Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Geologia, geomorfologia i gleboznawstwo

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: R.1s.GGG.SI.RJBSY
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Geologia, geomorfologia i gleboznawstwo
Jednostka: Katedra Gleboznawstwa i Agrofizyki
Grupy: Jakość i bezpieczeństwo środowiska, 1 sem, stacj. inż. obowiązkowe
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)
Skrócony opis:

" Poznanie procesów geologicznych, geomorfologicznych i pedogenicznych. Funkcjonowanie gleby w środowisku i rola jej komponentów w kształtowanu właściwości fizycznych, chemicznych i biologicznych gleby, w tym rola materii organicznej w kształtowaniu odporności gleb na degradację. Studenci poznają i nauczą się opisywać i identyfikować podstawowe jednostki taksonomiczne gleb w oparciu o Systematykę gleb Polski wyd. V, oraz międzynarodową systematykę gleb WRB stosowaną na mapie gleb świata używaną w opracowaniach polskich i zagranicznych.

Pełny opis:

Lp. Wykłady:

1 Budowa Ziemi – składniki skorupy ziemskiej. Procesy geologiczne endogeniczne - wulkanizm i plutonizm.

2 Procesy egzogeniczne – działalność geologiczna atmosfery, wód i organizmów żywych – wietrzenie skał (fizyczne, biochemiczne i produkty wietrzenia).

3 Rzeźbotwórcza działalność sił zewnętrznych – rzeźba denudacyjna i fluwiodenudacyjna. Rzeźba krasowa, glacjalna, formy biogeniczne i antropogeniczne.

4 Czwartorzęd na terenie Polski. Strefy występowania skał macierzystych gleb na terenie Polski – rodzaje skał występujących na obszarze Polski – ich udział procentowy w powierzchni kraju.

5 Geneza utworów powierzchniowych na obszarze Polski.

6 Definicja gleby. Czynniki glebotwórcze. Skład mineralny gleb.

7 Uziarnienie gleby – wpływ składu granulometrycznego na właściwości gleb.

8 Geneza, budowa i rola minerałów ilastych w glebie. Gleba jako układ trójfaowy.

9 Hydrologiczna funkcja pokrywy glebowej - retencja i ruch wody w glebie. Powietrze glebowe. Właściwości cieplne gleb.

10 Glebowa materia organiczna. Przemiany zwiazkow organicznych w glebie. Prochnica i jej rola w glebie.

11 Fauna glebowa - Edafon. Odczyn gleb Polski – uwarunkowania litologiczne i klimatyczne, kierunki zmian.

12 Rodzaje sorpcji. Budowa i sklad kompleksu sorpcyjnego. Buforowość i odporność gleb na antropopresję.

13 Makro- i mikroelementy, formy składników biogennych. Żyzność gleb, jakość – klasy bonitacyjne, przydatność – kompleksy glebowo-rolnicze.

14 Charakterystyka i rozmieszczenie ważniejszych gleb Polski. Systematyki gleb Polski. World Reference Base for Soil Resources.

15 Wybrane zagrożenia i ochrona gleb.

Ćwiczenia:

1 Rozpoznawanie głwnych minerałów skał magmowych i osadowych.

2 Rozpoznawanie skał magmowych głębinowych i wylewnych.

3 Rozpoznawanie najważniejszych skał osadowych klastycznych i chemicznych.

4 Nomenklatura składu granulometrycznego gleby i oznaczenie składu uziarnienia gleby metodą areometryczną Casagrande’a w modyfikacji Prószyńskiego.

5 Oznaczanie pH gleby metodą potencjometryczną i zawartości CaCO3 metodą Scheiblera.

6 Oznaczanie zawartości próchnicy w glebie metodą pośrednią przez oznaczenie zawartości węgla organicznego zmodyfikowaną metodą Tiurina.

7 Oznaczanie sumy kationów o charakterze zasadowym i kwasowości hydrolitycznej metodą Kappena. Określenie pojemności sorpcyjnej badanych gleb (PWK – T) i stopnia wysycenia kompleksu sorpcyjnego gleby zasadami (V%), udziału jonów glinu i stopnia wysycenia jonami wodorowymi

8 Charakterystyka i rozpoznawanie wybranych typow gleb

9 Ustalanie gatunków, rodzajów i typów gleb na podstawie wzorcowych profilów.

10 Podstawy klasyfikacji bonitacyjnej, ustalanie klas bonitacyjnych gleb użytków rolnych i zielonych. Interpretacja i wykorzystanie map glebowo-rolniczych w skali 1:5 000 do oceny przydatności gleb do upraw rolniczych, zalesienia, zabudowy terenu (budownictwa i infrastruktury) oraz ochrony gleb.

11 Skaly macierzyste gleb w aglomeracji miasta Krakowa

12 Technika wykonywania profilu glebowego i zasady identyfikacji terenowej gleb. Sporzadzanie dokumentacji terenowej - opis elementów przyrody nieożywionej i ożywionej.

