Edukacja ekologiczna i udział społeczeństwa w ochronie środowiska
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | R.3s.EES.SM.RJBSY |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Edukacja ekologiczna i udział społeczeństwa w ochronie środowiska |
Jednostka: | Wydział Rolniczo-Ekonomiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
"Cele kształcenia:zrozumienie problematyki edukacji ekologicznej nakierowanej na ochronę środowiska, w kontekście wpływu i roli społeczeństwa w zachowaniu stanu środowiska w takiej postaci, która zapewniałaby następnym pokoleniom niezachwianą egzystencję w zgodzie z naturą. |
Pełny opis: |
Wykłady: 1 Kształtowanie aktywnych postaw proekologicznych 2 Edukacja ekologiczna – podstawowe cele 3 Społeczne aspekty ochrony środowiska naturalnego 4 Świadomość ekologiczna społeczeństwa 5 Rewitalizacja a edukacja ekologiczna 6 UNESCO – Education for Sustainable Development 7 Gospodarstwa edukacyjne 8 Rolnictwo społeczne na rzecz edukacji ekologicznej 9 Badania społeczne w planowaniu edukacji ekologicznej 10 "Eco-city' jako inicjatywa proekologiczna XXI wieku 11 Narodowa Strategia Edukacji Ekologicznej 12 Ruch ekologiczny 13 Rola organizacji pozarządowych w ochronie przyrody 14 Akcje i kampanie społeczne; kampanie edukacyjne 15 System jakości i znakowanie ekologiczne Ćwiczenia: 1 Cele tworzenia oraz przykłady ścieżek edukacyjnych i dyadktycznych o tematyce środowiskowej - omówienie wytycznych i kryteriów oceny projektu zaliczeniowego 2 Przykłady programów, działań i metod edukacji ekologicznej dla dzieci - praca i dyskusja w grupach 3 Przykłady programów, działań i metod edukacji ekologicznej dla młodzieży - praca i dyskusja w grupach 4 Wykorzystanie zapisów ustawy o udestępnianiu informacji o środowisku … w grze symulacyjnej dotyczącej inwestycji w gminie 5 Edukacja ekologiczna na co dzień - pozytywne wzorce prowadzonych działń. 6 Ścieżka dydaktyczna - koncepcje tablic edukacyjnych (praca w grupach). 7 Ścieżka dydaktyczna - koncepcje konspektów zajęć terenowych (praca w grupach). 8 Prezentacja najlepszych projektów ścieżek dydaktycznych - uwagi i dyskusja Statystyka przedmiotu godziny;ECTS 1. Liczba godzin oraz punktów ECTS - przedmiot obowiązkowy 75;3 2. Liczba godzin oraz punktów ECTS - przedmiot do wyboru 3. Łączna liczba godzin oraz punktów ECTS, którą student uzyskuje poprzez bezpośredni kontakt z nauczycielem akademickim (wykłady, ćwiczenia, seminaria....) 30;1,20 4. Łączna liczba godzin oraz punktów ECTS, którą student uzyskuje na zajęciach praktycznych np. laboratoryjne, projektowe, terenowe, warsztaty 0,00;0,00 5. Przewidywany nakład pracy własnej (bez udziału prowadzącego lub z udziałem w ramach konsultacji) konieczny do realizacji zadań programowych przedmiotu. 45;1,80 |
Literatura: |
Literatura: "Dobrzańska B., Dobrzański G., Kiełczowski D. 2008, Ochrona środowiska przyrodniczego. Wyd. Nauk. PWN, Warszawa. Godlewska-Lipowa W.A., Ostrowski J., Y. 2007, Problemy współczesnej cywilizacji i ekologii. Wyd. UW-M, Olsztyn. Kozłowski S. 2005, Przyszłość ekorozwoju. KUL, Lublin. Potyrała K., Walosik A. 2011. Edukacja przyrodnicza wobec wyzwań współczesności, Wyd. KUBAJAK, Krzeszowice. Pytlarczyk J. 2012. Edukacja Ekologiczna w Przedszkolu, Wyd. IWANOWSKI, Płock. Rydz. E., Kowalak A. (red.) 2008, Świadomość ekologiczna a rozwój regionalny w Europie Środkowo-Wschodniej. Wyd. Nauk. Akademii Pomorskiej, Słupsk. Terlecka M.K. (red.) 2014. Edukacja ekologiczna - wybrane problemy. ARMAGRAF, Krosno. Tuszyńska L. 2005, Edukacja środowiskowa społeczności lokalnych w Polsce i w innych krajach Unii Europejskiej. Wyd. Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa. " Publikacje własne: "Knapik W. 2011. Infrastruktura przeciwpowodziowa w Małopolskim Regionalnym Programie Operacyjnym na lata 2007- 2013, [w:] Perspektywy Rozwoju Regionalnego Polski w okresie programowania po 2013 r., Studia, T. CXL, Cz. I, A. Harańczyk (red.), Polska Akademia Nauk Komitet Przestrzennego Zagospodarowania Kraju, Warszawa. Knapik W. 2013. Powodziowe zarządzanie kryzysowe na przykładzie gmin Czernichów i Dobczyce, [w:] „Problemy Drobnych Gospodarstw Rolnych”, Nr 1. Knapik W. 2013. Typy więzi społecznych a wzory współdziałania mieszkańców wsi w sytuacji ryzyka, zagrożenia i katastrofy powodzi, Wydawnictwo Uniwersytetu Rolniczego, Kraków. " |
Efekty uczenia się: |
wiedza: Efekty Kształcenia: student: EEU_W01 Student ma szeroką wiedzę o środowisku i jego zagrożeniach EEU_W02 Zna instrumenty prawne, ekonomiczne i mechanizmy społeczne dotyczące ochrony środowiska oraz wdrażania zasad zrównoważonego rozwoju EEU_W03 Zna cele polityki ekologicznej państwa. Umiejętnosci: EEU_U01 Posiada umiejętności korzystania i przetwarzania danych z literatury naukowej oraz innych źródeł informacji. EEU_U02 Posiada umiejętności przedstawiania opracowanych przez siebie materiałów w formie ustnej, pisemnej i graficznej. EEU_U03 Posiada umiejętności wykorzystywania nowoczesnych technologii w pozyskiwaniu i przetwarzaniu wiedzy. Kompetencje społeczne: EEU_K01 Ma świadomość i czuje potrzebę łączenia wiedzy interdyscyplinarnej EEU_K02 Jest przygotowany do pracy w zespole. EEU_K03 Ma świadomość odpowedzialności za otaczające go środowisko |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin pisemny (test z wyboru i uzupełnienia + zadania obliczeniowe) Ćwiczenia: rozwiązywanie zadań na poszczególnych ćwiczeniach lub symulacje komputerowe na bieżąco oceniane przez prowadzących pod względem poprawności ich rozwiązania oraz organizacji pracy w zespole. Ocena końcowa z ćwiczeń: średnia uzyskana z poszczególnych ćwiczeń. 1. Ocena niedostateczna (2,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie co najmniej jednej z trzech składowych (W, U lub K) przedmiotowych efektów kształcenia student uzyska mniej niż 50% obowiązujących efektów dla danej składowej. 2. Ocena dostateczna (3,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie każdej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia student uzyska przynajmniej 50% obowiązujących efektów dla danej składowej. 3. Ocena ponad dostateczna (3,5): wystawiana jest na podstawie średniej arytmetycznej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia (średnio 61-70%). 4. Podobny sposób obliczania ocen jak przedstawiony w pkt. 3 przyjęto dla ocen dobrej (4,0 - średnio 71-80%), ponad dobrej (4,5 - średnio 81-90%) i bardzo dobrej (5,0 - średnio >90%). UWAGA: Prowadzący zajęcia, na podstawie stopnia opanowania przez studenta obowiązujących treści programowych danego przedmiotu, w oparciu o własne doświadczenie dydaktyczne, formułuje ocenę, posługując się podanymi wyżej kryteriami formalnymi. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.