Ochrona środowiska przed czynnikami fizycznymi
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | R.0s.OCF.SM.RJBSY |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Ochrona środowiska przed czynnikami fizycznymi |
Jednostka: | Katedra Gleboznawstwa i Agrofizyki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z zagrożeniami w środowisku takimi jak czynniki mechaniczne, fale dźwiękowe, izotopy promieniotwórcze oraz pola elektromagnetyczne. Przedstawione zostaną źródła zagrożeń, sposoby detekcji i sposoby ochrony. Program wykładu obejmuje opis ilościowy i modelowanie wybranych zjawisk fizycznych w środowisku. Umożliwia to krytyczna analizę danych i opracowań dostępnych w literaturze, z którymi może spotkać się specjalista od jakości i bezpieczeństwa środowiska. Podczas ćwiczeń poruszane są m.in. zagadnienia: temperatury globalnej i jej zmian, pomiarów i sposobów ograniczania hałasu, problemy związane ze skażeniem promieniotwórczym oraz obecnością niepożądanych pól elektromagnetycznych w środowisku. Ćwiczenia laboratoryjne przeprowadzane są w studenckiej pracowni fizycznej. Student otrzymuje pomoc w postaci karty pracy ułatwiającej przeprowadzenie i opracowanie wyników pomiarów. |
Pełny opis: |
Nazwa przedmiotu: Ochrona środowiska przed czynnikami fizycznymi (R.Os.OCF.SM.RJBSY) Nazwa w jezyku angielskim: Environmental protection against physical factors Dane dotyczące przedmiotu: Jednostka oferująca przedmiot: Zakład Fizyki IGiA Przedmiot dla jednostki: Wydział Rolniczo-Ekonomiczny Domyślny typ protokołu dla przedmiotu: Egzamin Język wykładowy: polski Skrócony opis: KIERUNEK STUDIÓW: JAKOŚĆ I BEZPIECZEŃSTWO ŚRODOWISKA /ECTS: 4/ semestr: 1 Profil: ogólnoakademicki / Forma i poziom: II stopień, rok 0 Status: kierunkowy Wymagania wstępne: podstawowa wiedza z zakresu fizyki Opis: Wykłady 1. Pomiary pośrednie. Jak zmierzyć grubość warstwy metalu za pomocą wagi lub omomierza? 2. Dźwięki 3. Hałas - jego pomiary i sposoby ograniczania 4. Promieniowanie słoneczne 5. Modele klimatu globalnego 6. Elementy fizyki jądrowej 7. Pola elektryczne i magnetyczne w środowisku Ćwiczenia laboratoryjne 1. Pomiary pośrednie grubości cienkich warstw 2. Pomiary przy użyciu sonometru i ich opracowanie 3. Rozwiązywanie zadań do wykładów 2-3. 4. Obserwacja widm emisyjnych wybranych źródeł światła. Sprawność ogniw słonecznych. Sprawdzanie prawa Stefana-Boltzmanna. Model ziemskiego efektu cieplarnianego. 5. Rozwiązywanie zadań do wykładów 4-5. 6. Pomiar kierunku i wartości indukcji ziemskiego pola magnetycznego. Pomiar natężenia prądu wyładowania atmosferycznego. Niepożądane pola elektryczne i magnetyczne w środowisku. 7. Rozwiązywanie zadań do wykładów 6-7. Struktura aktywności studenta: zajęcia realizowane z bezpośrednim udziałem prowadzącego 40 godz. w tym: wykłady 15 godz. ćwiczenia i seminaria 15 godz. konsultacje 8 godz. udział w egzaminie i zaliczeniu 2 godz. praca własna 60 godz. |
Literatura: |
Literatura Podstawowa: 1. Boeker E., van Grondelle R., Fizyka środowiska, PWN, Warszawa 2002 2. Siemieński M., Fizyka zagrożeń środowiska. PWN , Warszawa 1994. Uzupełniająca: 1. Materiały do ćwiczeń laboratoryjnych z fizyki dla studentów przygotowane przez pracowników Zakładu Fizyki UR dostępne w internecie (http://fizyka.ur.krakow.pl). W szczególności ćwiczenie nr 10, 30 i 33 – opracowanie Turkowski P. 2. Rębilas K. Wprowadzenie do metod opracowywania wyników pomiarowych. Broszura. Zakład Fizyki UR, Kraków 2016. s.22. |
Efekty uczenia się: |
Efekty kształcenia Wiedza: - zna podstawowe źródła zagrożeń czynnikami fizycznymi - zna różne rodzaje fal elektromagnetycznych (zna źródła fal i ich właściwości) - wie co to są fale dźwiękowe i jakie mają właściwości Umiejętności: - potrafi określić jakie występują zagrożenia związane z czynnikami fizycznymi - potrafi wybrać metodę ochrony przed czynnikami fizycznymi Kompetencje społeczne: - potrafi rozwiązywać stawiane problemy - ma świadomość ryzyka związanego z czynnikami fizycznymi - potrafi pracować w zespole |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody i kryteria oceniania Do zaliczenia ćwiczeń konieczne jest wykonanie zadań przedstawionych na kartach pracy. Egzamin pisemny sprawdzający opanowanie wiedzy z wykładów obejmuje: definicje, opis aparatury pomiarowej, pytania problemowe i zadania obliczeniowe. Ocen dostateczna 50-60% punktów, +dt 61-70%, db 71-80%, +db 81-90%, bdb powyżej 90%. Ocena końcowa: na podstawie egzaminu pisemnego. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.