Podstawy produkcji pierwotnej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | R.3s.PPP.SI.RBIOY |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Podstawy produkcji pierwotnej |
Jednostka: | Wydział Rolniczo-Ekonomiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Skrócony opis: |
KIERUNEK STUDIÓW: BIOGOSPODARKA/ECTS: 6/SEMESTR 3 Profil:ogólnoakademicki/Forma i poziom SI Celem kształcenia jest zrozumienie istoty zrównoważonego i bezpiecznego wykorzystania zasobów środowiska. Omówienie wybranych działów z zakresu nauki o siedlisku, chwastach i roślinach uprawnych w kontekście wykorzystania wiedzy w praktyce rolniczej i oceny jakości środowiska. |
Pełny opis: |
Wykłady: 1-11. Przyrodnicze czynniki produkcji rolniczej. 12-14. Środowiskowe uwarunkowania produktywności gruntów ornych w Polsce 15-18. Współczesne systemy rolnictwa i uprawy roli oraz ich wpływ na jakość siedliska 19-20. Światowe i krajowe tendencje w zakresie uproszczeń i ich wpływ na środowisko. 5 Zmianowanie i znaczenie płodozmianów we współczesnym rolnictwie 6. Zagrożenia środowiska w wyniku niewłaściwego zmianowania roślin. 7. Nowe tendencje w zakresie nauki o płodozmianach i herbologii 8. Szkodliwość chwastów i ich podziały 9. Metody zapobiegania zachwaszczeniu i ich oddziaływanie na środowisko. 10. Skutki środowiskowe chemicznego ograniczenia zachwaszczenia 11. Nowe tendencje w zakresie zwalczania chwastów 12. Rys historyczny systemów ochrony roślin 13. Różnice w ochronie roślin przed chorobami i szkodnikami między systemem konwencjonalnym, ekologicznym i integrowanym 14. Wybrane aspekty prawne regulujące ochronę roślin w różnych systemach 15. Skutki chemicznej ochrony roślin Ćwiczenia: 1-10. Wprowadzenie i omówienie zagadnień związanych z wymaganiami i technologiami uprawy roślin w Polsce. 11-20. Omówienie czynników warunkujących gospodarkę płodozmianową. 21.-30.Konstruowanie zmianowań i płodozmianów z uwzględnieniem kart technologicznych w zależności od jakości gleb i potrzeb rynku. 31-34. Określanie wpływu płodozmianu na bilans substancji organicznej w glebie 35-38. Plony uboczne z roślin uprawnych i ich sposoby zagospodarowania w gospodarstwie 39-42. Omówienie zagadnień dotyczących sposobów rozprzestrzeniania się chwastów i ich wpływu na środowisko glebowe i jakość produktów (przykłady) 43.-48. Skrócony projekt zwalczania chwastów metodami agrotechnicznymi i chemicznymi w powiązaniu z gospodarką płodozmianową. 49-58.Ocena efektywności płodozmianów z uwzg. stosowania pestycydów. Analiza zagrożeń środowiskowych dla produkcji pierwotnej. Układanie programów ochrony roślin dla systemu konwencjonalnego Układanie programów ochrony roślin dla systemu ekologicznego Układanie programów ochrony roślin dla systemu integrowanego 59-60. Podsumowanie i sporządzanie raportu/zaleceń z wykonanych zadań. Struktura aktywności studenta: zajęcia realizowane z bezpośrednim udziałem prowadzącego godz. 150 / ECTS: 6 w tym: wykłady: 60 godz. ćwiczenia i seminaria: 60 godz. konsultacje: 6 godz. udział w badaniach: 0 godz. udział w egzaminach i zaliczeniu: 4 godz. praca własna: 20 |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: 1. Student posiada podstawową wiedzę dotyczącą siedliska roślin uprawnych i pojęć z produkcji pierwotnej. 2. Zna zasady następstwa roślin i niektórych czynników agrotechnicznych (np. herbicydy); może racjonalnie wykorzystać potencjał przyrody w produkcji roślinnej. Umiejętności: 1. Student potrafi dobrać rośliny możliwe do uprawy we wskazanych warunkach glebowo-klimatycznych. 2. Rozpoznaje najważniejsze chwasty segetalne w różnych stadiach rozwojowych, zna ich szkodliwość. 3. Potrafi regulować poziom zachwaszczenia przy użyciu różnych metod, w tym dobrać właściwie herbicydy stosownie do poziomu zachwaszczenia i szkodliwości chwastów. Kompetencje społeczne: 1.Student niektóre zagadnienia np. dotyczące doboru roślin do warunków siedliskowych, doboru herbicydów do upraw rolniczych rozwiązuje pracując w 2- osobowych zespołach - nabywa umiejętności organizowania pracy w zespole. 2.Rozumie konieczność ciągłego dokształcania się wynikającą z postępu technologicznego w rolnictwie i ochronie środowiska. |
Metody i kryteria oceniania: |
Oceny formujące (ćwiczenia): 1. Oceny za wykonane działania realizowane indywidualnie i w zespołach dwuosobowych w trakcie prac nad sprawozdaniami z ćwiczeń. Wyznacznikiem oceny będzie efektywność i organizacja zespołu oraz umiejętność korzystania z materiałów źródłowych. 2. Poprawność wykonania projektu oraz oceny z kolokwiów. Ocena końcowa (formująca): średnia z ocen formujących. 1. Ocena niedostateczna (2,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie co najmniej jednej z trzech składowych (W, U lub K) przedmiotowych efektów kształcenia student uzyska mniej niż 50% obowiązujących efektów dla danej składowej. 2. Ocena dostateczna (3,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie każdej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia student uzyska przynajmniej 50% obowiązujących efektów dla danej składowej. 3. Ocena ponad dostateczna (3,5): wystawiana jest na podstawie średniej arytmetycznej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia (średnio 61-70%). 4. Podobny sposób obliczania ocen jak przedstawiony w pkt. 3 przyjęto dla ocen dobrej (4,0 - średnio 71-80%), ponad dobrej (4,5 - średnio 81-90%) i bardzo dobrej (5,0 - średnio >90%). Ocena końcowa = 0,5 x ocena z egzaminu + 0,5 x ocena z ćwiczeń. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.