Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Statystyka opisowa

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: R.1s.STO.NL.REKYZ
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Statystyka opisowa
Jednostka: Katedra Statystyki i Polityki Społecznej
Grupy: Ekonomia, 1 sem, niestacjonarne licencjat, obowiązkowe
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Skrócony opis:

KIERUNEK STUDIÓW: EKONOMIA /ECTS: 8/ semestr: 1

Profil: ogólnoakademicki / Forma i poziom: NL

status: podstawowy/obowiązkowy

Wymagania wstępne: znajomość matematyki na poziomie szkoły średniej

Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z praktycznymi metodami statystyki opisowej: podstawowymi charakterystykami liczbowymi rozkładu jednej cechy, metodami badania współzależności cech i dynamiki zjawisk.

Pełny opis:

Wykłady:

1.Populacja i próba, pobieranie próby. Szereg szczegółowy: miary tendencji centralnej i miary rozproszenia. Szereg rozdzielczy: konstrukcja szeregu rozdzielczego, ilustracja graficzna, miary tendencji centralnej, rozproszenia i asymetrii.

2. Badanie współzależności dwóch cech - korelacja liniowa Pearsona i korelacja rang Spearmana.

3. Regresja liniowa: dobór modelu funkcji liniowej i ocena dopasowania.

4. Analiza dynamiki zjawisk: przyrosty, indeksy. Modele tendencji rozwojowej.

5. Zmienna losowa i jej rozkład.

Ćwiczenia:

1. Analiza szeregu szczegółowego: miary tendencji centralnej i miary rozproszenia. Analiza szeregu rozdzielczego: ilustracja graficzna, miary tendencji centralnej, rozproszenia i asymetrii - interpretacja wyników.

3. Badanie współzależności dwóch cech - korelacja liniowa Pearsona i korelacja rang Spearmana.

4. Wyznaczanie prostej regresji, ocena dopasowania i interpretacja wyników.

5. Analiza dynamiki zjawisk: przyrosty, indeksy. Modele tendencji rozwojowej.

6. Elementy rachunku prawdopodobieństwa. Rozkład zmiennej losowej.

Struktura aktywności studenta:

zajęcia realizowane z bezpośrednim udziałem prowadzącego 52 godz. (2,1 ECTS)

w tym:

wykłady 15 godz.

ćwiczenia i seminaria 30 godz.

konsultacje 2 godz.

udział w badaniach 0 godz.

obowiązkowe praktyki i staże 0 godz.

udział w egzaminie i zaliczeniu 5 godz.

praca własna 145 godz. (5,9 ECTS)

Literatura:

Podstawowa:

1. Kukuła K. Elementy statystyki w zadaniach, PWN Warszawa

Uzupełniająca:

1. Greń J. Statystyka matematyczna modele i zadania, , PWN

2.

Efekty uczenia się:

Wiedza:

- student zna podstawowe parametry opisu statystycznego (miary centralnego skupienia, rozproszenia i asymetrii)

- posiada podstawową wiedzę z zakresu analizy korelacji i regresji oraz analizy dynamiki zjawisk.

Umiejętności:

- student potrafi obliczyć i zinterpretować podstawowe miary opisowe szeregów statystycznych

- dokonać analizy współzależności cech za pomocą współczynnika korelacji i prostych regresji

- wykonać analizę dynamiki (szeregów czasowych) za pomocą przyrostów, indeksów i trendu liniowego.

Kompetencje:

- student docenia znaczenie statystyki w badaniu zjawisk społeczno-gospodarczych

- jest świadomy użyteczności poznanego materiału w zagadnieniach praktycznych do obliczeń, oszacowań i prognoz

- umie współdziałać i pracować w grupie.

Metody i kryteria oceniania:

Ćwiczenia:

Podstawą zaliczenia ćwiczeń są wyniki dwóch sprawdzianów pisemnych oraz odpowiedzi ustnych.

Wykłady:

Przedmiot kończy się egzaminem pisemnym polegającym na rozwiązaniu zestawu zadań.

Przyjęto procentową skalę oceny efektów kształcenia:

1. Ocena niedostateczna (2,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie co najmniej jednej z trzech składowych (W, U lub K) przedmiotowych efektów kształcenia student uzyska mniej niż 50% obowiązujących efektów dla danej składowej.

2. Ocena dostateczna (3,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie każdej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia student uzyska przynajmniej 50% obowiązujących efektów dla danej składowej.

3. Ocena ponad dostateczna (3,5): wystawiana jest na podstawie średniej arytmetycznej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia (średnio 61-70%).

4. Podobny sposób obliczania ocen jak przedstawiony w pkt. 3 przyjęto dla ocen dobrej (4,0 - średnio 71-80%), ponad dobrej (4,5 - średnio 81-90%) i bardzo dobrej (5,0 - średnio >90%).

Ocena końcowa=0,5 x ocena z egzaminu (wykłady) + 0,5 x ocena z ćwiczeń

UWAGA: Prowadzący zajęcia, na podstawie stopnia opanowania przez studenta obowiązujących treści programowych danego przedmiotu, w oparciu o własne doświadczenie dydaktyczne, formułuje ocenę, posługując się podanymi wyżej kryteriami formalnymi.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)