Mikrobiologia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | R.2s.MIK.NI.RROAX | Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Mikrobiologia | ||
Jednostka: | Katedra Mikrobiologii i Biomonitoringu | ||
Grupy: |
Rolnictwo, 2 sem, niestacj. inż. obowiązkowe |
||
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
![]() ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski | ||
Skrócony opis: |
Celem wykładów z mikrobiologii ogólnej jest zapoznanie studentów z drobnoustrojami występującymi we wszystkich środowiskach naturalnych, wskazanie możliwości praktycznego wykorzystania mikroorganizmów w procesach agrotechnicznych i technologicznych w oparciu o znajomość ich morfologii, biochemii, fizjologii i ekologii. Studia z zakresu mikrobiologii mają uwypuklić pożyteczną i szkodliwą rolę drobnoustrojów w przyrodzie. Omówione także będzie znaczenie drobnoustrojów w ochronie wód, technologii przemysłu rolno-spożywczego, fitopatologii oraz nowoczesnej mikrobiologii i biotechnologii.Celem ćwiczeń jest praktyczne zapoznanie się z techniką laboratoryjną stosowaną w pracowniach mikrobiologicznych: zasady hodowli mikroorganizmów, sporządzanie preparatów bakteriologicznych i mykologicznych, poznanie podstawowych metod analizy mikrobiologicznej ilościowej i jakościowej, obserwacja i oznaczanie drobnoustrojów etc. |
||
Pełny opis: |
TEMATYKA WYKŁADÓW Mikrobiologia jako dyscyplina naukowa Podział świata ożywionego Cechy wspólne mikroorganizmów Przyczyny szerokiego rozpowszechnienia drobnoustrojów Podział mikroorganizmów Interakcje zachodzące między mikroorganizmami Historia mikrobiologii Morfologia, systematyka i znaczenie drobnoustrojów: -Priony -Wirusy -Procaryota: bakterie właściwe, sinice, promieniowce -Eucaryota: grzyby, glony Fizjologia i podstawowe produkty metabolizmu drobnoustrojów Mikrobiologia środowisk naturalnych: powietrza, wody, gleby (wskaźniki czystości powietrza, mikroflora wody, wskaźniki stanu sanitarno-higienicznego wody, wskaźniki czystości i żyzności gleby, zmęczenie gleby, ryzosfera, mikoryza, asymilatory wolnego azotu atmosferycznego) Chorobotwórcze właściwości drobnoustrojów. Najważniejsze jednostki chorobowe. |
||
Literatura: |
Alexopoulos C. J., Mims C. W., Blackwell M.: Introductory Mycology, John Wiley & Sons, Inc., New York - Chichester - Brisbane - Toronto - Singapore, 1996. Dix N.J., Webster J.: Fungal Ecology, Chapman & Hall, London, Glasgow, Weinheim, New York, Tokyo, Melbourne, Madras, 1995. Duszkiewicz-Reinhard W., Grzybowski R., Sobczak E.: Teoria i ćwiczenia z mikrobiologii ogólnej i technicznej. Wyd. SGGW, Warszawa 1996. Grabińska-Łoniewska A.: Ćwiczenia laboratoryjne z mikrobiologii ogólnej. Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa 1996. Kunicki - Goldfinger w.: Życie bakterii. PWN Warszawa 1971 (pierwsze wydanie) Libudzisz Z., Kowal K.: Mikrobiologia techniczna. tom 1 - 2, Wyd. Politechniki Łódzkiej, Łódź 2000. Mahon C.R., Lehman D.C., Manuselis G.: Diagnostic Microbiology. Elsevier, St.Luis 2007 |
||
Efekty uczenia się: |
Wieadza Student: - posiada ogólną wiedzę z mikrobiologii - charakteryzuje najważniejsze procesy mikrobiologiczne zachodzące w glebie, wodzie i powietrzu Umiejętności - rożróżnia poszczególne grupy fizjologiczne drobnoustrojów - praktycznie wykorzystuje metody stosowane w laboratorium mikrobiologicznym - samodzielnie posługuje się aparaturą i sprzętem laboratoryjnym - interpretuje wyniki analiz i doświadczeń Kompetencje społeczne - organizuje pracę w małym laboratorium, celem wykonania określonego doświadczenia z zakresu mikrobiologii - wykorzystuje zdobytą wiedzę z zakresu mikrobiologii i potrafi ją połączyć z innymi dyscyplinami naukowymi, takimi jak: biologia molekularna, genetyka czy biotechnologia. |
||
Metody i kryteria oceniania: |
1. Ocena niedostateczna (2,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie co najmniej jednej z trzech składowych (W, U lub K) przedmiotowych efektów kształcenia student uzyska mniej niż 50% obowiązujących efektów dla danej składowej. 2. Ocena dostateczna (3,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie każdej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia student uzyska przynajmniej 50% obowiązujących efektów dla danej składowej. 3. Ocena ponad dostateczna (3,5): wystawiana jest na podstawie średniej arytmetycznej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia (średnio 61-70%). 4. Podobny sposób obliczania ocen jak przedstawiony w pkt. 3 przyjęto dla ocen dobrej (4,0 - średnio 71-80%), ponad dobrej (4,5 - średnio 81-90%) i bardzo dobrej (5,0 - średnio >90%). UWAGA: Prowadzący zajęcia, na podstawie stopnia opanowania przez studenta obowiązujących treści programowych danego przedmiotu, w oparciu o własne doświadczenie dydaktyczne, formułuje ocenę, posługując się podanymi wyżej kryteriami formalnymi. |
| |||||
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.