Geologia, geomorfologia i gleboznawstwo
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | R.1s.GGG.SI.RJBSY |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Geologia, geomorfologia i gleboznawstwo |
Jednostka: | Katedra Gleboznawstwa i Agrofizyki |
Grupy: |
Jakość i bezpieczeństwo środowiska, 1 sem, stacj. inż. obowiązkowe |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Skrócony opis: |
" Poznanie procesów geologicznych, geomorfologicznych i pedogenicznych. Funkcjonowanie gleby w środowisku i rola jej komponentów w kształtowanu właściwości fizycznych, chemicznych i biologicznych gleby, w tym rola materii organicznej w kształtowaniu odporności gleb na degradację. Studenci poznają i nauczą się opisywać i identyfikować podstawowe jednostki taksonomiczne gleb w oparciu o Systematykę gleb Polski wyd. V, oraz międzynarodową systematykę gleb WRB stosowaną na mapie gleb świata używaną w opracowaniach polskich i zagranicznych. |
Pełny opis: |
Lp. Wykłady: 1 Budowa Ziemi – składniki skorupy ziemskiej. Procesy geologiczne endogeniczne - wulkanizm i plutonizm. 2 Procesy egzogeniczne – działalność geologiczna atmosfery, wód i organizmów żywych – wietrzenie skał (fizyczne, biochemiczne i produkty wietrzenia). 3 Rzeźbotwórcza działalność sił zewnętrznych – rzeźba denudacyjna i fluwiodenudacyjna. Rzeźba krasowa, glacjalna, formy biogeniczne i antropogeniczne. 4 Czwartorzęd na terenie Polski. Strefy występowania skał macierzystych gleb na terenie Polski – rodzaje skał występujących na obszarze Polski – ich udział procentowy w powierzchni kraju. 5 Geneza utworów powierzchniowych na obszarze Polski. 6 Definicja gleby. Czynniki glebotwórcze. Skład mineralny gleb. 7 Uziarnienie gleby – wpływ składu granulometrycznego na właściwości gleb. 8 Geneza, budowa i rola minerałów ilastych w glebie. Gleba jako układ trójfaowy. 9 Hydrologiczna funkcja pokrywy glebowej - retencja i ruch wody w glebie. Powietrze glebowe. Właściwości cieplne gleb. 10 Glebowa materia organiczna. Przemiany zwiazkow organicznych w glebie. Prochnica i jej rola w glebie. 11 Fauna glebowa - Edafon. Odczyn gleb Polski – uwarunkowania litologiczne i klimatyczne, kierunki zmian. 12 Rodzaje sorpcji. Budowa i sklad kompleksu sorpcyjnego. Buforowość i odporność gleb na antropopresję. 13 Makro- i mikroelementy, formy składników biogennych. Żyzność gleb, jakość – klasy bonitacyjne, przydatność – kompleksy glebowo-rolnicze. 14 Charakterystyka i rozmieszczenie ważniejszych gleb Polski. Systematyki gleb Polski. World Reference Base for Soil Resources. 15 Wybrane zagrożenia i ochrona gleb. Ćwiczenia: 1 Rozpoznawanie głwnych minerałów skał magmowych i osadowych. 2 Rozpoznawanie skał magmowych głębinowych i wylewnych. 3 Rozpoznawanie najważniejszych skał osadowych klastycznych i chemicznych. 4 Nomenklatura składu granulometrycznego gleby i oznaczenie składu uziarnienia gleby metodą areometryczną Casagrande’a w modyfikacji Prószyńskiego. 5 Oznaczanie pH gleby metodą potencjometryczną i zawartości CaCO3 metodą Scheiblera. 6 Oznaczanie zawartości próchnicy w glebie metodą pośrednią przez oznaczenie zawartości węgla organicznego zmodyfikowaną metodą Tiurina. 7 Oznaczanie sumy kationów o charakterze zasadowym i kwasowości hydrolitycznej metodą Kappena. Określenie pojemności sorpcyjnej badanych gleb (PWK – T) i stopnia wysycenia kompleksu sorpcyjnego gleby zasadami (V%), udziału jonów glinu i stopnia wysycenia jonami wodorowymi 8 Charakterystyka i rozpoznawanie wybranych typow gleb 9 Ustalanie gatunków, rodzajów i typów gleb na podstawie wzorcowych profilów. 10 Podstawy klasyfikacji bonitacyjnej, ustalanie klas bonitacyjnych gleb użytków rolnych i zielonych. Interpretacja i wykorzystanie map glebowo-rolniczych w skali 1:5 000 do oceny przydatności gleb do upraw rolniczych, zalesienia, zabudowy terenu (budownictwa i infrastruktury) oraz ochrony gleb. 11 Skaly macierzyste gleb w aglomeracji miasta Krakowa 12 Technika wykonywania profilu glebowego i zasady identyfikacji terenowej gleb. Sporzadzanie dokumentacji terenowej - opis elementów przyrody nieożywionej i ożywionej. 