Statystyka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | R.1s.STA.SM.ROSXX |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Statystyka |
Jednostka: | Katedra Statystyki i Polityki Społecznej |
Grupy: |
Ochrona środ. 2 stopień, stacj. 1 sem. Monitoring ekologiczny środowiska Ochrona środ. 2 stopień, stacj. 1 sem. Zagrożenia i ochrona ekosystemów |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Skrócony opis przedmiotu: Cele przedmiotu: Student nabywa umiejętności i kompetencji analizowania danych statystycznych.W czasie zajęć student zapoznaje się z problematyką statystyki matematycznej a więc, poznaje istotę badań metodą reprezentacyjną. Student uczy się budowy rozkładów oraz obliczeń związanych z ich charakterystykami. |
Pełny opis: |
Pełny opis przedmiotu: Wykłady-15 godz. 1. Charakterystyki rozkładu: nadzieja matematyczna zmiennej losowej oraz jej wariancja. 2. Rozkłady empiryczne i teoretyczne. Rozkłady zmiennej losowej skokowej i ciągłej. Przykłady. 3. Podstawowe rozkłady zmiennej losowej skokowej. 4. Rozkłady zmiennej losowej ciągłej. 5. Rozkład normalny i jego charakterystyki. 6. Budowa przedziałów ufności a) dla wartości oczekiwanej b) dla wariancji c) dla wskaźnika struktury(frakcji). 7. Istota badań metodą reprezentacyjną. Problematyka ustalania wielkości próby. 8.Pojęcie zmiennej losowej, definicja rozkładu oraz pojęcie dystrybuanty 9. Weryfikacja hipotez statystycznych- ogólne wiadomości. 10 – 13 . Testy parametryczne a) testy dla wartości oczekiwanej b) testy na równość dwóch wartości przeciętnych c) testy dla wariancji d) testy na równość dwóch wariancji e) test dla wskaźnika struktury f) test dla dwóch wskaźników struktury g) test dla współczynnika korelacji liniowej 14-15. Testy nieparametryczne a) test zgodności hi kwadrat b) test niezależności hi kwadrat c) test losowości próby. Ćwiczenia -15 godz. 1. Repetytorium z rachunku prawdopodobieństwa i kombinatoryki. 2. Charakterystyki rozkładu: nadzieja matematyczna zmiennej losowej oraz jej wariancja.Rozwiązywanie zadań. 3. Rozkłady empiryczne i teoretyczne. Rozkłady zmiennej losowej skokowej i ciągłej. Przykłady. 4.Podstawowe rozkłady zmiennej losowej skokowej.rozwiązywanie zadań. 5. Rozkłady zmiennej losowej ciągłej.Przykłady. 6. Sprawdzian. 7. Rozkład normalny i jego charakterystyki.Przykłady. 8. Budowa przedziałów ufności, rozwiązywanie zadań. 9. Weryfikacja hipotez statystycznych.Przykłady. 10. Sprawdzian 11-12. Testy parametryczne, rozwiązywanie zadań. 13 -14. Testy nieparametryczne, rozwiazywanie zadań. 15. Sprawdzian. Statystyka przedmiotu: 1. Liczba godzin oraz punktów ECTS - przedmiot obowiązkowy Godziny: 75; ECTS: 3 2. Liczba godzin oraz punktów ECTS - przedmiot do wyboru Godziny: -; ECTS: - 3. Łączna liczba godzin oraz punktów ECTS, którą student uzyskuje poprzez bezpośredni kontakt z nauczycielem akademickim (wykłady, ćwiczenia, seminaria....) Godziny: 30; ECTS: 1,2 4. Łączna liczba godzin oraz punktów ECTS, którą student uzyskuje na zajęciach praktycznych np. laboratoryjne, projektowe, terenowe, warsztaty Godziny: 15; ECTS: 0,6 5. Przewidywany nakład pracy własnej (bez udziału prowadzącego lub z udziałem w ramach konsultacji) konieczny do realizacji zadań programowych przedmiotu. Godziny: 45; ECTS: 1,8 |
Literatura: |
1. Kukuła Karol ; Elementy statystyki w zadaniach, wyd. II PWN W-wa 2007. 2. Jerzy Greń ; Statystyka matematyczna modele i zadania, , PWN 2001. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: -student ma opanowaną wiedzę o zmiennej losowej, jej rozkładach oraz o parametrach rozkładu. - student jest zapoznany z wybranymi testami statystycznymi. Umiejętności: -student potrafi interpretować parametry rozkładu zmiennej losowej. -umie posługiwać się testami, zarówno parametrycznymi jak i nieparametrycznymi. -ma opanowaną umiejętność posługiwania się podstawowymi miarami związanymi z badaniami strukturalnymi i ich dynamiką. Kompetencje społeczne: - student docenia potrzebę poszerzania zakresu wiedzy oraz zastosowania jej w naukach rolniczych. |
Metody i kryteria oceniania: |
Oceny Ćwiczenia: Oceny wystawia prowadzący ćwiczenia za wykonanie zadań obliczeniowych (sprawdziany).Ocena końcowa to średnia ocen uzyskanych na zajęciach. Wykłady: Przedmiot kończy się egzaminem pisemnym. Student otrzymuje zestaw 5-7 zadań do rozwiązania. Pozytywną ocenę może uzyskać, gdy osiągnie więcej niż 50% maksymalnej punktacji zestawu, w tym co najmniej 2 zadania całkowicie rozwiązane. - 1. Ocena niedostateczna (2,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie co najmniej jednej z trzech składowych (W, U lub K) przedmiotowych efektów kształcenia student uzyska mniej niż 50% obowiązujących efektów dla danej składowej. 2. Ocena dostateczna (3,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie każdej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia student uzyska przynajmniej 50% obowiązujących efektów dla danej składowej. 3. Ocena ponad dostateczna (3,5): wystawiana jest na podstawie średniej arytmetycznej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia (średnio 61-70%). 4. Podobny sposób obliczania ocen jak przedstawiony w pkt. 3 przyjęto dla ocen dobrej (4,0 - średnio 71-80%), ponad dobrej (4,5 - średnio 81-90%) i bardzo dobrej (5,0 - średnio >90%). UWAGA: Prowadzący zajęcia, na podstawie stopnia opanowania przez studenta obowiązujących treści programowych danego przedmiotu, w oparciu o własne doświadczenie dydaktyczne, formułuje ocenę, posługując się podanymi wyżej kryteriami formalnymi. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.