Retardacja zużycia zasobów środowiska
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | R.3s.RZZ.NM.RJBSZ |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Retardacja zużycia zasobów środowiska |
Jednostka: | Katedra Chemii Rolnej i Środowiskowej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
KIERUNEK STUDIÓW : JAKOŚĆ I BEZPIECZEŃSTWO ŚRODOWISKA / ECTS: 5 /semestr: 3 Profil: ogólnoakademicki / Forma i poziom: SM status: fakultatywny Wymagania wstępne: brak Pojęcie retardacji można uznać za nieodzowny element strategii gospodarowania zasobami przyrodniczymi. To także istotny element w kwestii wdrażania rozwoju zrównoważonego. Zasoby środowiska są ograniczone, nie tylko w lokalnym czy regionalnym kontekście, ale także w kontekście globalnym. Konieczne jest spowolnienie konsumowania zasobów, a wiąże się to z szerokim wachlarzem zmian w zakresie pozyskiwania, przetwarzania i zużycia zasobów. Wielowymiarowość tego zagadnienia wymaga dalszych pogłębionych badań oraz upowszechnienia dobrych praktyk. W ramach przedmiotu podjęto zagadnienia dotyczące retardacji zasobów składników pokarmowych roślin, wody, powietrza, odpadów oraz retardacji w gospodarce przestrzennej. |
Pełny opis: |
Wykłady: 1-2. Pojęcie retardacji, retardacja jako element konceptualizacji rozwoju zrównoważonego 3. Retardacja przekształcenia zasobów przyrodniczych (odnawialnych i nieodnawialnych); wpływ elementów biotycznych i abiotycznych środowiska 4. Retardacja w gospodarce przestrzennej – dylematy i kierunki wdrażania 5. Gospodarka komunalna a problem retardacji przekształcania zasobów przyrodniczych 6. Retardacja zasobów wód i powietrza w aspekcie emisji zanieczyszczeń 7. Retardacja składników pokarmowych w produkcji rolniczej a wartość biologiczna biomasy 8-9. Retardacja zasobów glebowej materii organicznej a jakość środowiska Ćwiczenia: 1. Retardacja przekształcania zasobów przyrodniczych w Polsce w świetle wybranych dokumentów strategicznych 2. Retardacja na obszarach zdegradowanych i zdewastowanych 3-4. Retardacja w gospodarce przestrzennej 5-7. Biologiczne procesy transformacji odpadów a retardacja emisji 8-9. Termiczne procesy transformacji odpadów a retardacja emisji 10-11. Zabiegi agrotechniczne a retardacja wyczerpywania glebowych zasobów makroelementów 12-13. Zabiegi agrotechniczne a retardacja wyczerpywania glebowych zasobów mikroelementów 14-15. Zabiegi agrotechniczne a retardacja wyczerpywania glebowych zasobów materii organicznej 16-17. Retardacja zasobów wody (zmniejszenie zużycia w różnych gałęziach gospodarki i ograniczenie zanieczyszczenia) – gospodarka niskoemisyjna 18. Procesy produkcyjne a retardacja powietrza (zmniejszenie emisji zanieczyszczeń) – gospodarka niskoemisyjna Struktura aktywności studenta: zajęcia realizowane z bezpośrednim udziałem prowadzącego 35 godz, ECTS** 1,2 w tym: wykłady 9 godz. ćwiczenia i seminaria 18 godz. konsultacje 5 godz. udział w badaniach 0 godz. obowiązkowe praktyki i staże 0 godz. udział w egzaminie i zaliczeniu 2 godz. e-lerning 0 godz. Praca własna (3,8 ECTS**) 115 godz. |
Literatura: |
Podstawowa: 1. "Janikowski R. 2013. Retradacja jako element konceptualizacji rozwoju zrównoważonego. Inż. Ekol. 34, 5 – 15. 2. Kostecka J. 2009. Przestrzeń przyrodnicza jako wartość w rozwoju zrównoważonym. Zesz. Nauk. Poł.-Wsch. Oddziału PTIE i PTG w Rzeszowie. 11: 135-140. [dokument elektroniczny: http://www2.univ.rzeszow.pl/wbr/zeszyty/] 3. Kostecka J. 2010. Retardacja materialnego przekształcania zasobów przyrodniczych jako element zrównoważonego rozwoju. Biuletyn KPZK PAN, 242: 27-49. 4. Kostecka J. (red.) 2010. Retardacja materialnego przekształcania zasobów przyrodniczych, Biuletyn KPZK PAN, Zeszyt 242, Warszawa. Uzupełniająca: 1. Kopeć M., Gondek K. 2010. Efektywność wapnowania użytku zielonego w wieloletnim doświadczeniu (Czarny Potok). Inż. Ekol., 22, 25-33." |
