Statystyka opisowa
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | R.1s.STO.NL.REKXX |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Statystyka opisowa |
Jednostka: | Katedra Statystyki i Polityki Społecznej |
Grupy: |
Ekonomia, 1 sem, niestacjonarne licencjat, obowiązkowe |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
KIERUNEK STUDIÓW: EKONOMIA /ECTS: 8/ semestr: 1 Profil: ogólnoakademicki / Forma i poziom: NL status: podstawowy/obowiązkowy Wymagania wstępne: znajomość matematyki na poziomie szkoły średniej Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z praktycznymi metodami statystyki opisowej: podstawowymi charakterystykami liczbowymi rozkładu jednej cechy, metodami badania współzależności cech i dynamiki zjawisk. |
Pełny opis: |
Wykłady: 1.Populacja i próba, pobieranie próby. Szereg szczegółowy: miary tendencji centralnej i miary rozproszenia. Szereg rozdzielczy: konstrukcja szeregu rozdzielczego, ilustracja graficzna, miary tendencji centralnej, rozproszenia i asymetrii. 2. Badanie współzależności cech - korelacja liniowa Pearsona i korelacja rang Spearmana. 3. Regresja liniowa: dobór modelu funkcji liniowej i ocena dopasowania. 4. Analiza dynamiki zjawisk: przyrosty, indeksy. Modele tendencji rozwojowej. 5. Zmienna losowa i jej rozkład. Ćwiczenia: 1. Analiza szeregu szczegółowego: miary tendencji centralnej i miary rozproszenia. Analiza szeregu rozdzielczego: ilustracja graficzna, miary tendencji centralnej, rozproszenia i asymetrii - interpretacja wyników. 3. Badanie współzależności dwóch cech - korelacja liniowa Pearsona i korelacja rang Spearmana. 4. Wyznaczanie prostej regresji, ocena dopasowania i interpretacja wyników. 5. Analiza dynamiki zjawisk: przyrosty, indeksy. Modele tendencji rozwojowej. 6. Elementy rachunku prawdopodobieństwa. Rozkład zmiennej losowej. Struktura aktywności studenta: zajęcia realizowane z bezpośrednim udziałem prowadzącego godz. ( ECTS) w tym: wykłady 30 godz. ćwiczenia i seminaria 30 godz. konsultacje 2 godz. udział w badaniach 0 godz. obowiązkowe praktyki i staże 0 godz. udział w egzaminie i zaliczeniu 5 godz. praca własna godz. ( ECTS) |
Literatura: |
Podstawowa: 1. Kukuła K. Elementy statystyki w zadaniach, PWN Warszawa Uzupełniająca: 1. Greń J. Statystyka matematyczna modele i zadania, , PWN 2. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: - student zna podstawowe parametry opisu statystycznego (miary centralnego skupienia, rozproszenia i asymetrii) - posiada podstawową wiedzę z zakresu analizy korelacji i regresji oraz analizy dynamiki zjawisk. Umiejętności: - student potrafi obliczyć i zinterpretować podstawowe miary opisowe szeregów statystycznych - dokonać analizy współzależności cech za pomocą współczynnika korelacji i prostych regresji - wykonać analizę dynamiki (szeregów czasowych) za pomocą przyrostów, indeksów i trendu liniowego. Kompetencje: - student docenia znaczenie statystyki w badaniu zjawisk społeczno-gospodarczych - jest świadomy użyteczności poznanego materiału w zagadnieniach praktycznych do obliczeń, oszacowań i prognoz - umie współdziałać i pracować w grupie. |
Metody i kryteria oceniania: |
Ćwiczenia: Podstawą zaliczenia ćwiczeń są wyniki dwóch sprawdzianów pisemnych oraz odpowiedzi ustnych. Wykłady: Przedmiot kończy się egzaminem pisemnym polegającym na rozwiązaniu zestawu zadań. Przyjęto procentową skalę oceny efektów kształcenia: 1. Ocena niedostateczna (2,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie co najmniej jednej z trzech składowych (W, U lub K) przedmiotowych efektów kształcenia student uzyska mniej niż 50% obowiązujących efektów dla danej składowej. 2. Ocena dostateczna (3,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie każdej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia student uzyska przynajmniej 50% obowiązujących efektów dla danej składowej. 3. Ocena ponad dostateczna (3,5): wystawiana jest na podstawie średniej arytmetycznej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia (średnio 61-70%). 4. Podobny sposób obliczania ocen jak przedstawiony w pkt. 3 przyjęto dla ocen dobrej (4,0 - średnio 71-80%), ponad dobrej (4,5 - średnio 81-90%) i bardzo dobrej (5,0 - średnio >90%). Ocena końcowa=0,5 x ocena z egzaminu (wykłady) + 0,5 x ocena z ćwiczeń UWAGA: Prowadzący zajęcia, na podstawie stopnia opanowania przez studenta obowiązujących treści programowych danego przedmiotu, w oparciu o własne doświadczenie dydaktyczne, formułuje ocenę, posługując się podanymi wyżej kryteriami formalnymi. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.