Badania i analiza rynku
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | R.2s.BAR.SM.RROER |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Badania i analiza rynku |
Jednostka: | Instytut Ekonomiki i Zarządzania Przedsiębiorstwami |
Grupy: |
Rolnictwo, sp. ekonomika rolnictwa, 2 sem. II stopień, stacj. obowiązkowe |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest przedstawienie słuchaczom metod i sposobów opisu rynku z różnego punktu widzenia i w różnych przekrojach, aby rozpoznawać warunki i możliwości działalności gospodarczej, znajdującej się w polu zainteresowania przedsiębiorstw. |
Pełny opis: |
Wykłady: 1. Istota i podział badań rynkowych - podstawowe pojęcia – 2 godz. 2. Proces i procedura badań rynku – 1 godz. 3. Informacyjne podstawy analizy rynku. Cele gromadzenia informacji, żróła informacj i ich cechy, metody gromadzenia informacji - 4 godz. 4. Pomiar danych empirycznych i skalowanie w badaniach rynkowych (skale metryczne i niemetryczne.) – 1 godz. 5. Budowa kwestionariusza pomiarowego do badań perwotnych (rodzaje pytań, zasady tworzenia kwestionariusza) - 2 godz. 6. Proces projektowania próby do badań. Metody doboru losowego i nielosowego próby - 2 godz. 7. Badania rynkowe w przekroju czasowym. Składaniki rozwoju zjawisk w czasie. Badanie tendencji rozwojowej zjawisk - 2 godz. 8. Badania rynkowe w przekroju przestrzennym - 1 godz. Ćwiczenia: 1. Analiza pojemność rynku - sposoby określania pojemności rynku, badanie potencjału rynkowego przedsiębiorstwa - 2 godz. 2. Analiza chłonności rynku - badanie stopnia pokrycia potrzeb, analiza natężenia potrzeb rynkowych – 1 godz. 3. Badanie udziału i konkurencyjności przedsiębiorstwa na rynku. Wykorzystanie znajomości udziałow rynkowych w analizach - 4 godz. 4. Analiza zmian efektów popytu, ceny i udziału przedsiębiorstwa w rynku oraz analiza ich wpływu na obroty przedsiębiorstwa – 1 godz. 5. Wybrane metody badania zachowań konsumentów na rynku - badania preferencji, postaw i opinii konsumentów - 2 godz. 6. Wybrane metody analizy instrumentów marketingowych - m.in. numeryczne i ważone wskaźniki dystrybucji, wskaźnik skutecznosci reklamy - 2 godz. 7. Analiza sezonowości zjawisk rynkowych - 2 godz. 8. Kolokwium zaliczeniowe - 1 godz. |
Literatura: |
1. Analiza rynku, praca zbiorowa pod red. H. Mruka, PWE, Warszawa 2003 2. Kaczmarczyk S.: Zastosowania badań marketingowych. Zarządzanie marketingowe i otoczenie przedsiębiorstwa, PWE, Warszawa2007 3. Mynarski S: Badania rynkowe w przedsiębiorstwie, Akademia Ekonomiczna w Krakowie, Kraków 2001 4. Mynarski S.: Analiza rynku. Makromechanizmy, Akademia Ekonomiczna w Krakowie, Kraków 2000 5. Mynarski S.: Badania rynkowe w warunkach konkurencji, FOGRA, Kraków 1995 6. Rosa G., Smalec A.: Analiza i funkcjonowanie rynku na przykładach, Uniwersytet Szczeciński, Szczecin 2000 |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: - student posiada wiedzę dotyczącą obszarów badań rynkowych oraz podziału badań według różnych kryteriów, - student zna etapy prowadzenia badań rynku, - student zna rodzaje informacji i ich cechy, - student dokonuje charakterystyki metod doboru losowego i nielosowego próby do badań. Umiejętności: - student umie oszacować pojemność rynku na różne produkty i usługi, - student umie oszacować chłonność rynku, - student oblicza różne kategorie udziału przedsiębiorstwa w rynku oraz dokonuje na tej podstawie charakterystyki konkurencyjności przedsiębiorstwa lub jego produktów, - student wykorzystuje wybrane metody w zakresie badań preferencji, postaw oraz opinii konsumentów na rynku, - student wykonuje analizę sezonowości zjawisk rynkowych. Kompetencje społeczne: - student nabiera umiejętności oceny zjawisk zachodzących na rynku, - student docenia potrzebę znajomości zasad prowadzenia badań rynkowych w sprawnym zarządzaniu przedsiębiorstwem, - student potrafi dokonać podziału zadań pracując w grupie. |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin: forma pisemna z treści wykładów. Zaliczenie: forma pisemna z treści ćwiczeń. Bilans nakładu pracy studenta: wykłady - 15 godz. ćwiczenia - 15 godz. egzamin końcowy - 1 godz. konsultacje – 2 godz. razem: 33 godz.: 25 = 1,32, czyli 1 pkt ECTS przegląd literatury przedmiotu – 5 godz. przygotowanie do ćwiczeń - 5 godz. przygotowanie do egzaminu - 10 godz. przygotowanie do kolokwium – 10 godz. razem godz. praktyczne: 30 godz.: 25 = 1,2, czyli 1 pkt ECTS Ogółem - 2 pkt ECTS |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.