Pszczelnictwo
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | O.SAP.PSZC8.NI.OOGNX | Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Pszczelnictwo | ||
Jednostka: | Katedra Sadownictwa i Pszczelnictwa | ||
Grupy: | |||
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
![]() ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski | ||
Skrócony opis: |
Charakterystyka rodzaju Apis. Rozwój osobniczy matki, trutnia i robotnicy. Morfologia i anatomia trzech postaci pszczół w nawiązaniu do ich funkcji w rodzinie pszczelej. Biologia pszczoły miodnej. Naturalne źródła pokarmowe pszczół. Zasady obchodzenia się z pszczołami. Podstawy produkcji pasiecznej i metody pozyskiwania produktów pszczelich. Wykorzystanie pszczoły miodnej w produkcji rolniczej. Pszczelarstwo na świecie. |
||
Pełny opis: |
Wykłady Pochodzenie i charakterystyka rodzaju Apis Biologia pszczoły miodnej Podstawowe zasady utrzymania i wykorzystania pszczoły miodnej w kraju i na świecie Ćwiczenia Anatomiczne i morfologiczne przystosowania pszczoły miodnej do zdobywania pokarmu Organizacja gniazda pszczelego, budowa plastra, typy uli Ogólne zasady sterowania rozwojem rodzin pszczelich. Typy pasiek i kierunki produkcji pasiecznej. Zasady obchodzenia się z pszczołami. Technika przeglądów rodzin pszczelich. Zajęcia w pasiece przy otwartym ulu. |
||
Literatura: |
Podstawowa: Wilde J., Prabucki J. (2008) Hodowla pszczół. Wydawnictwo PWRiL, Poznań. Uzupełniająca: Ostrowska W. 1998: Gospodarka pasieczna. Sądecki Bartnik, Nowy Sącz. Prabucki J. 1998: Pszczelnictwo. Wydawnictwo Albatros, Szczecin. Wilde J., Gogolewska E. 2006: Polubić pszczoły. PWRiL, Poznań |
||
Efekty uczenia się: |
Wiedza Wskazuje stanowisko systematyczne rodzaju Apis Objaśnia podstawy biologii pszczoły miodnej. Rozpoznaje przystosowania anatomiczne i morfologiczne pszczoły miodnej do realizacji funkcji życiowych. Tłumaczy budowę i organizację gniazda pszczelego. Tłumaczy roczny cykl życiowy rodziny pszczelej. Wymienia podstawowe zasady użytkowania i wykorzystania pszczoły miodnej w kraju i na świecie, wylicza kierunki produkcji pasiecznej. Objaśnia zasady bezpiecznego obchodzenia się z pszczołami i postępowania na wypadek użądlenia. Umiejętności Prowadzi podstawowe obserwacje pszczół oraz gniazda, analizuje i interpretuje znaczenie. Wykorzystuje wiedzę teoretyczną do analizy i interpretacji zachowań rodziny pszczelej. Rozpoznaje typowe metody produkcji i podstawowy sprzęt pasieczny. Stosuje ogólnie przyjęte zasady bezpiecznego obchodzenia się z pszczołami oraz zasady Dobrej Praktyki Pszczelarskiej. Kompetencje społeczne Rozumie potrzebę ustawicznego podnoszenia kwalifikacji. Rozwiązuje postawione zadania samodzielnie lub zespołowo. Akceptuje konieczność współpracy w grupie podczas wykonywania wspólnych zadań. Rozumie znaczenie zasad bezpiecznego obchodzenia się z pszczołami oraz zasad Dobrej Praktyki Pszczelarskiej. |
||
Metody i kryteria oceniania: |
na ocenę 2 Nie wskazuje stanowiska systematycznego rodzaju ApisNie objaśnia podstaw biologii pszczoły miodnej. Nie tłumaczy rocznego cyklu życiowego rodziny pszczelej. Nie prowadzi podstawowych obserwacji pszczół oraz gniazda.Nie wykorzystuje wiedzy teoretycznej do analizy i interpretacji zachowań rodziny pszczelej.Nie rozpoznaje typowych metod produkcji i podstawowego sprzętu pasiecznego. Nie rozumie potrzeby ustawicznego podnoszenia kwalifikacji.Nie rozwiązuje zadań samodzielnie lub zespołowo. Nie rozumie znaczenie zasad bezpiecznego obchodzenia się z pszczołami oraz zasad Dobrej Praktyki Pszczelarskiej. na ocenę 3 Wskazuje stanowisko systematyczne rodzaju ApisNie objaśnia podstaw biologii pszczoły miodnej. Nie tłumaczy rocznego cyklu życiowego rodziny pszczelej. Prowadzi podstawowe obserwacje pszczół oraz gniazda.Nie wykorzystuje wiedzy teoretycznej do analizy i interpretacji zachowań rodziny pszczelej.Nie rozpoznaje typowych metod produkcji i podstawowego sprzętu pasiecznego. Rozumie potrzebę ustawicznego podnoszenia kwalifikacji.Nie rozwiązuje zadań samodzielnie lub zespołowo. Nie rozumie znaczenie zasad bezpiecznego obchodzenia się z pszczołami oraz zasad Dobrej Praktyki Pszczelarskiej. na ocenę 4 Wskazuje stanowisko systematyczne rodzaju ApisObjaśnia podstawy biologii pszczoły miodnej. Nie tłumaczy rocznego cyklu życiowego rodziny pszczelej. Prowadzi podstawowe obserwacje pszczół oraz gniazda.Wykorzystuje wiedzę teoretyczną do analizy i interpretacji zachowań rodziny pszczelej.Nie rozpoznaje typowych metod produkcji i podstawowego sprzętu pasiecznego. Rozumie potrzebę ustawicznego podnoszenia kwalifikacji.Rozwiązuje postawione zadania samodzielnie lub zespołowo. Nie rozumie znaczenie zasad bezpiecznego obchodzenia się z pszczołami oraz zasad Dobrej Praktyki Pszczelarskiej. na ocenę 5 Wskazuje stanowisko systematyczne rodzaju ApisObjaśnia podstawy biologii pszczoły miodnej. Tłumaczy roczny cykl życiowy rodziny pszczelej. Prowadzi podstawowe obserwacje pszczół oraz gniazda.Wykorzystuje wiedzę teoretyczną do analizy i interpretacji zachowań rodziny pszczelej.Rozpoznaje typowe metody produkcji i podstawowy sprzęt pasieczny. Rozumie potrzebę ustawicznego podnoszenia kwalifikacji.Rozwiązuje postawione zadania samodzielnie lub zespołowo. Rozumie znaczenie zasad bezpiecznego obchodzenia się z pszczołami oraz zasad Dobrej Praktyki Pszczelarskiej. |
| |||||
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.