Biologia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | R.2s.BIO.NI.ROSXX.H | Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Biologia | ||
Jednostka: | Zakład Zoologii Środowiskowej | ||
Grupy: |
Ochrona środowiska, 2 sem, niestacj. inż. obowiązkowe |
||
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
![]() ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski | ||
Skrócony opis: |
część zoologiczna Rozważania o powstaniu życia. Teorie powstania zwierząt oraz ich drzewo rodowe. Przegląd ważniejszych typów zwierząt w ujęciu filogenetycznym i funkcji układów: nerwowego i hormonalnego, pokarmowego, wydalniczego, oddechowego i krwionośnego oraz rozrodczego. Współistnienie gatunków zwierząt. |
||
Pełny opis: |
część zoologiczna Wykłady: 1. Wprowadzenie. Rozważania o powstaniu życia. Teorie powstania zwierząt oraz ich drzewo rodowe. 1 godz. 2. Przegląd ważniejszych typów zwierząt. 5 godz. 3. Filogeneza i funkcja układów: nerwowego i hormonalnego, pokarmowego, wydalniczego, oddechowego i krwionośnego oraz rozrodczego. 5 godz. 4. Współistnienie gatunków zwierząt. 4 godz. Ćwiczenia: 1. Pierwotniaki - wolnożyjące, pasożyty i symbionty w ujęciu systematycznym. 3 godz. 2. Robaki - płazińce i nicienie. Pasożyty roślin, zwierząt i człowieka. Fauna glebowa. 3 godz. 3. Pierścienice i mięczaki. Znaczenie glebotwórcze dżdżownic. Pasożyty, żywiciele pośredni i parateniczni robaków, szkodniki. 3 godz. 4. Stawonogi. Zooplankton. Pasożyty roślin, człowieka i zwierząt. Organizmy synantropijne i wektory chorób. 3 godz. 5. Kręgowce: ryby, płazy, gady, ptaki i ssaki - adaptacje do różnych środowisk. Przedstawiciele fauny krajowej. Przegląd rzędów o znaczeniu gospodarczym. Pochodzenie zwierząt użytkowych. 3 godz. |
||
Literatura: |
1. Hempel-Zawitkowska J. Zoologia dla uczelni rolniczych. PWN 1998. 2. Kawecki Z. Zoologia stosowana. PWN 1982. |
||
Efekty uczenia się: |
Wiedza Student: - zna budowę oraz specyficzne przystosowania zwierząt do życia w zajmowanym środowisku - identyfikuje najważniejsze taksony organizmów zoologicznych o znaczeniu chorobotwórczym, sanitarnym i gospodarczym dla człowieka - zdobywa wiedzę z zakresu różnorodności i współistnienia gatunków zwierzęcych w środowisku rolniczym Umiejętności: - wykonuje samodzielnie preparaty mikroskopowe organizmów zwierzęcych - posiada umiejętność prawidłowego analizowania preparatów zwierzęcych mikro- i makroskopowych Kompetencje społeczne - docenia potrzebę ciągłego pogłębiania wiedzy z zakresu zoologii ma świadomość różnorakiego znaczenia zwierząt w życiu człowieka |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Ćwiczenia – oceny formujące: - zaliczenie kolokwiów cząstkowych, - sprawozdanie z ćwiczeń (analiza preparatów) – praca indywidualna oraz w zespołach dwuosobowych - aktywność w trakcie dyskusji Ocena końcowa: średnia z ocen formujących uzyskanych na zajęciach. Wykłady: egzamin pisemny (zadania testowe i opisowe). |
| |||||
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.