Rachunkowość zarządcza
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | R.3s.RZA.NM.REKZEX |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Rachunkowość zarządcza |
Jednostka: | Katedra Ekonomii i Gospodarki Żywnościowej |
Grupy: |
Ekonomia II st., niestacj. ekonom. zywnoś. - p. obowiązkowe, 3 sem Ekonomia II st., niestacj. zarządzanie i marketing - p. obowiazkowe, 3 sem. |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
KIERUNEK STUDIÓW: EKONOMIA /ECTS: 6/ semestr:3 Profil ogólnoakademicki / Forma i poziom NM status :specjalizacyjny/obowiązkowy Wymagania wstępne: znajomość podstaw ewidencji kosztów, przychodów i wyników według zasad rachunkowości finansowej. Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów ze specyfiką rachunkowości zarządczej – rachunkowości dla celów decyzyjnych. W szczególności odnosi się to do przedstawienia definicji omawianego systemu, a także technik i procesów, służących zarządzającym do podejmowania decyzji, koordynacji i współdziałania, czyli osiągania celów organizacji w sposób efektywny. |
Pełny opis: |
Wykłady: 1. Rachunkowość zarządcza jako element systemu zarządzania. Przedmiot i zakres i cele rachunkowości zarządczej. Wykorzystanie sprawozdań finansowych na potrzeby rachunkowości zarządczej. 2. Zdefiniowanie pojęć: koszt, nakład, wydatek, strata, przychód. Klasyfikacja kosztów: dla celów sprawozdawczych i dla celów decyzyjnych. 3. Koszty stałe i zmienne i ich interpretacja w ujęciu całkowitym i jednostkowym. 4. Rachunek kosztów pełnych i rachunek kosztów zmiennych. 5. Rachunek kalkulacyjny kosztów. Przedmiot kalkulacji. Rodzaje i metody kalkulacji. Ćwiczenia: 1. Pomiar i wycena zużycia czynników produkcji. 2. Ewidencja i rozliczenie kosztów. 3. Metody wyodrębniania kosztów stałych. 4. Koszty stałe i zmienne . Współczynnik zmienności kosztów – plan kosztów przy zmiennej wielkości produkcji. 5. Ustalenie wyniku i wycena zapasu za pomocą rachunku kosztów pełnych. 6. Ustalenie wyniku i wycena zapasu za pomocą rachunku kosztów zmiennych. 7. Rachunek kalkulacyjny kosztów. Kalkulacja podziałowa. 8. Klucze podziałowe kosztów pośrednich. Kalkulacja doliczeniowa. 9,10. Analiza zależności: produkcja – koszt – wynik. 11. Próg rentowności, jego ujęcie wartościowe i ilościowe. 12. Ocena wrażliwości zysku. Margines bezpieczeństwa. 13. Analiza zależności: produkcja – koszt – wynik. 14. Decyzje cenowe: optymalna cena sprzedaży. Kosztowe formuły cen. 15. Zaliczenie Struktura aktywności studenta: zajęcia realizowane z bezpośrednim udziałem prowadzącego godz. 30 /ECTS 1,2/ w tym: - udział w wykładach: 5 godz. - udział w ćwiczeniach: 15 godz. - konsultacje 4 godz. - udział w zaliczeniu i egzaminie 6 godz. - praca własna studenta wynosi 120 godz. / ECTS 4,8/ |
Literatura: |
Podstawowa: 1. Praca zbiorowa pod red. T. Kiziukiewicz, Rachunkowość zarządcza. Ekspert, Wrocław 2. Sojak S., 2003. Rachunkowość zarządcza. TNOiK "Dom Organizatora", Toruń. 3. Świderska G.K., 2003. Rachunkowość zarządcza i rachunek kosztów. Difin, Warszawa. Uzupełniająca: 1. Dobija M., 1994. Rachunkowość zarządcza. PWN, Warszawa. 2. Prewysz-Kwinto P., 2010. Rachunek kosztów docelowych. CeDeWu, Warszawa. 3. Nowak E., 2003. Rachunek kosztów przedsiębiorstwa. Wyd. Ekspert, Wrocław. |
Efekty uczenia się: |
