Bioinżynieria środowiska
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | R.3s.BIS.SM.RJBSY |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Bioinżynieria środowiska |
Jednostka: | Katedra Fizjologii, Hodowli Roślin i Nasiennictwa |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Cele kształcenia: zapoznanie studenta z możliwościami zastosowania nowoczesnych technik biologii molekularnej w produkcji oraz analizie żywności. |
Pełny opis: |
Wykłady: 1 Zasady działania genomów 2 Techniki analizy genomu i transkryptomu 3 Przegląd nukleotydowych oraz białkowych baz danych 4 Zmienność genetyczna i techniki jej indukowania 5 Bionżynieria molekularna z wykorzystaniem enzymów restrykcyjnych 6 Uzyskiwanie organizmów transgenicznych 7 Metody detekcji GMO 8 Regulacje prawne dotyczące uprawy roślin GMO oraz obrotu produktami spożywczymi i paszowymi pochodzących z GMO lub zawierających składniki GM 9 Inżynieria chromosomowa w ulepszaniu roślin uprawnych 10 Molekularne podstawy odporności roślin na stresy abiotyczne i biotyczne 11 Poprawa odporności roślin na stresy abiotyczne i biotyczne 12 Selekcja roślin z wykorzystaniem markerów molekularnych (MAS) 13 Aktualne możliwości i osiągnięcia „zielonej biotechnologii” Ćwiczenia: 1 Przygotowanie próbek do analiz oraz wstępna homogenizacja materiału 2 Projektowanie starterów do reakcji PCR 3 Ekstrakcja genomowego DNA z próbek GM 4 Ekstrakcja genomowego DNA z próbek kontrolnych 5 Pomiar spektrofotometryczny stężenia oraz ocena jakości wyizolowanego DNA 6 Analiza przesiewowa w kierunku występowania GM z wykorzystaniem reakcji PCR 7 Detekcja produktu PCR 8 Analiza wyników i zaliczenie |
Literatura: |
Literatura: "Podstawowa: 1. Genomy. Brown T.A. (P. Węgleński, red.) Wyd. Naukowe PWN, 2009 i następne. Uzupełniająca: 2. Biotechnologia roślin. (S. Malepszy red.) Wyd. Naukowe PWN, 2001 i następne." Publikacje własne: "1. B. Jurczyk, K. Hura, A. Trzemecka, M. Rapacz. 2015. Evidence for alternative splicing mechanisms in meadow fescue (Festuca pratensis) and perennial ryegrass (Lolium perenne) Rubisco activase gene. Journal of Plant Physiology, 176:61–64. 2. Jurczyk B, Krępski T, Kosmala A, Rapacz M. 2013. Different mechanisms trigger an increase in freezing tolerance in Festuca pratensis exposed to flooding stress. Environmental and Experimental Botany, 93: 45-54. 3. Jurczyk B, Rapacz M, Budzisz K, Barcik W, Sasal M. 2012. The effects of cold, light and time of day during low-temperature shift on the expression of CBF6, FpCor14b and LOS2 in Festuca pratensis. Plant Science,183: 143-148. " |
Efekty uczenia się: |
wiedza: Efekty Kształcenia: student: BIS_W01 Student posiada wiedzę na temat możliwości wykorzystania nowoczesnych technik biologii molekularnej w tworzeniu nowych odmian roślin, w tym roślin genetycznie zmodyfikowanych. BIS_W02 Student zna regulacje prawne dotyczące uprawy roślin GMO oraz obrotu produktami spożywczymi i paszowymi pochodzących z GMO lub zawierających składniki GM. Umiejętnosci: BIS_U01 Student potrafi korzystać z nukleotydowych oraz białkowych baz danych sekwencji. BIS_U02 Student potrafi zaprojektować eksperyment mający na celu detekcję materiału modyfikowanego genetycznie w próbkach żywności bądź paszy. Kompetencje społeczne: BIS_K01 Student jest przygotowany do wzięcia udziału w dyskusji na temat wad i zalet wykorzystania nowoczesnych technik biologii molekularnej w hodowli roślin oraz produkcji żywności i pasz. BIS_K02 Rozumie potrzebę przekazywaniu społeczeństwu obiektywnych informacji na temat wykorzystania nowoczesnych technik biologii molekularnej w produkcji i analizie żywności. |
Metody i kryteria oceniania: |
" Egzamin pisemny (test z wyboru i uzupełnienia + zadania obliczeniowe) Ćwiczenia: rozwiązywanie zadań na poszczególnych ćwiczeniach lub symulacje komputerowe na bieżąco oceniane przez prowadzących pod względem poprawności ich rozwiązania oraz organizacji pracy w zespole. Ocena końcowa z ćwiczeń: średnia uzyskana z poszczególnych ćwiczeń. 1. Ocena niedostateczna (2,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie co najmniej jednej z trzech składowych (W, U lub K) przedmiotowych efektów kształcenia student uzyska mniej niż 50% obowiązujących efektów dla danej składowej. 2. Ocena dostateczna (3,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie każdej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia student uzyska przynajmniej 50% obowiązujących efektów dla danej składowej. 3. Ocena ponad dostateczna (3,5): wystawiana jest na podstawie średniej arytmetycznej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia (średnio 61-70%). 4. Podobny sposób obliczania ocen jak przedstawiony w pkt. 3 przyjęto dla ocen dobrej (4,0 - średnio 71-80%), ponad dobrej (4,5 - średnio 81-90%) i bardzo dobrej (5,0 - średnio >90%). UWAGA: Prowadzący zajęcia, na podstawie stopnia opanowania przez studenta obowiązujących treści programowych danego przedmiotu, w oparciu o własne doświadczenie dydaktyczne, formułuje ocenę, posługując się podanymi wyżej kryteriami formalnymi." |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.