Technika rolnicza
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | R.1s.TER.NI.RROXX.A |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Technika rolnicza |
Jednostka: | Instytut Inżynierii Rolniczej i Informatyki |
Grupy: |
Rolnictwo, 1 sem, niestacj. inż. obowiązkowe |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Skrócony opis: |
Technika rolnicza to uzasadniony agrotechnicznie i ekonomicznie sposób oddziaływania środkami technicznymi na przebieg produkcji rolniczej oraz przetwarzanie produktów rolniczych. Poza klasyczną mechanizacją, rozumianą jako zastąpienie pracy ręcznej narzędziem lub maszyną przy wykonywaniu czynności procesu produkcyjnego, technika rolnicza obejmuje także analizę rzeczową sposobu stosowania i utrzymania w gotowości do pracy środków technicznych. Stąd obok zagadnień z zakresu budowy oraz regulacji narzędzi, maszyn i urządzeń rolniczych, zakresem treści kształcenia objęto technologię prac maszynowych oraz aspekty organizacji pracy zestawów ciągnikowych. Zagadnienia te dotyczą środków technicznych wykorzystywanych zarówno w produkcji roślinnej jak i zwierzęcej a także do konserwacji produktów pochodzenia rolniczego. |
Pełny opis: |
Wykłady: Bilans mocy silnika spalinowego i ciągnika rolniczego Podstawy racjonalnej eksploatacji parku maszynowego Tendencje rozwoju konstrukcji maszyn rolniczych Technologia konwencjonalnego procesu uprawy gleby Technologia uproszczonych procesów uprawy gleby Technologia procesów nawożenia i nawadniania roślin Technologia procesów siewu i sadzenia Technologia procesów pielęgnacji i ochrony roślin Technologia procesów zbioru roślin pastewnych Technologia procesów zbioru zbóż Technologia procesów zbioru roślin okopowych i przemysłowych Technologia prac transportowych w rolnictwie Technologia procesów przechowywania płodów rolnych Systemy rolnictwa precyzyjnego Wybrane zagadnienia z mechanizacji produkcji zwierzęcej Wybrane zagadnienia z automatyzacji procesów produkcyjnych Ćwiczenia projektowe: Podstawy rysunku technicznego Czas pracy i wydajność maszyn rolniczych Metody doboru parku maszynowego i ocena efektywności wykorzystania parku maszynowego Ćwiczenia laboratoryjne: Budowa układu przeniesienia napędu ciągnika rolniczego Budowa i działanie układów sterujących ciągników rolniczych Budowa i działanie maszyn do uprawy roli Budowa i działanie maszyn do nawożenia Budowa i działanie maszyn do siewu i sadzenia Budowa i działanie maszyn do pielęgnacji i ochrony roślin Budowa i działanie maszyn do zbioru roślin pastewnych Budowa i działanie zespołów roboczych kombajnu zbożowego Budowa i działanie maszyn do zbioru roślin okopowych Budowa i działanie maszyn do czyszczenia i suszenia płodów rolnych Budowa i działanie dojarek oraz schładzalników Budowa i działanie maszyn oraz urządzeń do przygotowania pasz Statystyka przedmiotu: 1. Liczba godzin oraz punktów ECTS - przedmiot obowiązkowy Godziny: 175; ECTS: 7 2. Liczba godzin oraz punktów ECTS - przedmiot do wyboru Godziny: -; ECTS: - 3. Łączna liczba godzin oraz punktów ECTS, którą student uzyskuje poprzez bezpośredni kontakt z nauczycielem akademickim (wykłady, ćwiczenia, seminaria....) Godziny: 30; ECTS: 1,2 4. Łączna liczba godzin oraz punktów ECTS, którą student uzyskuje na zajęciach praktycznych np. laboratoryjne, projektowe, terenowe, warsztaty Godziny: 15; ECTS: 0,6 5. Przewidywany nakład pracy własnej (bez udziału prowadzącego lub z udziałem w ramach konsultacji) konieczny do realizacji zadań programowych przedmiotu. Godziny: 145; ECTS: 5,8 |
Literatura: |
