Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Badania i analiza rynku

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: R.2s.BAR.SM.RROER
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Badania i analiza rynku
Jednostka: Instytut Ekonomiki i Zarządzania Przedsiębiorstwami
Grupy: Rolnictwo, sp. ekonomika rolnictwa, 2 sem. II stopień, stacj. obowiązkowe
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest przedstawienie słuchaczom metod i sposobów opisu rynku z różnego punktu widzenia i w różnych przekrojach, aby rozpoznawać warunki i możliwości działalności gospodarczej, znajdującej się w polu zainteresowania przedsiębiorstw.

Pełny opis:

Wykłady:

1. Istota i podział badań rynkowych - podstawowe pojęcia – 2 godz.

2. Proces i procedura badań rynku – 1 godz.

3. Informacyjne podstawy analizy rynku. Cele gromadzenia informacji, żróła informacj i ich cechy, metody gromadzenia informacji - 4 godz.

4. Pomiar danych empirycznych i skalowanie w badaniach rynkowych (skale metryczne i niemetryczne.) – 1 godz.

5. Budowa kwestionariusza pomiarowego do badań perwotnych (rodzaje pytań, zasady tworzenia kwestionariusza) - 2 godz.

6. Proces projektowania próby do badań. Metody doboru losowego i nielosowego próby - 2 godz.

7. Badania rynkowe w przekroju czasowym. Składaniki rozwoju zjawisk w czasie. Badanie tendencji rozwojowej zjawisk - 2 godz.

8. Badania rynkowe w przekroju przestrzennym - 1 godz.

Ćwiczenia:

1. Analiza pojemność rynku - sposoby określania pojemności rynku, badanie potencjału rynkowego przedsiębiorstwa - 2 godz.

2. Analiza chłonności rynku - badanie stopnia pokrycia potrzeb, analiza natężenia potrzeb rynkowych – 1 godz.

3. Badanie udziału i konkurencyjności przedsiębiorstwa na rynku. Wykorzystanie znajomości udziałow rynkowych w analizach - 4 godz.

4. Analiza zmian efektów popytu, ceny i udziału przedsiębiorstwa w rynku oraz analiza ich wpływu na obroty przedsiębiorstwa – 1 godz.

5. Wybrane metody badania zachowań konsumentów na rynku - badania preferencji, postaw i opinii konsumentów - 2 godz.

6. Wybrane metody analizy instrumentów marketingowych - m.in. numeryczne i ważone wskaźniki dystrybucji, wskaźnik skutecznosci reklamy - 2 godz.

7. Analiza sezonowości zjawisk rynkowych - 2 godz.

8. Kolokwium zaliczeniowe - 1 godz.

Literatura:

1. Analiza rynku, praca zbiorowa pod red. H. Mruka, PWE, Warszawa 2003

2. Kaczmarczyk S.: Zastosowania badań marketingowych. Zarządzanie marketingowe i otoczenie przedsiębiorstwa, PWE, Warszawa2007

3. Mynarski S: Badania rynkowe w przedsiębiorstwie, Akademia Ekonomiczna w Krakowie, Kraków 2001

4. Mynarski S.: Analiza rynku. Makromechanizmy, Akademia Ekonomiczna w Krakowie, Kraków 2000

5. Mynarski S.: Badania rynkowe w warunkach konkurencji, FOGRA, Kraków 1995

6. Rosa G., Smalec A.: Analiza i funkcjonowanie rynku na przykładach, Uniwersytet Szczeciński, Szczecin 2000

Efekty uczenia się:

Wiedza:

- student posiada wiedzę dotyczącą obszarów badań rynkowych oraz podziału badań według różnych kryteriów,

- student zna etapy prowadzenia badań rynku,

- student zna rodzaje informacji i ich cechy,

- student dokonuje charakterystyki metod doboru losowego i nielosowego próby do badań.

Umiejętności:

- student umie oszacować pojemność rynku na różne produkty i usługi,

- student umie oszacować chłonność rynku,

- student oblicza różne kategorie udziału przedsiębiorstwa w rynku oraz dokonuje na tej podstawie charakterystyki konkurencyjności przedsiębiorstwa lub jego produktów,

- student wykorzystuje wybrane metody w zakresie badań preferencji, postaw oraz opinii konsumentów na rynku,

- student wykonuje analizę sezonowości zjawisk rynkowych.

Kompetencje społeczne:

- student nabiera umiejętności oceny zjawisk zachodzących na rynku,

- student docenia potrzebę znajomości zasad prowadzenia badań rynkowych w sprawnym zarządzaniu przedsiębiorstwem,

- student potrafi dokonać podziału zadań pracując w grupie.

Metody i kryteria oceniania:

Egzamin: forma pisemna z treści wykładów.

Zaliczenie: forma pisemna z treści ćwiczeń.

Bilans nakładu pracy studenta:

wykłady - 15 godz.

ćwiczenia - 15 godz.

egzamin końcowy - 1 godz.

konsultacje – 2 godz.

razem: 33 godz.: 25 = 1,32, czyli 1 pkt ECTS

przegląd literatury przedmiotu – 5 godz.

przygotowanie do ćwiczeń - 5 godz.

przygotowanie do egzaminu - 10 godz.

przygotowanie do kolokwium – 10 godz.

razem godz. praktyczne: 30 godz.: 25 = 1,2, czyli 1 pkt ECTS

Ogółem - 2 pkt ECTS

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)