13 Klasyfikacja gleb w wybranych miejscach: czarnoziemy, gleby brunatnoziemne. 14 Klasyfikacja gleb w wybranych miejscach: rędziny, czarne ziemie. 15 Klasyfikacja gleb w wybranych miejscach: mady, gleby organiczne. Statystyka przedmiotu [godziny; ECTS] 1. Liczba godzin oraz punktów ECTS - przedmiot obowiązkowy 125; 5 2. Liczba godzin oraz punktów ECTS - przedmiot do wyboru 3. Łączna liczba godzin oraz punktów ECTS, którą student uzyskuje poprzez bezpośredni kontakt z nauczycielem akademickim (wykłady, ćwiczenia, seminaria....) 66; 2,64 4. Łączna liczba godzin oraz punktów ECTS, którą student uzyskuje na zajęciach praktycznych np. laboratoryjne, projektowe, terenowe, warsztaty 36,00; 2,73 5. Przewidywany nakład pracy własnej (bez udziału prowadzącego lub z udziałem w ramach konsultacji) konieczny do realizacji zadań programowych przedmiotu. 59; 2,36 |
Literatura: |
"Klimaszewski M. :Geomorfologia. PWN, Warszawa 2002. Mizerski W. :Geologia Polski dla geografów. PWN, Warszawa, 2002. Mizerski W. Geologia dynamiczna dla geografów. PWN, Warszawa, 2002. Mocek A. :Gleboznawstwo, PWN, Warszawa 2015. Bednarek R., Dziadowiec H., Pokojska U., Prusinkiewicz Z.: Badania ekologiczno-gleboznawcze. Wydawnictwo PWN, Warszawa 2004. Bednarek R., Prusinkiewicz Z. Geografia gleb, PWN, 1997 Komornicki T. i in. Przewodnik do ćwiczeń z gleboznawstwa i geologii. Cz. I i III. Wyd. AR w Krakowie 1998. " |
Efekty uczenia się: |
wiedza: Efekty Kształcenia: student: GGG_W01 zna procesy geologiczne endogeniczne i egzogeniczne i ich wpływ na budowę Ziemi, posiada wiedzę na temat powierzchniowych procesów rzeźbotwórczych GGG_W02 ma wiedzę na temat powstawania gleb, GGG_W03 zna typy gleb na terenie Polski i ich wlaściwości GGG_W04 ma wiedzę na temat roli i funkcji gleby w środowisku oraz jej poszczególnych składnikow organicznych, mineralnych i wody glebowej GGG_W05 rozpoznaje zagrożenia dla gleb Umiejętnosci: GGG_U01 potrafi rozpoznać skały glebotwórcze, typy gleb, rodzaje i gatunki GGG_U02 posiada umiejętności posługiwania się nowoczesnym sprzętem laboratoryjnym w zakresie wykonania analiz właściwości chemicznych, fizycznych mikrobiologicznych wód. GGG_U03 potrafi oznaczyć podstawowe właściwości fizyczne i chemiczne gleb - uziarnienie, pH, właściwości sorpcyjne Kompetencje społeczne: GGG_K01 potrafi samodzielnie organizować sobie prace w laboratorium GGG_K02 rozumie potrzebę ochrony pokrywy glebowej |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin pisemny (test z wyboru i uzupełnienia + zadania obliczeniowe) Ćwiczenia: rozwiązywanie zadań na poszczególnych ćwiczeniach lub symulacje komputerowe na bieżąco oceniane przez prowadzących pod względem poprawności ich rozwiązania oraz organizacji pracy w zespole. Ocena końcowa z ćwiczeń: średnia uzyskana z poszczególnych ćwiczeń. 1. Ocena niedostateczna (2,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie co najmniej jednej z trzech składowych (W, U lub K) przedmiotowych efektów kształcenia student uzyska mniej niż 50% obowiązujących efektów dla danej składowej. 2. Ocena dostateczna (3,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie każdej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia student uzyska przynajmniej 50% obowiązujących efektów dla danej składowej. 3. Ocena ponad dostateczna (3,5): wystawiana jest na podstawie średniej arytmetycznej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia (średnio 61-70%). 4. Podobny sposób obliczania ocen jak przedstawiony w pkt. 3 przyjęto dla ocen dobrej (4,0 - średnio 71-80%), ponad dobrej (4,5 - średnio 81-90%) i bardzo dobrej (5,0 - średnio >90%). UWAGA: Prowadzący zajęcia, na podstawie stopnia opanowania przez studenta obowiązujących treści programowych danego przedmiotu, w oparciu o własne doświadczenie dydaktyczne, formułuje ocenę, posługując się podanymi wyżej kryteriami formalnymi. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.