Marketing usług turystycznych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | R.2s.MUT.SM.RROTX |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Marketing usług turystycznych |
Jednostka: | Instytut Ekonomiki i Zarządzania Przedsiębiorstwami |
Grupy: |
Rolnictwo, sp. agroturystyka, 2 sem. II stopień, stacj. obowiązkowe |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Kurs obejmuje ogólne założenia koncepcji marketingowej w sektorze usługowym, prezentację aktualnego stanu sektora turystycznego i tendencji rozwojowych, konsumenta jako uczestnika rynku usług turystycznych; adresata działań marketingowych przedsiębiorstw i obszarów turystycznych. Omówione zostaną przesłanki wprowadzenia marketingu do turystyki, struktura wykorzystywanych instrumentów marketingowych.Szczegółowo zostaną omówione instrumenty marketingu mix usług i ich specyfika w działalności turystycznej. Omawiane tematy zostają wsparte licznymi studiami przypadków i badań na rynku turystycznym. Omówione również zostaną metody analiz marketingowych i wykorzystanie w budowaniu strategii rynkowych w turystyce. |
Pełny opis: |
WYKŁADY 1. Koncepcja marketingu usług - istota, zasady, cele. Usługa jako produkt. 2. Rynek usług turystycznych - istota rynku usług turystycznych. 3. Mechanizm rynkowy w turystyce. Orientacje rynkowe 4. Zachowanie klienta na rynku usług turystycznych. Segmentacja rynku; 5. Usługa agroturystyczna - specyfika, potrzeba, klienci; 6. Koncepcja marketingowa w turystyce; 7. Produkt turystyczny; 8. Cena usług turystycznych; 9. Dystrybucja usług turystycznych; 10-11 Promocja usług turystycznych; 12. Kadry w turystyce; 13. Badania marketingowe na rynku usług turystycznych; 14. Strategie rynkowe w turystyce; 15. Marketing w turystyce wiejskiej i agroturystyce. Trendy w turystyce światowej a działania marketingowe. ĆWICZENIA 1. Przesłanki rozwoju marketingu w turystyce; 2. Specyfika marketingu usług turystycznych; 3. Struktura produktu turystycznego; 4. Kształtowanie cech produktu turystycznego; 5. Dystrybucja usług turystycznych; 6. Formy promocji w turystyce; 7. Marketing relacji w działalności turystycznej; 8. Istota marketingu terytorialnego w turystyce 9. Istota marketingu bezpośredniego; 10. Proces segmentacji w rozwoju agroturystyki; 11. Strategia rozwoju turystyki i jej formy 12. Badania marketingowe 13. Specjalizacja usług a marketing 14. Ogólne aspekty marketingu w agroturystyce 15. Promocja usług agroturystycznych; |
Literatura: |
1.Panasiuk A. -Marketing usług turystycznych, WN PWN, Warszawa 2005 2.Altkorn J. - Marketing w turystyce, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2000 3.Briggs S. - Marketing w turystyce, Wyd. PWN, Warszawa 2003 4.Payne A. - Marketing usług, Wyd. PWN, Warszawa 1996 5.Turkowski Marek - Marketing usług hotelarskich, Polskie Wyd. Ekonomiczne, Warszawa 1997 6.Frąckiewicz E., Karwowski J., Karwowski M., Rudawska E. - Zarządzanie marketingowe,PWE, Warszawa 2004 |
Efekty uczenia się: |
wiedza: Student posiada wiedzę teoretyczną (popartą przygotowywaniem zagadnień cząstkowych realizowanych na ćwiczeniach) dotyczącą idei marketingu i zastosowania marketingu w turystyce. umiejętności: - umie określić istotę marketingu, specyfikę marketingu usług, na tle specyfiki sektora turystycznego, sporządzić sylwetkę konsumenta usług turystycznych, scharakteryzować przedsiębiorstwa biorące udział w rynku turystyczny. - umie określić podstawowe instrumenty marketingu usług - 5P i ich wykorzystywanie w warunkach funkcjonowania sektora turystycznego. - umie określić i zastosować źródła i metody prowadzenie badań marketingowych w turystyce. kompetencje społeczne: - organizuje pracę w małych zespołach w celu wykonania określonego zadania - docenia potrzebę stałego poszerzania wiedzy, szczególnie ze względu na zmiany w otoczeniu usługodawców turystycznych, - posiada umiejętność myślenia twórczego i krytycznego, otwartego zarówno na samodzielne jak i grupowe rozwiązywania problemów. |
Metody i kryteria oceniania: |
Oceny formujące (ćwiczenia): 1. oceny za opracowanie uzgodnionego tematu (np metody marketingu stosowane przez poszczególne biura podróży lub touroperatorów) w grupach 2-osobowych, prezentacja w PP 2. zaliczenie pisemne (ostatnie zajęcia) Ocena końcowa; średnia ocen formujących uzyskanych na zajęciach Wykłady - praca pisemna - test pytania otwarte i zamknięte |
Praktyki zawodowe: |
nie przewidziano |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.