Użytki zielone w gospodarstwie ekologicznym
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | R.1s.UZE.SM.RROAE | Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Użytki zielone w gospodarstwie ekologicznym | ||
Jednostka: | Katedra Łąkarstwa | ||
Grupy: | |||
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
![]() ![]() |
||
Język prowadzenia: | (brak danych) | ||
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu na wykładach jest zapoznanie studentów rolą użytków zielonych w gospodarstwie rolnym, a przedpiastowskim wynikająca na nich gospodarką przyjazną dla środowiska, z racji małych nakładów, wzbogacenia gleby w substancje organiczną i walorów produktów żywnościowych. W szczególności będzie uwzględniana rola roślin motylkowatych na użytkach zielonych. Z kolei na ćwiczeniach zapoznanie z zasadami układania mieszanek na przemienne i trwałe użytki zielone. Metodami wyceny składu florystycznego i plonu. |
||
Pełny opis: |
Wykład: 1. Pochodzenie i rozmieszczenie trwałych użytków zielonych w Polsce i ich funkcje - 2h. 2. Czynniki warunkujące gospodarkę na użytkach zielonych przyjazną dla środowiska - 2h. 3. Rola pastwiska w gospodarstwie - 2h. 4. Znaczenie roślin motylkowatych na trwałych użytkach zielonych i przemiennych - 2h. 5. Aspekt ekonomiczny znaczenia użytków zielonych w gospodarstwie - 3h. 6. Rola motylkowatych w uruchomieniu innych składników w glebie - 2h. 7. Pasz z użytków zielonych a wartość odżywcza produktów zwierzęcych - 2 h. Ćwiczenia: 15 h. 1. Typy zbiorowisk trawiastych w rejonach przyrodniczo cennych - 2 h. 2. Typy zbiorowisk trawiastych w rejonach podmokłych -2 h. 3. Rola różnych zbiorowisk w przyrodzie: wały, skarpy, nasypy, rowy melioracyjne - 2 h. 4. Zagrożenia zbiorowisk w terenach przyrodniczo cennych i przeciw działanie - 2 h. 5. Zbiorowiska łąkowe - bogactwo bioróżnorodności - 2 h. 6. Metody waloryzacji przyrodniczej zbiorowisk trawiastych - 2 h. 7. Przykładowa ocena wartości przyrodniczej wybranych zbiorowisk w terenie -3 h. Statystyka przedmiotu: 1. Liczba godzin oraz punktów ECTS - przedmiot obowiązkowy Godziny: -; ECTS: - 2. Liczba godzin oraz punktów ECTS - przedmiot do wyboru Godziny: 50; ECTS: 2 3. Łączna liczba godzin oraz punktów ECTS, którą student uzyskuje poprzez bezpośredni kontakt z nauczycielem akademickim (wykłady, ćwiczenia, seminaria....) Godziny: 30; ECTS: 1,2 4. Łączna liczba godzin oraz punktów ECTS, którą student uzyskuje na zajęciach praktycznych np. laboratoryjne, projektowe, terenowe, warsztaty Godziny: -; ECTS: - 5. Przewidywany nakład pracy własnej (bez udziału prowadzącego lub z udziałem w ramach konsultacji) konieczny do realizacji zadań programowych przedmiotu. Godziny: 20; ECTS: 0,8 |
||
Literatura: |
1. Włodarczyk S., 1984. Botanika łąkarska 2. Falkowski M., 2000. Właściwości chemiczne roślin łąkowych. 3. Czyż H., 2000. Skrypt do ćwiczeń z łąkarstwa. 4. Rogalski M., 2004. Łąkarstwo. 5. Doboszyński L. i in. 1988. Przewodnik łąkarski. PWRiL Warszawa. 5. Klima K., Kasperczyk M., 2009. Gospodarka rolna na terenach górskich. |
||
Efekty uczenia się: |
wiedza: - student zna zagadnienia dotyczące sposobu gospodarowania na użytkach zielonych i ich funkcje - zna pochodzenie i rozmieszczenie zbiorowisk trawiastych w Polsce i na świecie umiejętności: - rozpoznaje gatunki traw i roślin dwuliściennych występujące na użytkach zielonych, - szacuje plonowanie runi w określonych warunkach siedliskowych kompetencje społeczne: - organizuje i wykonuje prace w zespole w celu realizacji określonego zadania, - potrafi wprowadzać technologie innowacyjne do produkcji roślinnej |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Oceny formujące (ćwiczenia): 1. Oceny za wykonane obliczenia i działania realizowane indywidualnie i w zespołach dwuosobowych w trakcie prac nad sprawozdaniami z ćwiczeń. Wyznacznikiem oceny będzie efektywność i organizacja zespołu oraz umiejętność korzystania z materiałów źródłowych, 2. Poprawność wykonania sprawozdań oraz oceny z kolokwiów. Ocena końcowa (formująca): średnia z ocen formujących Wykłady: Ocena podsumowująca: pisemny egzamin z całości wiedzy przedstawionej na wykładach i ćwiczeniach (zadania problemowe, tworzenie krótkich definicji, rozwiązywanie przedstawionych zagadnień). 1. Ocena niedostateczna (2,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie co najmniej jednej z trzech składowych (W, U lub K) przedmiotowych efektów kształcenia student uzyska mniej niż 50% obowiązujących efektów dla danej składowej. 2. Ocena dostateczna (3,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie każdej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia student uzyska przynajmniej 50% obowiązujących efektów dla danej składowej. 3. Ocena ponad dostateczna (3,5): wystawiana jest na podstawie średniej arytmetycznej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia (średnio 61-70%). 4. Podobny sposób obliczania ocen jak przedstawiony w pkt. 3 przyjęto dla ocen dobrej (4,0 - średnio 71-80%), ponad dobrej (4,5 - średnio 81-90%) i bardzo dobrej (5,0 - średnio >90%). UWAGA: Prowadzący zajęcia, na podstawie stopnia opanowania przez studenta obowiązujących treści programowych danego przedmiotu, w oparciu o własne doświadczenie dydaktyczne, formułuje ocenę, posługując się podanymi wyżej kryteriami formalnymi. |
| |||||
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.