Biologia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | R.1s.BIO.SI.ROSXX.H |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Biologia |
Jednostka: | Katedra Fizjologii, Hodowli Roślin i Nasiennictwa |
Grupy: |
Ochrona środowiska, 1 sem, stacj. inż. obowiązkowe |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
KIERUNEK STUDIÓW: OCHRONA ŚRODOWISKA/ECTS: 6/semestr: 1 Profil: ogólnoakademicki/ Forma i poziom: SI status: podstawowy Wymagania wstępne: brak Głównym celem przedmiotu w części botanicznej jest poznanie budowy i funkcjonowania roślin okrytonasiennych jako organizmów wywierających różnorodny wpływ na środowisko i egzystencję człowieka. Przedstawione zostaną najważniejsze aspekty budowy i rozmnażania roślin oraz charakterystyka wybranych rodzin Angiospermae z wyróżnieniem gatunków chronionych we florze Polski. Celem części zoologicznej przedmiotu jest przegląd organizmów zwierzęcych, ze szczególnym uwzględnieniem pasożytów, szkodników, zwierząt pożytecznych oraz użytkowych. Przedstawiona zostanie systematyka i filogeneza zwierząt oraz elementy morfologii, anatomii i fizjologii układów w aspekcie rozwoju rodowego, a także w powiązaniu z warunkami życia zwierząt. Na tle fauny występującej w biosferze omówiona zostanie różnorodność fauny Polski i jej znaczenie dla człowieka. |
Pełny opis: |
Wykłady: 1. Zakres i główne działy botaniki. Kryteria podziału organizmów żywych. Różnice w budowie komórki prokariotycznej i eukariotycznej. Swoiste cechy i pochodzenie komórki roślinnej. 2. Podział komórki (mitoza, mejoza). Klasyfikacja oraz zróżnicowanie funkcjonalne i strukturalne tkanek roślinnych. 3-4. Typy życiowe i formy ekologiczne roślin okrytonasiennych. Morfologia i anatomia pędu oraz korzenia. 5. Budowa i metamorfozy liści. Morfologiczno-anatomiczne cechy przystosowawcze w budowie liści do określonego środowiska. 6. Rozmnażanie płciowe jako warunek różnorodności organizmów. Przemiana pokoleń. Budowa kwiatu. Rozwój gametofitu męskiego i żeńskiego u okrytonasiennych. Zapylenie i podwójne zapłodnienie, powstawanie owoców i nasion. 7. Podstawy klasyfikacji organizmów, jednostki systematyczne, zasady nomenklatury botanicznej. Charakterystyka wybranych rodzin Angiospermae z wyróżnieniem gatunków chronionych we florze Polski. 8. Zakres i główne działy zoologii. Systematyka i taksonomia oraz nomenklatura zoologiczna. 9. Powstanie i historia życia na Ziemi. Fauna w biosferze. Różnorodność fauny krajowej. 10. Związki zwierząt. Interakcje antagonistyczne i nieantagonistyczne. 11. Rozmnażanie się i rozwój zwierząt. 12. Pokrycie ciała i układ ruchowy. Plany budowy ciała zwierząt. 14. Układ pokarmowy. Odżywianie się zwierząt – związek budowy układu z wymaganiami pokarmowymi i sposobem zdobywania pożywienia przez zwierzę. 15. Układ oddechowy, krążenia i wydalniczy w aspekcie ich budowy, rozwoju filogenetycznego i funkcji. Układy regulacyjne – układ nerwowy z narządami zmysłów i układ hormonalny Ćwiczenia laboratoryjne: 1. Zasady mikroskopowania i przygotowania preparatów. Obserwacja struktur komórek roślinnych. 2. Przegląd wybranych tkanek roślinnych. 3. Budowa pierwotna pędu roślin jedno- i dwuliściennych. 4. Budowa pierwotna korzenia. Porównanie budowy anatomicznej korzenia roślin jedno- i dwuliściennych. 5. Budowa wtórna pędu i korzenia. 6. Morfologia i anatomia liści. 7. Rozmnażanie płciowe u okrytonasiennych (budowa: kwiatu, zalążni, główki pręcika, gametofitu męskiego i żeńskiego). 8. Rodzaje kwiatostanów. Klasyfikacja i budowa owoców. Typy nasion. 9. Pierwotniaki – przedstawiciele wiciowych, sarkodowych, sporowców i orzęsków. Znaczenie pierwotniaków w ekosystemach. 10. Płazińce – zagadnienia drapieżnictwa i pasożytnictwa; heterogonia. Wirki, przywry i tasiemce. 11. Obleńce – charakterystyka, ze szczególnym uwzględnieniem typu nicieni jako pasożytów roślin i zwierząt. 12. Pierścienice i mięczaki – przegląd gromad i ich znaczenie. Zagadnienia z hodowli bezkręgowców. 13. Stawonogi. Skorupiaki, szczękoczułkowce, owady - budowa morfologiczna, filogeneza i znaczenie w ekosystemach wodnych i lądowych. 14. Kręgowce – adaptacje do środowiska. Zwierzęta użytkowe i udomowione oraz łowne. Struktura aktywności studenta: zajęcia realizowane z bezpośrednim udziałem prowadzącego godz. 75, ECTS 3 w tym: wykłady 30 godz. ćwiczenia 40 godz. konsultacje 2 godz. udział w badaniach 0 godz. obowiązkowe praktyki i staże 0 godz. udział w egzaminie i zaliczeniu 3 godz. praca własna (3 ECTS) 75 godz. |
