Podstawy agrobiznesu
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | R.2s.PAZ.SL.RZAXY |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Podstawy agrobiznesu |
Jednostka: | Katedra Zarządzania i Ekonomii Przedsiębiorstw |
Grupy: |
Zarządzanie, 2 sem, stacj. licencjat obowiązkowe |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z organizacją, strukturą i funkcjonowaniem Agrobiznesu jako podsystemu gospodarki narodowej. W szczególności chodzi o przestawienie problemów strukturalnych polskiego Agrobiznesu na tle innych gospodarek. |
Pełny opis: |
Wykłady: 1.pojęcie Agrobiznesu 2 godz. 2.historyczny proces wyodrębniania się Agrobiznesu 2 godz. 3.charakterystyka poszczególnych agregatów Agrobiznesu 4 godz. 4.dynamiczny model kompleksowego rozwoju Agrobiznesu 2 godz. 5.specyfika marketingu w agrobiznesie 2 godz. 6.główne strategie marketingowe firm Agrobiznesu 2 godz. 7.zaliczenie przedmiotu 1 godz. Ćwiczenia: 1. Kryteria wyodrębniania agrobiznesu. Agrobiznes jako subsystemu gospodarki kraju.- 2 godz. 2. Elementy składowe systemu agrobiznesu.- 2 godz. 3.Różnice między agrobiznesem a gospodarką żywnościową.- 2 godz. 4. Miejsce sektora agrobiznesu w gospodarce narodowej.- 2 godz. 5. Podstawowe mierniki i wskaźniki stosowane do opisu agrobiznesu.- 2 godz. 6. Specyfika inwestycji w rolnictwie i gospodarce żywnościowej.- 2 godz. 7. Obliczanie efektywności procesu inwestycyjnego z wykorzystaniem podstawowych technik (okres zwrotu nakładów inwestycyjnych, zaktualizowana wartość nadwyżki finansowej netto NPV, stopa zyskowności, wewnętrzna stopa zwrotu IRR)- 2 godz. 8. Zaliczenie ćwiczeń-1 godz. |
Literatura: |
1.J. Żmija, L. Strzelczak i inni Zarządzanie i marketing w agrobiznesie wyd. Czuwajmy , K-ów 2000r. 2.A. Woś, Agrobiznes Mikroekonomia Tom II ,wyd. KEY-TEXT W-wa 1996r. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: - student posiada podstawowy zasób wiedzy o agrobiznesie, jego strukturze, funkcjonowaniu i realizowanych celach, - student zna podstawowe mierniki i wskaźniki wykorzystywane do opisu agrobiznesu. Umiejętności: - potrafi opisać elementy otoczenia agrobiznesu oraz wskazać i zróżnicować wzajemnie wpływ jaki wywierają one na niego, - potrafi wskazać z czego wynika specyfika agrobiznesu jako systemu gospodarki narodowej, - potrafi obliczać i interpretować podstawowe wielkości wykorzystywane do opisu agrobiznesu. Kompetencje społeczne: - dostrzega potrzebę ciągłego poszerzania wiedzy z zakresu agrobiznesu, - ma świadomość ważności, znaczenia i prawidłowego rozwoju agrobiznesu jako systemu gospodarki narodowej, - wykazuje otwartość na zmiany i innowacyjność. |
Metody i kryteria oceniania: |
Oceny formujące (ćwiczenia): 1. Zaliczenie ćwiczeń następuje w oparciu o wyniki ogólnej oceny aktywności na zajęciach. 2. zaliczenie pisemne (ostatnie zajęcia) Ocena końcowa: średnia ocen formujących uzyskanych na zajęciach Wykłady: Metody oceniania: egzamin - forma pisemna, test wyboru. Kryteria oceniania: liczba punktów uzyskanych z egzaminu pisemnego. Bilans nakładu pracy studenta: - wykłady – 15 godz. - ćwiczenia – 15 godz. - egzamin końcowy – 1 godz. - konsultacje – 2 godz. Razem: 33 godz. : 25 = 1,32 (czyli 1 pkt ECTS) - przygotowanie do ćwiczeń - 5 godz. - przestudiowanie podręczników do danego przedmiotu – 5 godz. - przygotowanie się do kolokwium – 7 godz. - przygotowanie do egzaminu – 8 godz. Razem godz. praktyczne: 25 godz. : 25 =1,0 (czyli 1 pkt ECTS) OGÓŁEM: 2 pkt ECTS |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.