Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Marketing usług turystycznych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: R.2s.MUT.SM.RROTX
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Marketing usług turystycznych
Jednostka: Instytut Ekonomiki i Zarządzania Przedsiębiorstwami
Grupy: Rolnictwo, sp. agroturystyka, 2 sem. II stopień, stacj. obowiązkowe
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Skrócony opis:

Kurs obejmuje ogólne założenia koncepcji marketingowej w sektorze usługowym, prezentację aktualnego stanu sektora turystycznego i tendencji rozwojowych, konsumenta jako uczestnika rynku usług turystycznych; adresata działań marketingowych przedsiębiorstw i obszarów turystycznych. Omówione zostaną przesłanki wprowadzenia marketingu do turystyki, struktura wykorzystywanych instrumentów marketingowych.Szczegółowo zostaną omówione instrumenty marketingu mix usług i ich specyfika w działalności turystycznej. Omawiane tematy zostają wsparte licznymi studiami przypadków i badań na rynku turystycznym. Omówione również zostaną metody analiz marketingowych i wykorzystanie w budowaniu strategii rynkowych w turystyce.

Pełny opis:

WYKŁADY

1. Koncepcja marketingu usług - istota, zasady, cele. Usługa jako produkt.

2. Rynek usług turystycznych - istota rynku usług turystycznych.

3. Mechanizm rynkowy w turystyce. Orientacje rynkowe

4. Zachowanie klienta na rynku usług turystycznych. Segmentacja rynku;

5. Usługa agroturystyczna - specyfika, potrzeba, klienci;

6. Koncepcja marketingowa w turystyce;

7. Produkt turystyczny;

8. Cena usług turystycznych;

9. Dystrybucja usług turystycznych;

10-11 Promocja usług turystycznych;

12. Kadry w turystyce;

13. Badania marketingowe na rynku usług turystycznych;

14. Strategie rynkowe w turystyce;

15. Marketing w turystyce wiejskiej i agroturystyce. Trendy w turystyce światowej a działania marketingowe.

ĆWICZENIA

1. Przesłanki rozwoju marketingu w turystyce;

2. Specyfika marketingu usług turystycznych;

3. Struktura produktu turystycznego;

4. Kształtowanie cech produktu turystycznego;

5. Dystrybucja usług turystycznych;

6. Formy promocji w turystyce;

7. Marketing relacji w działalności turystycznej;

8. Istota marketingu terytorialnego w turystyce

9. Istota marketingu bezpośredniego;

10. Proces segmentacji w rozwoju agroturystyki;

11. Strategia rozwoju turystyki i jej formy

12. Badania marketingowe

13. Specjalizacja usług a marketing

14. Ogólne aspekty marketingu w agroturystyce

15. Promocja usług agroturystycznych;

Literatura:

1.Panasiuk A. -Marketing usług turystycznych, WN PWN, Warszawa 2005

2.Altkorn J. - Marketing w turystyce, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2000

3.Briggs S. - Marketing w turystyce, Wyd. PWN, Warszawa 2003

4.Payne A. - Marketing usług, Wyd. PWN, Warszawa 1996

5.Turkowski Marek - Marketing usług hotelarskich, Polskie Wyd. Ekonomiczne, Warszawa 1997

6.Frąckiewicz E., Karwowski J., Karwowski M., Rudawska E. - Zarządzanie marketingowe,PWE,

Warszawa 2004

Efekty uczenia się:

wiedza:

Student posiada wiedzę teoretyczną (popartą przygotowywaniem zagadnień cząstkowych realizowanych na ćwiczeniach) dotyczącą idei marketingu i zastosowania marketingu w turystyce.

umiejętności:

- umie określić istotę marketingu, specyfikę marketingu usług, na tle specyfiki sektora turystycznego, sporządzić sylwetkę konsumenta usług turystycznych, scharakteryzować przedsiębiorstwa biorące udział w rynku turystyczny.

- umie określić podstawowe instrumenty marketingu usług - 5P i ich wykorzystywanie w warunkach funkcjonowania sektora turystycznego.

- umie określić i zastosować źródła i metody prowadzenie badań marketingowych w turystyce.

kompetencje społeczne:

- organizuje pracę w małych zespołach w celu wykonania określonego zadania

- docenia potrzebę stałego poszerzania wiedzy, szczególnie ze względu na zmiany w otoczeniu usługodawców turystycznych,

- posiada umiejętność myślenia twórczego i krytycznego, otwartego zarówno na samodzielne jak i grupowe rozwiązywania problemów.

Metody i kryteria oceniania:

Oceny formujące (ćwiczenia):

1. oceny za opracowanie uzgodnionego tematu (np metody marketingu stosowane przez poszczególne biura podróży lub touroperatorów) w grupach 2-osobowych, prezentacja w PP

2. zaliczenie pisemne (ostatnie zajęcia)

Ocena końcowa; średnia ocen formujących uzyskanych na zajęciach

Wykłady - praca pisemna - test pytania otwarte i zamknięte

Praktyki zawodowe:

nie przewidziano

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)