Literatura: |
Podstawowa: 1. Szweykowska A., Szweykowski J. 2006. Botanika. Morfologia (tom 1), Botanika. Systematyka (tom 2). PWN, Warszawa 2. Jasnowska J, Jasnowski M, Radomski J. 1995. Botanika. Wyd. „BRASIKA”, Szczecin 3. Hempel-Zawitkowska J. 1998. Zoologia dla uczelni rolniczych. PWN, Warszawa Uzupełniająca: 1. Joachimiak A, Smagowicz K, Gula R. Biologia w pigułce. Systematyka i ekologia. MOW Korona, Kraków 2. Schmidt-Nielsen K. 1997. Fizjologia zwierząt. Adaptacja do środowiska. PWN, Warszawa 3. Sulgostowska T., Bednarek A. 2001. Zoologia rolnicza (tom 1). Wydawnictwo SGGW, Warszawa |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: - zna swoiste cechy komórek i tkanek roślinnych - posiada wiedzę na temat budowy i funkcji organów oraz rozmnażania roślin okrytonasiennych - zna formy ekologiczne roślin okrytonasiennych - zna budowę oraz specyficzne przystosowania zwierząt do życia w zajmowanym środowisku - identyfikuje najważniejsze taksony organizmów zwierzęcych o znaczeniu chorobotwórczym, sanitarnym i gospodarczym dla człowieka, a także gatunki chronione i bioindykatory czystości środowiska Umiejętności: - potrafi sporządzić roślinne preparaty mikroskopowe i dokonać ich analizy - identyfikuje cechy przystosowawcze roślin do danego typu środowiska - posiada umiejętność poprawnego wnioskowania - wykonuje samodzielnie preparaty mikroskopowe organizmów zwierzęcych - posiada umiejętność prawidłowego analizowania preparatów zwierzęcych mikro- i makroskopowych Kompetencje społeczne: - rozumie potrzebę pogłębiania wiedzy botanicznej i zoologicznej oraz dyskutuje jej znaczenie dla ochrony środowiska - potrafi rozwiązywać stawiane problemy i efektywnie pracować w zespole - ma świadomość różnorakiego znaczenia zwierząt i roślin w życiu człowieka |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykłady: egzamin pisemny - test wyboru i uzupełnienia tekstu, opisy rysunków Przyjęto procentową skalę oceny efektów kształcenia, definiowaną w sposób następujący: 1. Ocena niedostateczna (2,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie co najmniej jednej z trzech składowych (W, U lub K) przedmiotowych efektów kształcenia student uzyska mniej niż 50% obowiązujących efektów dla danej składowej. 2. Ocena dostateczna (3,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie każdej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia student uzyska przynajmniej 50% obowiązujących efektów dla danej składowej. 3. Ocena ponad dostateczna (3,5): wystawiana jest na podstawie średniej arytmetycznej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia (średnio 61-70%). 4. Podobny sposób obliczania ocen jak przedstawiony w pkt. 3 przyjęto dla ocen dobrej (4,0 - średnio 71-80%), ponad dobrej (4,5 - średnio 81-90%) i bardzo dobrej (5,0 - średnio >90%). Ćwiczenia laboratoryjne: Studenci indywidualnie lub w zespołach dwuosobowych przygotowują lub analizują preparaty mikro- i makroskopowe. Każdy student prowadzi sprawozdanie z ćwiczeń w formie zeszytu koniecznego do uzyskania zaliczenia, w którym samodzielnie wykonuje rysunki i uzupełnia je odpowiednim opisem. Ocena podsumowująca z ćwiczeń jest średnią z ocen z sześciu kolokwiów cząstkowych (trzech z botaniki i trzech z zoologii). Ocena końcowa=0,5 x ocena z egzaminu (wykłady) + 0,5 x ocena podsumowująca (ćwiczenia) UWAGA: Prowadzący zajęcia, na podstawie stopnia opanowania przez studenta obowiązujących treści programowych danego przedmiotu, w oparciu o własne doświadczenie dydaktyczne, formułuje ocenę, posługując się podanymi wyżej kryteriami formalnymi. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.