Biologia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | R.2s.BIO.SI.ROSXX |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Biologia |
Jednostka: | Katedra Hodowli Roślin i Nasiennictwa |
Grupy: |
Ochrona środowiska, 2 sem, stacj. inż. obowiązkowe |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Głównym celem przedmiotu jest poznanie budowy i funkcjonowania wybranych organizmów roślin wywierających różnorodny wpływ na środowisko i bytowanie człowieka. Część botaniczna przedmiotu biologia obejmuje różnice w budowie komórek pro- i eukariotycznych, budowę i funkcjonowanie podstawowych struktur komórkowych oraz charakterystykę tkanek roślinnych. Przedmiot uwypukla biologiczne pojęcie gatunku, przyczyny powstawania i wymierania gatunków. Pozwala poznać podstawy nomenklatury biologicznej, budowy i modyfikacji organów roślinnych. Dokonuje przeglądu systematycznego najważniejszych rodzin roślin okrytonasiennych, rozmieszczenia roślin w Polsce, gatunków chronionych i bioindykatorów, oraz podstawowych pojęć i osiągnięć biotechnologii. |
Pełny opis: |
Tematyka wykładów (15 x 1 godz.): 1. Kryteria podziału żywych organizmów i poziomy organizacji życia na Ziemi. 2. Budowa i pochodzenie komórki roślinnej. Cykl życiowy komórki. 3. Specjalizacja i pochodzenie tkanek roślin wyższych. 4. Biologiczne pojęcie gatunku i postawy nomenklatury botanicznej. 5. Morfologia korzenia 6. Morfologia pędu. 7. Anatomia korzenia i pędu. 8. Budowa i funkcjonowanie liści. 9. Rozmnażanie roślin. Rozwój gametofitu męskiego i żeńskiego u roślin kwiatowych. 10-11. Przegląd wybranych rodzin okrytonasiennych. 12. Rozmieszczenie roślin w Polsce. Przegląd gatunków chronionych i bioindykatorów. 13. Podstawy genetyki klasycznej, populacyjnej i molekularnej oraz ich wykorzystanie w systematyce roślin. 14. Wybrane elementy ewolucji roślin wyższych: rola poliploidyzacji w powstawaniu nowych gatunków roślin. 15. Osiągnięcia genetyki molekularnej i biotechnologii w konstrukcji roślin transgenicznych. Tematyka ćwiczeń laboratoryjnych (10 x 3 godz.): 1. Zasady mikroskopowania i obserwacja przyżyciowa komórki roślinnej. 2-3. Przegląd wybranych tkanek roślinnych. 4. Budowa pierwotna pędu. 5. Budowa pierwotna korzenia. 6. Budowa wtórna pędu i korzenia. 7. Morfologia i anatomia liścia. 8. Budowa kwiatu, zapylenie i podwójne zapłodnienie u okrytozalążkowych. 9. Klasyfikacja oraz budowa owoców i nasion. 10. Roślinne materiały zapasowe. Statystyka przedmiotu: 1. Liczba godzin oraz punktów ECTS - przedmiot obowiązkowy Godziny: 150; ECTS: 6 2. Liczba godzin oraz punktów ECTS - przedmiot do wyboru Godziny: -; ECTS: - 3. Łączna liczba godzin oraz punktów ECTS, którą student uzyskuje poprzez bezpośredni kontakt z nauczycielem akademickim (wykłady, ćwiczenia, seminaria....) Godziny: 81; ECTS: 3,24 4. Łączna liczba godzin oraz punktów ECTS, którą student uzyskuje na zajęciach praktycznych np. laboratoryjne, projektowe, terenowe, warsztaty Godziny: 45; ECTS: 1,8 5. Przewidywany nakład pracy własnej (bez udziału prowadzącego lub z udziałem w ramach konsultacji) konieczny do realizacji zadań programowych przedmiotu. Godziny: 69; ECTS: 2,76 |
Literatura: |
Gorczyński T., Ćwiczenia z botaniki. PWN W-wa Jasnowska J., Jasnowski M., Radomski J., Botanika. Wydawnictwo Brasika Joachimiak A. Biologia w pigułce. Wydawnictwo Korona Kraków. (część I i II) Solomon, Berg, Martin, Villee. Biologia. MULTICO Ofina Wydawnicza Szweykowska A., Szweykowski J., Botanika; część I i II. PWN W-wa |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu kursu student: wiedza: • zaznajamia się z budową i funkcjonowaniem organów roślinnych • identyfikuje najważniejsze taksony roślin mających różnorodny wpływ na egzystencję człowieka • zdobywa wiedzę na temat gatunków chronionych i bioindykatorów • analizuje zdobycze i zagrożenia ze strony biotechnologii roślin umiejętności: • wykonuje samodzielnie roślinne preparaty mikroskopowe • analizuje poprawnie roślinne preparaty mikroskopowe kompetencje społeczne: • uzyskuje zachętę do samodzielnego pogłębiania wiedzy biologicznej • ocenia wagę bioróżnorodności dla utrzymania jakości życia |
Metody i kryteria oceniania: |
Ćwiczenia Oceny formujące: • analiza preparatów mikroskopowych i okazów zielnikowych: praca indywidualna oraz w zespołach 2 osobowych • zaliczenie trzech cząstkowych kolokwiów • aktywność w trakcie dyskusji Ocena końcowa: średnia ocen formujących uzyskanych na zajęciach Wykłady • egzamin pisemny (zadania testowe i opisowe) - 1. Ocena niedostateczna (2,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie co najmniej jednej z trzech składowych (W, U lub K) przedmiotowych efektów kształcenia student uzyska mniej niż 50% obowiązujących efektów dla danej składowej. 2. Ocena dostateczna (3,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie każdej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia student uzyska przynajmniej 50% obowiązujących efektów dla danej składowej. 3. Ocena ponad dostateczna (3,5): wystawiana jest na podstawie średniej arytmetycznej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia (średnio 61-70%). 4. Podobny sposób obliczania ocen jak przedstawiony w pkt. 3 przyjęto dla ocen dobrej (4,0 - średnio 71-80%), ponad dobrej (4,5 - średnio 81-90%) i bardzo dobrej (5,0 - średnio >90%). UWAGA: Prowadzący zajęcia, na podstawie stopnia opanowania przez studenta obowiązujących treści programowych danego przedmiotu, w oparciu o własne doświadczenie dydaktyczne, formułuje ocenę, posługując się podanymi wyżej kryteriami formalnymi. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.