Biologia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | R.3s.BIO.NI.ROSXX |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Biologia |
Jednostka: | Katedra Fizjologii, Hodowli Roślin i Nasiennictwa |
Grupy: |
Ochrona środowiska, 3 sem, niestacj. inż. obowiązkowe |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Głównym celem przedmiotu jest poznanie budowy i funkcjonowania wybranych organizmów roślin wywierają cych różnorodny wpływ na środowisko i bytowanie człowieka. Przedmiot w części botanicznej obejmuje różnice w budowie komórek pro- i eukariotycznych, budowę i funkcjonowanie podstawowych struktur komórkowych oraz charakterystykę tkanek roślinnych. Przedmiot uwypukla biologiczne pojęcie gatunku, przyczyny powstawania i wymierania gatunków. Pozwala poznać podstawy nomenklatury biologicznej, budowy i modyfikacji organów roślinnych. Dokonuje przeglądu systematycznego najważniejszych rodzin roślin okrytonasiennych, rozmieszczenia roślin w Polsce, gatunków chronionych i bioindykatorów, oraz podstawowych pojęć i osiągnięć biotechnologii. |
Pełny opis: |
Wykłady: 1. Kryteria podziału żywych organizmów i poziomy organizacji życia na Ziemi. Budowa i pochodzenie komórki roślinnej. 2. Specjalizacja i pochodzenie tkanek roślin wyższych. Biologiczne pojęcie gatunku i postawy nomenklatury botanicznej. 3. Morfologia korzenia i pędu. 4. Anatomia korzenia i pędu. Budowa i funkcjonowanie liści. 5. Rozmnażanie roślin. Rozwój gametofitu męskiego i żeńskiego u roślin kwiatowych. 6. Przegląd wybranych rodzin okrytonasiennych. Rozmieszczenie roślin w Polsce. Przegląd gatunków chronionych i bioindykatorów. 7. Podstawy genetyki klasycznej, populacyjnej i molekularnej oraz ich wykorzystanie w systematyce roślin. Wybrane elementy ewolucji roślin wyższych: rola poliploidyzacji w powstawaniu nowych gatunków roślin. 8. Osiągnięcia genetyki molekularnej i biotechnologii w konstrukcji roślin transgenicznych. Ćwiczenia: 1. Ćwiczenia wprowadzające: zasady mikroskopowania. 2. Budowa mikroskopowa komórki roślinnej. 3. Wykrywanie i lokalizacja roślinnych materiałów zapasowych. 4. Przegląd tkanek roślinnych. 5. Anatomia pędu i korzenia o budowie pierwotnej. 6. Przyrost wtórny w łodydze i w korzeniu. 7. Anatomia i morfologia liścia. Przystosowania w budowie anatomicznej roślin zajmujących różne środowiska. 8. Budowa i klasyfikacja owoców. Statystyka przedmiotu: 1. Liczba godzin oraz punktów ECTS - przedmiot obowiązkowy Godziny: 200; ECTS: 8 2. Liczba godzin oraz punktów ECTS - przedmiot do wyboru Godziny: -; ECTS: - 3. Łączna liczba godzin oraz punktów ECTS, którą student uzyskuje poprzez bezpośredni kontakt z nauczycielem akademickim (wykłady, ćwiczenia, seminaria....) Godziny: 75; ECTS: 3 4. Łączna liczba godzin oraz punktów ECTS, którą student uzyskuje na zajęciach praktycznych np. laboratoryjne, projektowe, terenowe, warsztaty Godziny: 45; ECTS: 1,8 5. Przewidywany nakład pracy własnej (bez udziału prowadzącego lub z udziałem w ramach konsultacji) konieczny do realizacji zadań programowych przedmiotu. Godziny: 125; ECTS: 5 |
Literatura: |
Literatura: 1. Joachimiak A., Biologia w pigułce (część I i II). Wydawnictwo Korona Kraków 2. Solomon E.P.,Berg L.R, Villee C.A. Biologia. Multico W-wa 3. Gorczyński T., Ćwiczenia z botaniki. PWN W-wa 4. Jasnowska J., Jasnowski M., Radomski J., Botanika. Brasika Szczecin. 5. Szweykowska A., Szweykowski J., Botanika; część I i II. PWN W-wa |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu kursu student: wiedza: • zaznajamia się z budową i funkcjonowaniem organów roślinnych • identyfikuje najważniejsze taksony roślin mających różnorodny wpływ na egzystencję człowieka • zdobywa wiedzę na temat gatunków chronionych i bioindykatorów • analizuje zdobycze i zagrożenia ze strony biotechnologii roślin umiejętności: • wykonuje samodzielnie roślinne preparaty mikroskopowe • analizuje poprawnie roślinne preparaty mikroskopowe kompetencje społeczne: • uzyskuje zachętę do samodzielnego pogłębiania wiedzy botanicznej • ocenia wagę bioróżnorodności dla utrzymania jakości życia |
Metody i kryteria oceniania: |
Pozytywną ocenę po przejściu kursu student uzyskuje na podstawie: Ćwiczenia Oceny formujące: • analiza preparatów mikroskopowych i okazów zielnikowych: praca indywidualna oraz w zespołach 2 osobowych • zaliczenie trzech cząstkowych kolokwiów • aktywność w trakcie dyskusji Ocena końcowa: średnia ocen formujących uzyskanych na zajęciach Wykłady • egzamin pisemny (zadania testowe i opisowe -- 1. Ocena niedostateczna (2,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie co najmniej jednej z trzech składowych (W, U lub K) przedmiotowych efektów kształcenia student uzyska mniej niż 50% obowiązujących efektów dla danej składowej. 2. Ocena dostateczna (3,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie każdej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia student uzyska przynajmniej 50% obowiązujących efektów dla danej składowej. 3. Ocena ponad dostateczna (3,5): wystawiana jest na podstawie średniej arytmetycznej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia (średnio 61-70%). 4. Podobny sposób obliczania ocen jak przedstawiony w pkt. 3 przyjęto dla ocen dobrej (4,0 - średnio 71-80%), ponad dobrej (4,5 - średnio 81-90%) i bardzo dobrej (5,0 - średnio >90%). UWAGA: Prowadzący zajęcia, na podstawie stopnia opanowania przez studenta obowiązujących treści programowych danego przedmiotu, w oparciu o własne doświadczenie dydaktyczne, formułuje ocenę, posługując się podanymi wyżej kryteriami formalnymi. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.