Biologia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | R.2s.BIO.SI.ROSXY |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Biologia |
Jednostka: | Katedra Fizjologii, Hodowli Roślin i Nasiennictwa |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
KIERUNEK STUDIÓW: OCHRONA ŚRODOWISKA / ECTS: 1 /semestr:2 Profil: ogólnoakademicki / Forma i poziom: SI status: podstawowy Wymagania wstępne: brak Przedmiot jest uzupełnieniem ćwiczeń laboratoryjnych i wykładów z botaniki. Jego celem jest: zapoznanie się ze składem florystycznym najbliższych okolic Krakowa ze szczególnym uwzględnieniem rezerwatu przyrody Panieńskie Skały, nabycie umiejętności rozpoznawania w terenie kilkudziesięciu gatunków roślin reprezentujących najważniejsze rodziny roślin okrytonasiennych, zrozumienie roli ochrony przyrody dla zapewnienia bioróżnorodności i właściwej jakości środowiska naturalnego. |
Pełny opis: |
Ćwiczenia terenowe: 1. Charakterystyka wybranych rodzin Angiospermae w oparciu o reprezentatywnych przedstawicieli. 2. Poznanie gatunków roślin charakterystycznych dla lasu grądowego, z uwzględnieniem gatunków chronionych (w obrębie rezerwatu przyrody Panieńskie Skały). 3. Oznaczanie kilkudziesięciu gatunków roślin okrytonasiennych ze wskazaniem najważniejszych cech przystosowawczych do określonych warunków środowiska. 4. Wykonanie fotografii opisywanych gatunków. Struktura aktywności studenta: zajęcia realizowane z bezpośrednim udziałem prowadzącego godz. 8, ECTS 0,32 w tym: wykłady 0 godz. ćwiczenia i seminaria 6 godz. konsultacje 1 godz. udział w badaniach 0 godz. obowiązkowe praktyki i staże 0 godz. udział w egzaminie i zaliczeniu 1 godz. praca własna (0,68 ECTS) 17 godz. |
Literatura: |
Podstawowa: 1. Szafer W, Kulczyński S, Pawłowski B. 1988. Rośliny polskie. PWN, Warszawa Uzupełniająca: 1. Rutkowski L. 2012. Klucz do oznaczania roślin naczyniowych Polski niżowej. PWN, Warszawa |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: - zna cechy typowe dla przedstawicieli wybranych rodzin Angiospermae - zna gatunki charakterystyczne dla lasu grądowego, w tym gatunki objęte częściową lub całkowitą ochroną Umiejętności: - rozpoznaje w terenie kilkadziesiąt gatunków roślin okrytonasiennych i potrafi wskazać cechy morfologiczne o znaczeniu taksonomicznym - identyfikuje cechy przystosowawcze roślin do danego typu siedliska Kompetencje społeczne: - podejmuje działania na rzecz ochrony środowiska przyrodniczego - rozumie znaczenie wiedzy botanicznej w kontekście zachowania i wzbogacania bioróżnorodności |
Metody i kryteria oceniania: |
Studenci w zespołach dwuosobowych opracowują sprawozdanie w postaci fotoalbumu (fotografie + nazwy polskie i łacińskie poznanych gatunków roślin) Ocena końcowa= ocena za sprawozdanie (fotoalbum) |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.