Obszary wiejskie i agroturystyka w UE
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | R.2s.OWA.SM.RROTX |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Obszary wiejskie i agroturystyka w UE |
Jednostka: | Katedra Statystyki i Polityki Społecznej |
Grupy: |
Rolnictwo, sp. agroturystyka, 1 sem. II stopień, stacj. obowiązkowe |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Student nabywa kompetencji i umiejętności w zakresie możliwości wykorzystania doświadczeń wybranych państw UE w pozyskiwaniu pozarolniczych źródeł dochodów rodzin rolniczych, w tym przede wszystkim agroturystyki, wzbogacaniu oferty agroturystycznej, a także współpracy instytucji okołorolniczych w promocji agroturystyki. |
Pełny opis: |
Treści przedmiotu: Definicja obszarów wiejskich (OW) w Polsce i w UE, cechy rozwoju rolnictwa i obszarów wiejskich UE; struktura dochodów rodzin rolniczych w UE; możliwości wykorzystania zasobów gospodarstwa w celu zwiększenia pozarolniczych dochodów rodzin rolniczych; cechy rozwoju turystyki wiejskiej i agroturystyki w wybranych krajach UE: Irlandia, Francja, Wielka Brytania (Szkocja), formy promocji agroturystyki na przykładzie wybranych krajów UE; agroturystyka w programach edukacyjnych , źródła informacji o agroturystyce UE, rola związków i organizacji okołorolniczych w rozwoju agroturystyki Plan wykładów: 1. Definicja obszarów wiejskich w Polsce i w UE, cechy rozwoju rolnictwa i obszarów wiejskich UE 2. Definicja obszarów wiejskich w Polsce i w UE, cechy rozwoju rolnictwa i obszarów wiejskich UE 3. Źródła informacji o obszarach wiejskich i turystyce wiejskiej UE 4. Struktura dochodów rodzin rolniczych w UE 5. Możliwości wykorzystania zasobów gospodarstwa w celu zwiększenia pozarolniczych dochodów rodzin rolniczych 6. Możliwości wykorzystania zasobów gospodarstwa w celu zwiększenia pozarolniczych dochodów rodzin rolniczych 7. Turystyka wiejska i agroturystyka w wybranych krajach UE: Irlandia, Francja 8. Turystyka wiejska i agroturystyka w wybranych krajach UE: Irlandia, Francja 9. Turystyka wiejska ii agroturystyka w wybranych krajach UE: Wielka Brytania (Szkocja) 10. Turystyka wiejska ii agroturystyka w wybranych krajach UE: Wielka Brytania (Szkocja) 11. Turystyka wiejska i agroturystyka poza UE: USA, Norwegia 12. Turystyka wiejska i agroturystyka poza UE: USA, Norwegia 13. Alternatywna produkcja zwierzęca w agroturystyce 14. Agroturystyka w programach edukacyjnych wybranych krajów UE, a zarządzanie czasem wolnym 15. Rola wybranych związków i organizacji rolniczych w rozwoju turystyki wiejskiej Statystyka przedmiotu: 1. Liczba godzin oraz punktów ECTS - przedmiot obowiązkowy Godziny: -; ECTS: - 2. Liczba godzin oraz punktów ECTS - przedmiot do wyboru Godziny: 50; ECTS: 2 3. Łączna liczba godzin oraz punktów ECTS, którą student uzyskuje poprzez bezpośredni kontakt z nauczycielem akademickim (wykłady, ćwiczenia, seminaria....) Godziny: 30; ECTS: 1,2 4. Łączna liczba godzin oraz punktów ECTS, którą student uzyskuje na zajęciach praktycznych np. laboratoryjne, projektowe, terenowe, warsztaty Godziny: 15; ECTS: 0,6 5. Przewidywany nakład pracy własnej (bez udziału prowadzącego lub z udziałem w ramach konsultacji) konieczny do realizacji zadań programowych przedmiotu. Godziny: 20; ECTS: 0,8 |
Literatura: |
publikacje Eurostatu, Defra (UK),Teagasc i National Farm Survey (Irl) |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: - student ma wiedzę o obszarach wiejskich jako miejscu zamieszkania ok. 60% obywateli UE, o zmianach zachodzących w poszczególnych państwach członkowskich, - ma wiedzę o specyfice rozwoju turystyki wiejskiej w tym agroturystyki, w poszczególnych państwach UE, - zna doświadczenia poszczególnych państw UE w dywersyfikacji dochodów rolniczych, - zna instytucjonalne wsparcie rozwoju obszarów wiejskich i turystyki wiejskiej UE. Umiejętności: - potrafi dokonać analizy aplikacyjności doświadczeń wybranych państw UE do warunków polskiej wsi w zakresie pozarolniczych źródeł dochodów, w tym turystyki wiejskiej, - potrafi uzyskać i interpretować dane z różnych źródeł informacji, w tym krajowych i z Eurostatu, ze stron instytucji wspierających rozwój turystyki wiejskiej wybranych państw UE. Kompetencje społeczne: - ma świadomość ważności dziedzictwa kultury wsi zarówno w aspekcie zachowania tożsamości narodowej i lokalnej oraz jego znaczenia ekonomicznego, także w kontekście możliwości ograniczenia lub spowolnienia niekorzystnych społecznych skutków depopulacji wsi UE, - docenia złożoność społecznych aspektów zmian zachodzących w rolnictwie i na wsi UE, zarówno w zamożnych państwach UE, jak i w biedniejszych. |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykłady: egzamin pisemny z zakresu tematów przedstawianych na wykładach. 1. Ocena niedostateczna (2,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie co najmniej jednej z trzech składowych (W, U lub K) przedmiotowych efektów kształcenia student uzyska mniej niż 50% obowiązujących efektów dla danej składowej. 2. Ocena dostateczna (3,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie każdej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia student uzyska przynajmniej 50% obowiązujących efektów dla danej składowej. 3. Ocena ponad dostateczna (3,5): wystawiana jest na podstawie średniej arytmetycznej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia (średnio 61-70%). 4. Podobny sposób obliczania ocen jak przedstawiony w pkt. 3 przyjęto dla ocen dobrej (4,0 - średnio 71-80%), ponad dobrej (4,5 - średnio 81-90%) i bardzo dobrej (5,0 - średnio >90%). UWAGA: Prowadzący zajęcia, na podstawie stopnia opanowania przez studenta obowiązujących treści programowych danego przedmiotu, w oparciu o własne doświadczenie dydaktyczne, formułuje ocenę, posługując się podanymi wyżej kryteriami formalnymi. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.