Efekty uczenia: Student po zakończonym kursie: A/ wiedza: - definiuje majątek i źródła jego finansowania oraz koszty i przychody jako konstytutywne atrybuty organizacji gospodarczych, zna pogłębione metody i narzędzia opisujące w tych kategoriach struktury organizacyjne i procesy gospodarcze, a także identyfikuje rządzące nimi prawidłowości, - ma pogłębioną wiedzę na temat systemów informacyjnych, sterujących i regulujących organizacją, rządzącymi nimi prawidłowościami oraz umie zidentyfikować naturę, źródła i potrzebę zmian służących zwiększaniu efektywności organizacji, - ma pogłębioną wiedzę o procesach zmian struktur organizacyjnych powodujących wzrost efektywności oraz zna rządzące nimi prawidłowości, B/ umiejetnosci: - umie właściwie analizować i oceniać przyczyny i przebieg procesów gospodarczych i zarządczych, formułować własne opinie na ten temat oraz stawiać i weryfikować hipotezy badawcze, - umie prognozować i modelować złożone procesy realne i zarządcze, obejmujące zjawiska z różnych obszarów życia społecznego, przy wykorzystaniu zaawansowanych metod i narzędzi kalkulacji, rachunku kosztów, itp. - sprawnie posługuje się systemami normatywnymi w celu rozwiązani konkretnych problemów, w szczególności związanych z kategoriami opisującymi rzeczywistość organizacyjną w ujęciu finansowym, - posiada umiejętność samodzielnego proponowania rozwiązań konkretnego problemu dotyczącego procedur rachunkowości zarządczej i podejmowania rozstrzygnięć w tym zakresie. C/ kompetencje społeczne: - posiada podstawowe przygotowanie do aktywnego uczestniczenia w pracach zespołów planistycznych i analitycznych ukierunkowanych na usprawnianie organizacji gospodarczych, - jest przygotowany, by prawidłowo określać priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania budżetowania, analizy kosztów, itp. - jest przygotowany do przewidywania podstawowych skutków realizowanych projektów gospodarczych i przekonywania dla osiągania wspólnych celów, - potrafi uzupełniać i doskonalić wiedzę i umiejętności z zakresie objętym przedmiotem. |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykłady: zaliczenie wykładów na podstawie egzaminu pisemnego, obejmującego zadania obliczeniowe oraz pytania problemowe lub test. W terminie poprawkowym - egzamin ustny, na którym student wykazuje się wiedzą teoretyczną niezbędną do rozwiązania problemu wskazanego przez prowadzącego. Przyjęto procentową skalę oceny efektów kształcenia, definiowaną w sposób następujący: 1. Ocena niedostateczna (2,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie co najmniej jednej z trzech składowych (W, U lub K) przedmiotowych efektów kształcenia student uzyska mniej niż 50% obowiązujących efektów dla danej składowej. 2. Ocena dostateczna (3,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie każdej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia student uzyska przynajmniej 50% obowiązujących efektów dla danej składowej. 3. Ocena ponad dostateczna (3,5): wystawiana jest na podstawie średniej arytmetycznej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia (średnio 61-70%). 4. Podobny sposób obliczania ocen jak przedstawiony w pkt. 3 przyjęto dla ocen dobrej (4,0 - średnio 71-80%), ponad dobrej (4,5 - średnio 81-90%) i bardzo dobrej (5,0 - średnio >90%). Ćwiczenia: zaliczenie ćwiczeń – kolokwiom końcowe – zadania wymagające kompletnej wiedzy i umiejętności w zakresie objętym prowadzonymi zajęciami. Uzyskanie minimum 51% punktów z kolokwium jest warunkiem doliczenia ewentualnych punktów za aktywność i samodzielność pracy na ćwiczeniach. UWAGA: Prowadzący zajęcia, na podstawie stopnia opanowania przez studenta obowiązujących treści programowych danego przedmiotu, w oparciu o własne doświadczenie dydaktyczne, formułuje ocenę, posługując się podanymi wyżej kryteriami formalnymi. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.