Współczesne trendy w ogrodnictwie – Agrotechnika w uprawach sadowniczych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | O.SAP.AGSA3.SM.OOGO2 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Współczesne trendy w ogrodnictwie – Agrotechnika w uprawach sadowniczych |
Jednostka: | Katedra Sadownictwa i Pszczelnictwa |
Grupy: |
Ogr, Ogr. z marketingiem (sadownictwo), 3 sem, stacj. mag. obowiązkowe |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Kurs ma na celu szersze zapoznanie słuchaczy z nowoczesnymi metodami agrotechniki oraz technologii stosowanymi w uprawie drzew i krzewów owocowych. |
Pełny opis: |
Wykłady Zabezpieczenie plantacji sadowniczej przed gradem. Metody ograniczania pękania owoców poprzez stosowanie osłon i środków chemicznych. Zapobieganie szkodom mrozowym i przymrozkowym w okresie kwitnienia. Stosowanie preparatów chemicznych przy wystąpieniu przymrozków. Przegląd aktualnych preparatów wspomagających proces kwitnienia i zawiązywania owoców roślin sadowniczych. Alternatywne metody zwalczania chwastów w uprawach sadowniczych (wypalacze płomieniowe, ściółki żywe i biodegradowalne). Trendy formowania koron oraz cięcia drzew i krzewów owocowych. Metody zapobiegania chorobie replantacyjnej, możliwości ograniczenia jej skutków. Esej na ustalony z koordynatorem temat Ćwiczenia Rozmieszczanie siatek przeciwgradowych oraz aparatury odstraszającej w sadzie. Oznaczanie indeksu pękania owoców przy użyciu metody Christensena. Zapoznanie się z urządzeniami do przeciwdziałania przymrozkom. Wypalanie chwastów, ocena skuteczności różnych ściółek w sadzie. Ocena stopnia zmęczenia gleby przy użyciu testów mikrobiologicznych. Kalibracja opryskiwaczy sadowniczych. Opracowanie zaleceń dla wybranej metody agrotechnicznej |
Literatura: |
Ferree, D. C. , Warrington, I. , 2003. Apples: Botany, Production and Uses. CABI Publishing Sad Nowoczesny, Hortpress, Warszawa – miesięcznik Sad, Plantpress, Kraków – miesięcznik Muzalewski A. 2008. Kryteria oceny racjonalności doboru oraz wykorzystania wybranych maszyn i urządzeń rolniczych w ramach PROW 2007-2013 pod kątem działania „Modernizacja gospodarstw rolnych”. IBMER, Warszawa |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Rozpoznaje metody agrotechniczne odpowiednio dla gatunków/faz rozwoju i wyjaśnia sposoby działania, środowiskowe uwarunkowania a także czynniki warunkujące skuteczność poszczególnych metod i zabiegów Rozumie i szczegółowo opisuje zasady ochrony, minimalizacji szkód wywoływanych przez czynniki stresowe na plantacji sadowniczej Posiada szczegółową wiedzę na temat zabiegów agrotechnicznych i ich wpływu na jakość plonu. Zna budowę nowoczesnych urządzeń modyfikujących niekorzystne wpływy siedliska. Umiejętności Znajduje odpowiednie zabiegi agrotechniczne dla konkretnego gatunku oraz faz rozwoju Wybiera odpowiedni sprzęt i metody oraz przygotowuje plan zabiegów, ocenia ich konieczność, przewiduje skuteczność i korzyści Identyfikuje i analizuje możliwości zwiększenia plonu/polepszenia jego jakości z użyciem nowych rozwiązań technologicznych. Sporządza pisemne i ustne opracowania i prezentacje Kompetencje społeczne Przekazuje obiektywne informacje związane ze stosowaniem w praktyce najnowszych metod agrotechnicznych Przewiduje korzyści i zagrożenia środowiskowe związane ze stosowaniem poszczególnych metod agrotechnicznych oraz konieczność wdrażania odpowiednich zasad bezpieczeństwa indywidualnie oraz w grupie |
Metody i kryteria oceniania: |
Na ocenę 2 Nie rozróżnia podstawowych metod agrotechnicznych stosowanych w sadownictwie. Nie kwalifikuje odpowiednich metod dla konkretnego gatunku oraz faz rozwoju. Nie używa odpowiednich metod agrotechnicznych dla konkretnego gatunku i oczekiwanego efektu. Nie znajduje sposobów oceny testów i kalibracji sprzętu. Nie opracowuje pisemnie oraz ustnie zadanych tematów. Nie jest świadomy zagrożeń środowiskowych związanych z poszczególnymi metodami agrotechnicznymi. Nie uwzględnia w swoich działaniach odpowiednich zasad bezpieczeństwa. Na ocenę 3 Rozróżnia podstawowe metody agrotechniczne stosowane w sadownictwie. Kwalifikuje odpowiednie metody dla konkretnego gatunku oraz faz rozwoju lecz popełnia drobne błędy. Używa odpowiednich metod agrotechnicznych dla konkretnego gatunku i oczekiwanego efektu. Znajduje sposoby oceny testów i kalibracji sprzętu z niewielkimi błędami. Opracowuje pisemnie oraz ustnie zadane tematy lecz wykorzystuje nie wszystkie istotne informacje. Jest świadomy ważniejszych zagrożeń środowiskowych związanych z metodami agrotechnicznymi. Uwzględnia w swoich działaniach odpowiednie zasady bezpieczeństwa z drobnymi lukami. Na ocenę 4 Rozróżnia wszystkie metody agrotechniczne stosowane w sadownictwie i tłumaczy ich biologiczne podstawy. Kwalifikuje odpowiednie metody dla konkretnego gatunku oraz faz rozwoju. Używa odpowiednich metod agrotechnicznych dla konkretnego gatunku i oczekiwanego efektu. Znajduje sposoby oceny testów i kalibracji sprzętu. Opracowuje pisemnie oraz ustnie zadane tematy z wykorzystaniem większości istotnych informacji. Jest świadomy wszelkich zagrożeń środowiskowych związanych z poszczególnymi metodami agrotechnicznymi. Uwzględnia w swoich działaniach odpowiednie zasady bezpieczeństwa. Na ocenę 5 Rozróżnia wszystkie metody agrotechniczne stosowane w sadownictwie i tłumaczy ich biologiczne podstawy. Kwalifikuje odpowiednie metody dla gatunku oraz faz rozwoju. Interpretuje czynniki sprzyjające ich skuteczności. Używa odpowiednich metod agrotechnicznych dla konkretnego gatunku i oczekiwanego efektu. Bezbłędnie znajduje sposoby oceny testów i kalibracji sprzętu. Opracowuje pisemnie oraz ustnie zadane tematy z wykorzystaniem dostępnych istotnych informacji. Jest świadomy wszelkich zagrożeń środowiskowych związanych z poszczególnymi metodami agrotechnicznymi i wyjaśnia ich źródła. Uwzględnia w swoich działaniach odpowiednie zasady bezpieczeństwa. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.