Taksacje rolnicze
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | R.2s.TRO.NM.RROAE |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Taksacje rolnicze |
Jednostka: | Zakład Ekonomiki i Organizacji Rolnictwa |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z problematyką szacowania wartości dóbr w rolnictwie. Podczas zajęć zostaną omówione zagadnienia związane z teoretycznymi jak i praktycznymi aspektami metod i technik wyceny składników majątku gospodarstwa rolnego. Wiedza z zakresu taksacji rolniczych stanowi uzupełnienie zarówno zagadnień prowadzenia i organizacji gospodarstw rolniczych, jak i nauki o rachunkowości. Przedmiot uświadamia słuchaczom znaczenie znajomości wartości dóbr w praktyce gospodarczej oraz obiektywnych metod i technik szacowania różnych kategorii wartości. |
Pełny opis: |
Tematyka wykładów: 1. Istota i cele taksacji rolniczych. Możliwość podjęcia własnej działalności gospodarczej w zakresie wyceny. Nowe tendencje w taksacjach rolniczych oraz potrzeba ciągłego aktualizowania wiedzy (2 godz.). 2. Podstawowe źródła informacji w wycenie: mapy oraz dokumentacja opisowa (1 godz.). 3. Stan prawny nieruchomości rolnych. Księgi wieczyste, akty notarialne (1 godz.). 4. Opracowania kartograficzno-studialne jako źródło danych w procesie taksacji (1 godz.). 5. Wizja terenowa. Zasady sporządzania operatu szacunkowego (1 godz.). 6. Badanie i analiza rynku lokalnego (1 godz.). 7. Podejście porównawcze (1 godz.). 8. Podejście dochodowe (1 godz.). 9. Podejście mieszane i kosztowe (1 godz.). Tematyka ćwiczeń: 1. Identyfikacja i opis przedmiotu wyceny z wykorzystaniem podstawowych źródeł informacji (1,5 godz.). 2. Ustalanie stanu prawnego przedmiotu wyceny (2 godz.). 3. Ustalenie przeznaczenia nieruchomości (2 godz.). 4. Analiza rynku. Ustalenie trendu czasowego zmiany cen i wag cech rynkowych (2 godz.). 5. Zastosowanie podejścia porównawczego w praktyce (2 godz.). 6. Zastosowanie podejścia dochodowego w praktyce (2 godz.). 7. Zastosowanie podejścia mieszanego i kosztowego (2 godz.). 8. Inwestycje w rolnictwie. Obliczenie wartości zaktualizowanej netto i wewnętrznej stopy zwrotu (1,5 godz.). Statystyka przedmiotu: 1. Liczba godzin oraz punktów ECTS - przedmiot obowiązkowy Godziny: -; ECTS: - 2. Liczba godzin oraz punktów ECTS - przedmiot do wyboru Godziny: 75; ECTS: 3 3. Łączna liczba godzin oraz punktów ECTS, którą student uzyskuje poprzez bezpośredni kontakt z nauczycielem akademickim (wykłady, ćwiczenia, seminaria....) Godziny: 25; ECTS: 1 4. Łączna liczba godzin oraz punktów ECTS, którą student uzyskuje na zajęciach praktycznych np. laboratoryjne, projektowe, terenowe, warsztaty Godziny: -; ECTS: - 5. Przewidywany nakład pracy własnej (bez udziału prowadzącego lub z udziałem w ramach konsultacji) konieczny do realizacji zadań programowych przedmiotu. Godziny: 50; ECTS: 2 |
Literatura: |
Literatura podstawowa: Bud-Gusaim J., Taksacja rolnicza, Wydawnictwo SGGW, Warszawa,2005 Łaguna T. M., Wycena nieruchomości i gospodarstw rolnych, Wydawnictwo Zachodnie centrum organizacji, Zielona Góra, 2001 Schilbach J., Charakterystyka nieruchomości rolnych oraz zasady ich wyceny, Wydawnictwo AR, Kraków, 2001 Literatura uzupełniająca: Michalski R, Jóźwiak W., Metody oceny stanu technicznego, wyceny pojazdów i maszyn, Wydawnictwo Educaterra, Olsztyn, 1999 Nowak A., Wycena lasów, Wydawnictwo Educaterra, Olsztyn, 2001 |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu kursu student: A/ wiedza: - zna podstawowe zagadnienia z zakresu taksacji składników majątku gospodarstw rolnych - charakteryzuje podstawowe kategorie ekonomiczne t.j.: wartość, cena i trend jej zmiany, dochody i ich rodzaje, wydatki operacyjne, stopa kapitalizacji i dyskonta, cecha rynkowa i jej waga, zużycie obiektu budowlanego, urządzenia lub maszyny i rodzaje tego zużycia B/ umiejętności: - analizuje rynek i ustala trend czasowy zmian cen i wagi cech rynkowych - wycenia składniki majątku stosując różne metody i techniki C/ kompetencje społeczne: - rozwiązuje postawione zadania w zespole lub samodzielnie - rozumie potrzebę ustawicznego podnoszenia kwalifikacji - jest zmotywowany do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy |
Metody i kryteria oceniania: |
Oceny formujące (ćwiczenia): 1. Oceny za wykonane działania realizowane indywidualnie i w zespołach dwuosobowych w trakcie prac nad sprawozdaniami z ćwiczeń. Wyznacznikiem oceny będzie efektywność i organizacja zespołu oraz umiejętność korzystania z materiałów źródłowych, 2. Poprawność wykonania prac oraz oceny z kolokwiów. Ocena końcowa (formująca): średnia z ocen formujących Ocena podsumowująca (wykłady): egzamin pisemny z całości wiedzy przedstawionej na wykładach i ćwiczeniach (zadania problemowe, tworzenie krótkich definicji, rozwiązywanie przedstawionych zagadnień). 1. Ocena niedostateczna (2,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie co najmniej jednej z trzech składowych (W, U lub K) przedmiotowych efektów kształcenia student uzyska mniej niż 50% obowiązujących efektów dla danej składowej. 2. Ocena dostateczna (3,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie każdej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia student uzyska przynajmniej 50% obowiązujących efektów dla danej składowej. 3. Ocena ponad dostateczna (3,5): wystawiana jest na podstawie średniej arytmetycznej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia (średnio 61-70%). 4. Podobny sposób obliczania ocen jak przedstawiony w pkt. 3 przyjęto dla ocen dobrej (4,0 - średnio 71-80%), ponad dobrej (4,5 - średnio 81-90%) i bardzo dobrej (5,0 - średnio >90%). UWAGA: Prowadzący zajęcia, na podstawie stopnia opanowania przez studenta obowiązujących treści programowych danego przedmiotu, w oparciu o własne doświadczenie dydaktyczne, formułuje ocenę, posługując się podanymi wyżej kryteriami formalnymi. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.