Fitocenozy użytków zielonych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | R.1s.FUZ.SM.RROXX |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Fitocenozy użytków zielonych |
Jednostka: | Katedra Agroekologii i Produkcji Roślinnej |
Grupy: |
Rolnictwo, sp. ekonomika rolnictwa, 1 sem. II stopień, stacj. obowiązkowe |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z typami zbiorowisk roślinnych występujących na trwałych użytkach zielonych w zróżnicowanych warunkach siedliskowych i przy różnych sposobach użytkowania, oraz ich znaczenia w aspekcie produkcyjnym i środowiskowym. W trakcie zajęć zostanie omówiona klasyfikacja i charakterystyka ważniejszych zbiorowisk trawiastych, kierunki sukcesji tych zbiorowisk, a także metody badań fitocenoz łąkowych wraz z ich praktyczną aplikacją (zasady opracowania i wykonanie ekspertyzy botanicznej). |
Pełny opis: |
Wykłady: 1. Wprowadzenie do fitosocjologicznej waloryzacji użytków zielonych. 2-6. Charakterystyka ważniejszych zbiorowisk klasy Molinio-Arrhenetheretea. 7-8. Charakterystyka ważniejszych zbiorowisk klasy Nardo-Callunetea. 9-10. Charakterystyka ważniejszych zbiorowisk klasy Festuco-Brometea. 11-12. Sukcesje roślinne zbiorowisk na terenach nieużytkowanych - kryteria oceny okresu czasu po zaprzestaniu użytkowania. 13-14. Metody wyceny składu gatunkowego zbiorowisk roślinnych. 15. Fitocenozy użytków zielonych w programach rolno-środowiskowych. Ćwiczenia laboratoryjne: 1-4. Rozpoznawanie i charakterystyka gatunków ważniejszych grup roślin z trwałych użytków zielonych. 5-6. Klasyfikacja wybranych gatunków do właściwych grup geograficzno-historycznych, rodzin, ocena stopnia zagrożenia. 7-8. Charakterystyka wybranych gatunków w oparciu o wskaźniki ekologiczne, Lwp, Lwu. 9-10. Technika sporządzania i opracowywania wycen wybranych zbiorowisk trawiastych. Ćwiczenia terenowe: 1-2. Praktyczne zastosowanie metod oceny zbiorowisk trawiastych. 3-5. Sporządzenie ekspertyzy botanicznej runi wybranego zbiorowiska. Statystyka przedmiotu: 1. Liczba godzin oraz punktów ECTS - przedmiot obowiązkowy Godziny: 50; ECTS: 2,00 2. Liczba godzin oraz punktów ECTS - przedmiot do wyboru Godziny: -; ECTS: - 3. Łączna liczba godzin oraz punktów ECTS, którą student uzyskuje poprzez bezpośredni kontakt z nauczycielem akademickim (wykłady, ćwiczenia, seminaria....) Godziny: 30; ECTS: 1,20 4. Łączna liczba godzin oraz punktów ECTS, którą student uzyskuje na zajęciach praktycznych np. laboratoryjne, projektowe, terenowe, warsztaty Godziny: 15; ECTS: 0,60 5. Przewidywany nakład pracy własnej (bez udziału prowadzącego lub z udziałem w ramach konsultacji) konieczny do realizacji zadań programowych przedmiotu. Godziny: 20; ECTS: 0,80 |
Literatura: |
Cwener A., Sudnik-Wójcikowska B. 2012. Flora Polski. Rośliny kserotermiczne. Mulico. Dzwonko Z. 2008. Przewodnik do badań fitosocjologicznych. Wyd. Sorus, Poznań-Kraków. Matuszkiewicz, W. 2002. Przewodnik do oznaczania zbiorowisk roślinnych Polski. PAN. Mirek Z., Piękoś-Mirkowa H. 2008. Czerwona Księga Karpat Polskich. Instytut Botaniki, PAN. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: Student posiada zaawansowaną wiedzę w zakresie występowania i klasyfikacji zbiorowisk roślinnych. Identyfikuje ważniejsze klasy fitosocjologiczne i łączy je z określonymi warunkami siedliskowymi oraz sposobem użytkowania. Zna zasady wyceny szaty roślinnej rożnych zbiorowisk. Umiejętności: Na podstawie szaty roślinnej oraz zachodzących zmian potrafi ocenić ważniejsze cechy siedliska, sposób użytkowania lub jego brak oraz okres czasu jakiego dotyczy brak użytkowania. Potrafi ocenić produkcyjną i środowiskową wartość zbiorowisk trawiastych. Potrafi wycenić skład gatunkowy i dobrać najbardziej właściwą metodę wyceny. Kompetencje społeczne: Realizuje wskazane zadanie (identyfikacja, wycena) pracując w małym zespole. Świadomie ocenia społeczne korzyści wynikające z potrzeby użytkowania zbiorowisk trawiastych w celu zachowania fitocenoz łąkowych. |
Metody i kryteria oceniania: |
Kryteria oceny: Ćwiczenia: Ćwiczenia laboratoryjne – ocena końcowa na podstawie testu podsumowującego znajomość gatunków, metod wyceny wybranych obiektów. Ocenę ćwiczeń terenowych stanowi ocena wykonania zadanego fragmentu projektu ekspertyzy botanicznej wskazanego obiektu. Wykłady: Ocena końcowa na podstawie testu pisemnego podsumowującego problematykę wykładów i ćwiczeń. -- 1. Ocena niedostateczna (2,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie co najmniej jednej z trzech składowych (W, U lub K) przedmiotowych efektów kształcenia student uzyska mniej niż 50% obowiązujących efektów dla danej składowej. 2. Ocena dostateczna (3,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie każdej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia student uzyska przynajmniej 50% obowiązujących efektów dla danej składowej. 3. Ocena ponad dostateczna (3,5): wystawiana jest na podstawie średniej arytmetycznej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia (średnio 61-70%). 4. Podobny sposób obliczania ocen jak przedstawiony w pkt. 3 przyjęto dla ocen dobrej (4,0 - średnio 71-80%), ponad dobrej (4,5 - średnio 81-90%) i bardzo dobrej (5,0 - średnio >90%). UWAGA: Prowadzący zajęcia, na podstawie stopnia opanowania przez studenta obowiązujących treści programowych danego przedmiotu, w oparciu o własne doświadczenie dydaktyczne, formułuje ocenę, posługując się podanymi wyżej kryteriami formalnymi. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.