kart agrotechnicznych uprawy roślin, sprawdzian wiadomości. Ocena końcowa z ćwiczeń jest średnią ocen z poszczególnych zagadnień. Ocena końcowa = 0,6 x ocena z egzaminu (wykłady) + 0,4 x ocena podsumowująca (ćwiczenia) |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2018/2019" (zakończony)
Okres: | 2018-10-01 - 2019-02-24 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia audytoryjne, 7 godzin ![]() Wykład, 15 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Marek Kołodziejczyk | |
Prowadzący grup: | Marek Kołodziejczyk, Anna Lorenc-Kozik | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia audytoryjne - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-23 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia audytoryjne, 7 godzin ![]() Wykład, 15 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Marek Kołodziejczyk | |
Prowadzący grup: | Marek Kołodziejczyk, Anna Lorenc-Kozik | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia audytoryjne - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.