13 Klasyfikacja gleb w wybranych miejscach: czarnoziemy, gleby brunatnoziemne.

14 Klasyfikacja gleb w wybranych miejscach: rędziny, czarne ziemie.

15 Klasyfikacja gleb w wybranych miejscach: mady, gleby organiczne.

Statystyka przedmiotu [godziny; ECTS]

1. Liczba godzin oraz punktów ECTS - przedmiot obowiązkowy 125; 5

2. Liczba godzin oraz punktów ECTS - przedmiot do wyboru

3. Łączna liczba godzin oraz punktów ECTS, którą student uzyskuje poprzez bezpośredni kontakt z nauczycielem akademickim (wykłady, ćwiczenia, seminaria....) 66; 2,64

4. Łączna liczba godzin oraz punktów ECTS, którą student uzyskuje na zajęciach praktycznych np. laboratoryjne, projektowe, terenowe, warsztaty 36,00; 2,73

5. Przewidywany nakład pracy własnej (bez udziału prowadzącego lub z udziałem w ramach konsultacji) konieczny do realizacji zadań programowych przedmiotu. 59; 2,36

Literatura:

"Klimaszewski M. :Geomorfologia. PWN, Warszawa 2002.

Mizerski W. :Geologia Polski dla geografów. PWN, Warszawa, 2002. Mizerski W. Geologia dynamiczna dla geografów. PWN, Warszawa, 2002.

Mocek A. :Gleboznawstwo, PWN, Warszawa 2015.

Bednarek R., Dziadowiec H., Pokojska U., Prusinkiewicz Z.: Badania ekologiczno-gleboznawcze. Wydawnictwo PWN, Warszawa 2004.

Bednarek R., Prusinkiewicz Z. Geografia gleb, PWN, 1997

Komornicki T. i in. Przewodnik do ćwiczeń z gleboznawstwa i geologii. Cz. I i III. Wyd. AR w Krakowie 1998.

"

Efekty uczenia się:

wiedza: Efekty Kształcenia: student:

GGG_W01 zna procesy geologiczne endogeniczne i egzogeniczne i ich wpływ na budowę Ziemi, posiada wiedzę na temat powierzchniowych procesów rzeźbotwórczych

GGG_W02 ma wiedzę na temat powstawania gleb,

GGG_W03 zna typy gleb na terenie Polski i ich wlaściwości

GGG_W04 ma wiedzę na temat roli i funkcji gleby w środowisku oraz jej poszczególnych składnikow organicznych, mineralnych i wody glebowej

GGG_W05 rozpoznaje zagrożenia dla gleb

Umiejętnosci:

GGG_U01 potrafi rozpoznać skały glebotwórcze, typy gleb, rodzaje i gatunki

GGG_U02 posiada umiejętności posługiwania się nowoczesnym sprzętem laboratoryjnym w zakresie wykonania analiz właściwości chemicznych, fizycznych mikrobiologicznych wód.

GGG_U03 potrafi oznaczyć podstawowe właściwości fizyczne i chemiczne gleb - uziarnienie, pH, właściwości sorpcyjne

Kompetencje społeczne:

GGG_K01 potrafi samodzielnie organizować sobie prace w laboratorium

GGG_K02 rozumie potrzebę ochrony pokrywy glebowej

Metody i kryteria oceniania:

Egzamin pisemny (test z wyboru i uzupełnienia + zadania obliczeniowe)

Ćwiczenia: rozwiązywanie zadań na poszczególnych ćwiczeniach lub symulacje komputerowe na bieżąco oceniane przez prowadzących pod względem poprawności ich rozwiązania oraz organizacji pracy w zespole.

Ocena końcowa z ćwiczeń: średnia uzyskana z poszczególnych ćwiczeń.

1. Ocena niedostateczna (2,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie co najmniej jednej z trzech składowych (W, U lub K) przedmiotowych efektów kształcenia student uzyska mniej niż 50% obowiązujących efektów dla danej składowej.

2. Ocena dostateczna (3,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie każdej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia student uzyska przynajmniej 50% obowiązujących efektów dla danej składowej.

3. Ocena ponad dostateczna (3,5): wystawiana jest na podstawie średniej arytmetycznej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia (średnio 61-70%).

4. Podobny sposób obliczania ocen jak przedstawiony w pkt. 3 przyjęto dla ocen dobrej (4,0 - średnio 71-80%), ponad dobrej (4,5 - średnio 81-90%) i bardzo dobrej (5,0 - średnio >90%).

UWAGA: Prowadzący zajęcia, na podstawie stopnia opanowania przez studenta obowiązujących treści programowych danego przedmiotu, w oparciu o własne doświadczenie dydaktyczne, formułuje ocenę, posługując się podanymi wyżej kryteriami formalnymi.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)