Statystyka opisowa
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | R.1s.STO.NL.RZAXX |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Statystyka opisowa |
Jednostka: | Katedra Statystyki i Polityki Społecznej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z praktycznymi metodami statystyki opisowej. Treści merytoryczne: populacja i próba, podstawowe parametry opisu statystycznego (miary tendencji centralnej i rozproszenia), analiza korelacji i regresji, analiza szeregów czasowych, rozkład normalny. |
Pełny opis: |
Tematy wykładów: 1.Populacja i próba, pobieranie próby. Analiza szeregu szczegółowego: miary tendencji centralnej i miary rozproszenia i ich zastosowanie - 2h. 2. Analiza szeregu rozdzielczego: konstrukcja szeregu rozdzielczego, ilustracja graficzna, miary tendencji centralnej, rozproszenia i asymetrii -2h. 3. Badanie współzależności dwóch cech - korelacja liniowa Pearsona i korelacja rang Spearmana - 2h. 4. Regresja liniowa: dobór modelu funkcji i parametry dopasowania funkcji - 2h. 5. Regresja liniowa cd. - metoda macierzowa - 2h. 6. Analiza dynamiki zjawisk: przyrosty, indeksy - 3h. 7. Modele tendencji rozwojowej, prognozowanie przez ekstrapolację trendu i średnie tempo zmian-2h. Tematy ćwiczeń: 1. Analiza szeregu szczegółowego: miary tendencji centralnej i miary rozproszenia - 4. 2.Analiza szeregu rozdzielczego: konstrukcja szeregu rozdzielczego, ilustracja graficzna, miary tendencji centralnej, rozproszenia i asymetrii - 4. 3. Badanie współzależności dwóch cech - korelacja liniowa Pearsona i korelacja rang Spearmana - 4. 4. Regresja liniowa: dobór modelu funkcji i parametry dopasowania funkcji - 4. 5. Regresja liniowa cd. - metoda macierzowa - 4. 6. Analiza dynamiki zjawisk: przyrosty, indeksy indywidualne i agregatowe - 4. 7. Modele tendencji rozwojowej, prognozowanie przez ekstrapolację trendu i średnie tempo zmian- 4. 8. Zmienna losowa i jej rozkład, rozkład normalny -2. Statystyka przedmiotu: 1. Liczba godzin oraz punktów ECTS - przedmiot obowiązkowy Godziny: 150; ECTS: 6 2. Liczba godzin oraz punktów ECTS - przedmiot do wyboru. Godziny: -; ECTS: - 3. Łączna liczba godzin oraz punktów ECTS, którą student uzyskuje poprzez bezpośredni kontakt z nauczycielem akademickim (wykłady, ćwiczenia, seminaria...). Godziny: 45; ECTS: 1,8 4. Łączna liczba godzin oraz punktów ECTS, którą student uzyskuje na zajęciach praktycznych np. laboratoryjne, projektowe, terenowe, warsztaty. Godziny: -; ECTS: - 5. Przewidywany nakład pracy własnej (bez udziału prowadzącego lub z udziałem w ramach konsultacji) konieczny do realizacji zadań programowych przedmiotu. Godziny: 105; ECTS: 4,2 |
Literatura: |
1. Kukuła K. "Elementy statystyki w zadaniach" PWN 2. Łomnicki A. "Wprowadzenie do statystyki dla przyrodników" PWN |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: - student zna podstawowe parametry opisu statystycznego (miary centralnego skupienia i rozproszenia) - posiada ogólną wiedzę z zakresu analizy korelacji i regresji oraz analizy dynamiki zjawisk. Umiejętności: - potrafi obliczyć i zinterpretować miary centralnego skupienia i rozproszenia dla szeregów szczegółowych i rozdzielczych - dokonać analizy współzależności cech za pomocą współczynnika korelacji i prostych regresji - wykonać analizę dynamiki (szeregów czasowych) za pomocą przyrostów, indeksów i trendu liniowego. Kompetencje: - docenia znaczenie statystyki w badaniu zjawisk społeczno-gospodarczych - jest świadomy użyteczności poznanego materiału w zagadnieniach praktycznych do obliczeń, oszacowań i prognoz, w szczególności finansowych i ekonomicznych, - umie współdziałać i pracować w grupie. |
Metody i kryteria oceniania: |
Ćwiczenia: Podstawą zaliczenia ćwiczeń są wyniki dwóch sprawdzianów pisemnych oraz odpowiedzi ustnych. Ocena końcowa na zaliczenie ćwiczeń jest średnią ważoną uzyskanych ocen. Egzamin: Przedmiot kończy się egzaminem pisemnym polegającym na rozwiązaniu zestawu zadań. Warunkiem zdania egzaminu jest uzyskanie co najmniej 50% maksymalnej liczby punktów z całego zestawu egzaminacyjnego. 1. Ocena niedostateczna (2,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie co najmniej jednej z trzech składowych (W, U lub K) przedmiotowych efektów kształcenia student uzyska mniej niż 50% obowiązujących efektów dla danej składowej. 2. Ocena dostateczna (3,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie każdej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia student uzyska przynajmniej 50% obowiązujących efektów dla danej składowej. 3. Ocena ponad dostateczna (3,5): wystawiana jest na podstawie średniej arytmetycznej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia (średnio 61-70%). 4. Podobny sposób obliczania ocen jak przedstawiony w pkt. 3 przyjęto dla ocen dobrej (4,0 - średnio 71-80%), ponad dobrej (4,5 - średnio 81-90%) i bardzo dobrej (5,0 - średnio >90%). UWAGA: Prowadzący zajęcia, na podstawie stopnia opanowania przez studenta obowiązujących treści programowych danego przedmiotu, w oparciu o własne doświadczenie dydaktyczne, formułuje ocenę, posługując się podanymi wyżej kryteriami formalnymi. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.