Gleboznawstwo
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | R.2s.GLB.NI.RROAY |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Gleboznawstwo |
Jednostka: | Katedra Gleboznawstwa i Agrofizyki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest poznanie właściwości gleb, ich funkcji w ekosystemach oraz podstaw klasyfikacji gleb (typologicznych i użytkowych). |
Pełny opis: |
Tematy wykładów: 1. Definicja gleby i jej wielofunkcyjność. Czynniki glebotwórcze. Charakterystyka skał macierzystych gleb Polski. Występowanie skał macierzystych na terenie Polski i ich wpływ na właściwości gleb [4 godz.]. 2. Skład fazy stałej gleby, uziarnienie, porowatość, struktura, gęstość. Minerały ilaste i ich znaczenie w glebie [2 godz.]. 3. Materia organiczna i jej przemiany w glebie (humifikacja, mineralizacja) ilość i skład humusu. Funkcje próchnicy w glebie, typy próchnicy, regulacja zawartości [2 godz]. 4. Właściwości wodno-powietrzne i cieplne gleby. Rodzaje wody w glebie i jej dostępność dla roślin, retencja wodna, właściwości termiczne, regulacja stosunków wodno-powietrznych [3 godz.]. 5. Zmienność pokrywy glebowej Polski, strefowość gleb i nazewnictwo według systematyki WRB [4 godz.]. Tematy ćwiczeń laboratoryjnych: 1. Nomenklatura składu uziarnienia gleby według PTG [2008]. Kategorie ciężkości agrotechnicznej gleby. Oznaczenie składu uziarnienia gleby metodą areometryczną Casagrande a w modyfikacji Prószyńskiego. [3 godz.] 2. Prezentacja i oznaczanie podstawowych skał macierzystych gleb Polski. Sposób pobierania prób o nienaruszonej strukturze. [3 godz] 3. Rozpoznawanie typów, rodzajów i odmian struktur glebowych. Oznaczanie wybranych właściwości gleb metodami stosowanymi w terenie. Oznaczenie gęstości gleby metodą Kopeckiego. Kategorie glebowe oraz warstwy i poziomy glebowe według Systematyki gleb Polski (V wydanie z 2011 roku). [4 godz.] 4. Opis profilu glebowego. Charakterystyka wybranych jednostek taksonomicznych Systematyki gleb Polski (2011) oraz prezentacja najważniejszych skał macierzystych omawianych gleb [4 godz.]. 5. Ustalanie gatunków, rodzajów i typów gleb na podstawie wzorcowych profilów. Podstawy klasyfikacji bonitacyjnej, ustalanie klas bonitacyjnych gleb użytków rolnych i zielonych. [3 godz.] 6. Ustalanie kompleksów przydatności rolniczej gleb. Interpretacja i wykorzystanie map glebowo-rolniczych w skali 1:5000 do oceny przydatności gleb do upraw rolniczych, zalesienia, zabudowy terenu (budownictwa i infrastruktury) oraz ochrony gleb [3 godz.]. Ćwiczenia terenowe: prezentacja i opis 5 profilów wybranych typów gleb występujących na obrzeżach miasta Krakowa w Pychowicach lub w Mydlnikach (do wyboru: gleba płowa zaciekowa wytworzona z pyłu, gleba brunatna eutroficzna wytworzona z piasku, mada właściwa, mada brunatna, czarna ziemia, rędzina właściwa i rędzina brunatna) [5 godz.]. Statystyka przedmiotu: 1. Liczba godzin oraz punktów ECTS - przedmiot obowiązkowy Godziny: 100; ECTS: 4 2. Liczba godzin oraz punktów ECTS - przedmiot do wyboru Godziny: -; ECTS: - 3. Łączna liczba godzin oraz punktów ECTS, którą student uzyskuje poprzez bezpośredni kontakt z nauczycielem akademickim (wykłady, ćwiczenia, seminaria....) Godziny: 40; ECTS: 1,6 4. Łączna liczba godzin oraz punktów ECTS, którą student uzyskuje na zajęciach praktycznych np. laboratoryjne, projektowe, terenowe, warsztaty Godziny: 25; ECTS: 1 5. Przewidywany nakład pracy własnej (bez udziału prowadzącego lub z udziałem w ramach konsultacji) konieczny do realizacji zadań programowych przedmiotu. Godziny: 60; ECTS: 2,4 |
Literatura: |
Literatura podstawowa: Gleboznawstwo (red.) Andrzej Mocek, PWN, Warszawa 2015. Literatura uzupełniająca: Bednarek R. i in. Badania ekologiczno-gleboznawcze, PWN, Warszawa, 2004. Hillel D. Gleba w środowisku. PWN, Warszawa, 2012. Systematyka gleb Polski. 2011. Roczn. Glebozn. 62, 3. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza 1. zna elementarną terminologię stosowaną w gleboznawstwie, 2. zna podstawowe właściwości gleb, 3. wie jakie funkcje pełnia gleby w ekosystemach, 4. zna wybrane typy gleb (według Systematyki gleb Polski 2011) 5. zna podstawy bonitacji gleb i określania kompleksów przydatności rolniczej gleb, Umiejętności 6. potrafi wykonać odkrywkę glebową i opisać profil, 7. potrafi oznaczyć skład granulometryczny gleb, pH oraz zawartość próchnicy i zinterpretować wyniki tych oznaczeń, 8. posiada umiejętność rozpoznawania najważniejszych skał macierzystych gleb Polski, 9. potrafi korzystać z map glebowo-rolniczych, |
Metody i kryteria oceniania: |
Oceny formujące (ćwiczenia) za: 1) raporty z ćwiczeń terenowych, 2) sprawdzian wiedzy (4, 5) i umiejętności (6-8). Wykłady: egzamin pisemny, który będzie zawierał około 30 pytań testowych wielokrotnego wyboru i kilka pytań otwartych sprawdzających wiedzę (1-5). |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.