Efekty uczenia się: |
wiedza: - student definiuje cele i zadania retardacji jako elementu konceptualizacji rozwoju zrównoważonego - student zna wpływ procesów biotycznych i abiotycznych oraz procesów produkcyjnych na przekształcenie zasobów przyrodniczych - student zna i opisuje metody wykorzystywane w retardacji zasobów przyrodniczych Umiejętności: - student potrafi opracować założenia retardacji zasobów przyrodniczych w aspekcie różnych ich przekształceń - student umie analizować dane dotyczące przekształcania zasobów przyrodniczych w Polsce w świetle wybranych dokumentów strategicznych - student potrafi samodzielnie (na podstawie otrzymanych danych) sporządzić opracowanie retardacji zasobów przyrodniczych w aspekcie gospodarki niskoemisyjnej Kompetencje społeczne: - student ma świadomość roli retardacji jako element konceptualizacji rozwoju zrównoważonego - student dostrzega potrzebę wdrożenia mechanizmów retardacji dla ochrony zasobów przyrodniczych |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykłady: Egzamin pisemny ograniczony czasowo Ćwiczenia audytoryjne: sprawdzian wiedzy, Ćwiczenia laboratoryjne: zaliczenie projektu 1. Ocena niedostateczna (2,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie co najmniej jednej z trzech składowych (W, U lub K) przedmiotowych efektów kształcenia student uzyska mniej niż 50% obowiązujących efektów dla danej składowej. 2. Ocena dostateczna (3,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie każdej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia student uzyska przynajmniej 50% obowiązujących efektów dla danej składowej. 3. Ocena ponad dostateczna (3,5): wystawiana jest na podstawie średniej arytmetycznej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia (średnio 61-70%). 4. Podobny sposób obliczania ocen jak przedstawiony w pkt. 3 przyjęto dla ocen dobrej (4,0 - średnio 71-80%), ponad dobrej (4,5 - średnio 81-90%) i bardzo dobrej (5,0 - średnio >90%). Ocena końcowa = 0,5 x ocena z części wykładowej + 0,5 x ocena z części ćwiczeniowej UWAGA: Prowadzący zajęcia, na podstawie stopnia opanowania przez studenta obowiązujących treści programowych danego przedmiotu, w oparciu o własne doświadczenie dydaktyczne, formułuje ocenę, posługując się podanymi wyżej kryteriami formalnymi. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-24 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia audytoryjne, 9 godzin
Ćwiczenia laboratoryjne, 9 godzin
Wykład, 9 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Krzysztof Gondek | |
Prowadzący grup: | Krzysztof Gondek, Michał Kopeć | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia audytoryjne - Zaliczenie na ocenę Ćwiczenia laboratoryjne - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-27 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia audytoryjne, 9 godzin
Ćwiczenia laboratoryjne, 9 godzin
Wykład, 9 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Krzysztof Gondek | |
Prowadzący grup: | Krzysztof Gondek, Michał Kopeć | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia audytoryjne - Zaliczenie na ocenę Ćwiczenia laboratoryjne - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.