Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Biotransformacja materii organicznej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: R.2s.BMO.SM.RBIOY
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Biotransformacja materii organicznej
Jednostka: Katedra Chemii Rolnej i Środowiskowej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Skrócony opis:

KIERUNEK STUDIÓW : BIOGOSPODARKA / ECTS:2 /semestr: 2

Profil: ogólnoakademicki / Forma i poziom: SM

status: kierunkowy

Wymagania wstępne: brak

Przemiany materii organicznej są związane głównie z procesami mikrobiologicznymi. Prowadzą one do degradacji związków organicznych, ale i syntezy nowych połączeń. W ramach przedmiotu poruszono problematykę dotyczącą przemian materii organicznej w aspekcie przetwarzania biomasy oraz procesów jakie zachodzą po jej doglebowej aplikacji. Omówiono przemiany związków organicznych z uwzględnieniem środowiska glebowego i wodnego. Przybliżono również procesy degradacji związków organicznych pochodzenia antropogenicznego.

Pełny opis:

Wykłady:

1 – 2. Rola biomasy w odnawianiu zasobów glebowej materii organicznej.

3 – 5. Stabilizacja materii organicznej a możliwości jej doglebowej aplikacji

6 – 7. Biotransformacja materii organicznej a dostępność składników pokarmowych roślin

8-11. Pożyteczne mikroorganizmy naturalnym sposobem podnoszenia jakości zabiegów agrotechnicznych.

12-13. Przemiany lignocelulozy, hemicelulozy i lignin w warunkach

glebowych.

14-15. Biotransformacja materii organicznej w warunkach ekosystemów wodnych.

Ćwiczenia:

1 – 2. Procesy biotransformacji biomasy a jakość produktu.

3 – 4. Biotransformacja materii organicznej a zasady dobrej praktyki w gospodarowaniu jej zasobami.

5 – 6. Biotransformacja materii organicznej a bilans składników pokarmowych w glebie.

7-9. Fermentacja mono i polisacharydów. Dobór i zastosowanie metod fermentacji beztlenowej. Konstrukcja stanowiska badawczego. Badanie efektywności procesu.

10-13. Bioremediacja gruntów. Dobór i zastosowanie metod wspomaganej biodegradacji ropopochodnych a zawartość materii organicznej w glebie.

14-15. Badanie efektywności procesu bioremediacji gruntów.

Struktura aktywności studenta:

zajęcia realizowane z bezpośrednim udziałem prowadzącego 36 godz., ECTS** 1,2

w tym:

wykłady 15 godz.

ćwiczenia i seminaria 15 godz.

konsultacje 4 godz.

udział w badaniach 0 godz.

obowiązkowe praktyki i staże 0 godz.

udział w egzaminie i zaliczeniu 2 godz.

e-lerning 0 godz.

Praca własna (0,8 ECTS**) 24 godz.

Literatura:

Podstawowa:

1. Kołwzan B., Adamiak W., Grabas K., Pawełczyk A. 2005. Podstawy mikrobiologii w ochronie środowiska. Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej.

2. Hamza, D., Mohammed, A., & Sale, A. (2012). Potentials of bacterial isolates in bioremediation of petroleum refinery wastewater. J. Appl. Phytotech. Environ. Sanit, 1(3), 131-138.

3. Rojo F. 2009. Degradation of alkanes by bacteria. Environmental Microbiology, 11(10), 2477–2490.

4. Krasowicz, S., Oleszek, W., Horabik, J., Dębicki, R., Jankowiak, J., Stuczyński, T., & Jadczyszyn, J. 2011. Racjonalne gospodarowanie środowiskiem glebowym Polski. Polish Journal of Agronomy, 7, 43-58.

5. Kwiatkowska, J. 2007. Ocena efektywności wykorzystania węgla brunatnego jako efektywnego źródła materii organicznej w gruntach przekształconych antropogenicznie. Inżynieria i Ochrona Środowiska, 10(1), 71-85.

Uzupełniająca:

1. Gondek K., Tabak M., Koncewicz-Baran M., Kopeć M. 2015. Effect of the addition of foils produced from polyethylene and maize starch to composted biomass on quantitative and qualitative composition of humic compounds and optic parameters of humic acids. Pol. J. Environ. Stud. 24, 6, 2397-2403.

2. Gondek K., Mierzwa M. 2014. Quantity and quality of organic master soil after application of various organic materiale. Ecol. Chem. Eng. S, 21(3), 477-485.

3. Gondek K., Kopeć M., Mierzwa M., Tabak M., Chmiel M. 2014. Chemical and biological properties of composts produced from organic waste. J. Elem. 19(2), 377-390.

4. Mierzwa-Hersztek M., Gondek K., Kopeć M. 2014. Zawartość azotu we frakcjach związków humusowych kompostów wytworzonych z udziałem materiałów zawierających polietylen i skrobię kukurydzianą. Przemysł Chemiczny 93/3(2014), 321-325.

Efekty uczenia się:

Wiedza

- student definiuje pojecie materii organicznej oraz zna zasady racjonalnego jej wykorzystania

- student zna procesy w jakich zachodzi biotransformacja materii organicznej

- student potrafi opisać przebieg procesów transformacji materii organicznej w różnych środowiskach

Umiejętności

- student potrafi zaprojektować stanowisko badawcze

- student umie analizować dane procesowe w celu ich korekty dla zapewnienia optymalnej jakości produktu

- student potrafi wykonać podstawowe analizy ilościowe i jakościowe materiałów organicznych oraz zinterpretować uzyskane wyniki

Kompetencje społeczne

- student organizuje pracę w małym laboratorium celem wykonania podstawowych analiz

- student ma świadomość konieczności kontroli przemian materii organicznej w kontekście jakości środowiska

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie część wykładowej - egzamin pisemny ograniczony czasowo

Zaliczenie część ćwiczeniowej - zaliczenie raportu lub sprawozdania

--

1. Ocena niedostateczna (2,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie co najmniej jednej z trzech składowych (W, U lub K) przedmiotowych efektów kształcenia student uzyska mniej niż 50% obowiązujących efektów dla danej składowej.

2. Ocena dostateczna (3,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie każdej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia student uzyska przynajmniej 50% obowiązujących efektów dla danej składowej.

3. Ocena ponad dostateczna (3,5): wystawiana jest na podstawie średniej arytmetycznej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia (średnio 61-70%).

4. Podobny sposób obliczania ocen jak przedstawiony w pkt. 3 przyjęto dla ocen dobrej (4,0 - średnio 71-80%), ponad dobrej (4,5 - średnio 81-90%) i bardzo dobrej (5,0 - średnio >90%).

Ocena końcowa = 0,5 x ocena z części wykładowej + 0,5 x ocena z części ćwiczeniowej

UWAGA: Prowadzący zajęcia, na podstawie stopnia opanowania przez studenta obowiązujących treści programowych danego przedmiotu, w oparciu o własne doświadczenie dydaktyczne, formułuje ocenę, posługując się podanymi wyżej kryteriami formalnymi.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)