Literatura podstawowa: J. Banasiak. 1999. Agrotechnologia. PWN. Literatura uzupełniająca: A. Skrobacki. 1996. Pojazdy rolnicze. WSiP. J. Kuczewski, C. Waszkiewicz. 2007. Mechanizacja rolnictwa. Maszyny do produkcji roślinnej i zwierzęcej. Wydawnictwo SGGW. J. Kuczewski, Z. Majewski. 1998. Podstawy eksploatacji maszyn rolniczych. WSiP. |
Efekty uczenia się: |
Ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych (InzA_W01) Zna warunki pracy ciągnika oraz narzędzi i maszyn rolniczych (R1A_W04; InzA_W02) Zna budowę i działanie układów oraz zespołów ciągnika, narzędzi i maszyn rolniczych (R1A_W05) Czytania i tworzy proste rysunki techniczne konstrukcyjne (R1A_U02; InzA_U08) Rysuje schematy budowy zespołów maszyn rolniczych (R1A_U02) Dobiera park maszynowy do warunków funkcjonowania gospodarstwa w aspekcie stosowanych technologii (R1A_U06; InzA_U06) Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie (R1A_K01) Ma świadomość roli postępu technicznego w rozwoju rolnictwa (R1A_K03) |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin pisemny ograniczony czasowo bez dostępu do podręczników (ocena wiedzy) Egzamin ustny (ocena kompetencji) Sprawozdania (ocena umiejętności) Projekty (ocena umiejętności) Ocena niedostateczna: nie czyta i nie tworzy prostych rysunków technicznych konstrukcyjnych, nie zna podstawowych warunków pracy oraz budowy i działania zespołów roboczych maszyn rolniczych, nie rysuje podstawowych schematów zespołów roboczych, nie potrafi dobrać parku maszynowego dla prostych procesów technologicznych. Ocena dostateczna: czyta i tworzy prosty rysunek techniczny konstrukcyjny, zna podstawowe warunki pracy oraz budowę i działanie zespołów roboczych maszyn rolniczych, rysuje podstawowe schematy zespołów roboczych, potrafi dobrać park maszynowy dla prostych procesów technologicznych. Ocena dobra: czyta i tworzy prosty rysunek techniczny konstrukcyjny, zna warunki pracy oraz budowę i działanie prostych i złożonych zespołów roboczych maszyn rolniczych, rysuje podstawowe schematy zespołów roboczych, potrafi dobrać park maszynowy dla złożonych procesów technologicznych. Ocena bardzo dobra: czyta i tworzy prosty rysunek techniczny konstrukcyjny, zna złożoność warunków pracy oraz budowę i działanie zespołów roboczych maszyn rolniczych, rysuje rozbudowane schematy zespołów roboczych, potrafi dobrać park maszynowy dla złożonych, zmechanizowanych i sterowanych systemami rolnictwa precyzyjnego procesów technologicznych. --- 1. Ocena niedostateczna (2,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie co najmniej jednej z trzech składowych (W, U lub K) przedmiotowych efektów kształcenia student uzyska mniej niż 50% obowiązujących efektów dla danej składowej. 2. Ocena dostateczna (3,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie każdej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia student uzyska przynajmniej 50% obowiązujących efektów dla danej składowej. 3. Ocena ponad dostateczna (3,5): wystawiana jest na podstawie średniej arytmetycznej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia (średnio 61-70%). 4. Podobny sposób obliczania ocen jak przedstawiony w pkt. 3 przyjęto dla ocen dobrej (4,0 - średnio 71-80%), ponad dobrej (4,5 - średnio 81-90%) i bardzo dobrej (5,0 - średnio >90%). UWAGA: Prowadzący zajęcia, na podstawie stopnia opanowania przez studenta obowiązujących treści programowych danego przedmiotu, w oparciu o własne doświadczenie dydaktyczne, formułuje ocenę, posługując się podanymi wyżej kryteriami formalnymi. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.