Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Pielęgnacja terenów zieleni

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: O.ROZ.PTEZ5.SI.OOGSY
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Pielęgnacja terenów zieleni
Jednostka: Katedra Roślin Ozdobnych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Skrócony opis:

Poznanie biologicznych podstaw pielęgnacji zieleni: wykonywania cięć, formowania pnączy, sadzenie i uprawa roślin ogrodowych, zabezpieczanie na okres zimy

Pełny opis:

Treści kształcenia

Kalendarz prac w ogrodzie, sporządzenie wykazu takich prac w zadanym terenie

Żywopłoty – zasady formowania

Rodzaje cięcia krzewów

Sadzenie roślin w terenach zieleni

Pnącza - pielęgnacja

Pielęgnacja krzewów liściastych – opracowanie karty instruktażowej dla różnych typów krzewów

Zabezpieczenia roślin na zimę

Cięcie krzewów swobodnie rosnących - zabiegi praktyczne

Formowanie żywopłotów liściastych - zabiegi praktyczne

Formowanie żywopłotów iglastych - zabiegi praktyczne

Pielęgnacja róż - zabiegi praktyczne

Pielęgnacja trawnika (pisemne rozwiązanie zadanego problemu – instruktaż)

Pielęgnacja roślin zielnych w ogrodzie

Opracowanie instrukcji wybranych zabiegów pielęgnacyjnych

Literatura:

1. Baumann R. 1991.Domy w zieleni. Arkady.

2. Gottschyalk W. 1991. Poradnik dla miłośników róż. PWRiL.

3. Rutkowska B. 1996. Trawniki. PWRiL.

4. Squire D. 2004.Cięcie roślin. Arkady.

5. Wałęza W. 2002. Żywopłoty. PWRiL.

Efekty uczenia się:

Wiedza

PIETZ_W01 Opisuje morfologię i taksonomię roślin drzewiastych i zielnych i wynikającą z tego różnicę w pielęgnacji OGR1_W02

OGR1_W04

OGR1_W06 InzA_W03

InzA_W04

R1A_W01

R1A_W02

PIETZ_W02 Rozpoznaje stan zdrowotności i inne cechy roślin w terenach zieleni i wynikające z tego techniki zabiegów pielęgnacyjnych przy użyciu prawidłowych narzędzi OGR1_W18

OGR1_W20 InzA_W01

InzA_W02

InzA_W03

InzA_W05 R1A_W05

Umiejętności

PIETZ_ U01 Klasyfikuje rodzaje uszkodzeń roślin drzewiastych OGR1_U01

OGR1_U03

OGR1_U05 InzA_U06

InzA_U07

R1A_U01

R1A_U03

R1A_U06

PIETZ_U02 Przewiduje efekt praktycznych czynności związanych z wykonanymi pracami pielęgnacyjnymi OGR1_U06

OGR1_U11

OGR1_U17 InzA_U03

InzA_U05

R1A_U05

PIETZ_U03 Szacuje potrzebny czas i rodzaj narzędzi do wykonania poszczególnych zabiegów pielęgnacyjnych OGR1_U011

OGR1_U018

InzA_U03

InzA_U05

InzA_U06

InzA_U08 R1A_U05

R1A_U06

R1A_U07

PIETZ_U04 Organizuje pracę grupy osób związaną z zabiegami pielęgnacyjnymi w terenach zieleni OGR1_U06

OGR1_U11

OGR1_U18 InzA_U03

InzA_U05

InzA_U06

InzA_U08 R1A_U02

R1A_U05

R1A_U06

R1A_U07

PIETZ_U05 Planuje kolejność prac pielęgnacyjnych w odniesieniu do pory roku i rodzajów zabiegów pielęgnacyjnych OGR1_U01

OGR1_U05

OGR1_U11 InzA_U03

InzA_U05

InzA_U06

InzA_U08

R1A_U01

R1A_U05 R1A_U06

PIETZ_U06 Interpretuje celowość wykonania zabiegów pielęgnacyjnych OGR1_U11

OGR1_U12

OGR1_U17 R1A_U03

R1A_U05

InzA_U06

R1A_U05

R1A_U06

Kompetencje społeczne

PIETZ_K01 Podejmuje wyzwanie poprawiania świadomości społecznej o roli terenów zieleni w życiu człowieka OGR1_K04 InzA_K01 R1A_K04

PIETZ_ K02 Potrafi pracować indywidualnie i w zespole, przyjmując w nim różne role OGR1_K02 R1A_K02

Metody i kryteria oceniania:

Na ocenę 2

Wiedza

Nie opisuje morfologii i taksonomii roślin drzewiastych i zielnych i wynikającą z tego różnicę w pielęgnacji

Nie rozpoznaje stanu zdrowotności i innych cech roślin w terenach zieleni i wynikające z tego techniki zabiegów pielęgnacyjnych

Umiejętności

Nie klasyfikuje rodzaje uszkodzeń roślin drzewiastych i nie przewiduje efektów praktycznych czynności związanych z wykonanymi pracami pielęgnacyjnymi

Nie potrafi oszacować czasu i użyć prawidłowych narzędzi do wykonania poszczególnych zabiegów pielęgnacyjnych i nie organizuje pracy grupy osób związanej z zabiegami pielęgnacyjnymi w terenach zieleni

Nie rozumie celowość zlecanych mu zabiegów pielęgnacyjnych

Kompetencje społeczne

Nie docenia potrzeby dbałości o estetykę i zdrowotność roślin w terenach zieleni

Nie podejmuje wyzwania poprawiania świadomości społecznej o roli terenów zieleni w życiu człowieka

Na ocenę 3

Wiedza

Opisuje morfologię i taksonomię co najmniej połowę roślin drzewiastych i zielnych i niektóre wynikające z tego różnice w pielęgnacji

Rozpoznaje stan zdrowotności i inne cechy niektórych roślin w terenach zieleni i wynikające z tego techniki niektórych zabiegów pielęgnacyjnych

Umiejętności

Klasyfikuje rodzaje uszkodzeń roślin drzewiastych i przewiduje wybrane efekty praktycznych czynności związanych z wykonanymi pracami pielęgnacyjnymi

Szacuje czas z błędami i używa prawidłowych narzędzi do wybranych zabiegów pielęgnacyjnych i nie potrafi efektywnie pracować w grupie

Interpretuje celowość wykonania niektórych zabiegów pielęgnacyjnych

Kompetencje społeczne

W małym stopniu docenia potrzebę dbałości o estetykę i zdrowotność roślin w terenach zieleni

Mało angażuje się w wyzwania poprawiania świadomości społecznej o roli terenów zieleni w życiu człowieka

Na ocenę 4

Wiedza

Opisuje morfologię i taksonomię roślin drzewiastych i zielnych i wynikającą z tego różnicę w pielęgnacji popełniając niewielkie błędy

Rozpoznaje stan zdrowotności i inne cechy roślin w terenach zieleni i wynikające z tego techniki zabiegów pielęgnacyjnych popełniając niewielkie błędy

Umiejętności

Klasyfikuje rodzaje uszkodzeń roślin drzewiastych i przewiduje efekty praktycznych czynności związanych z wykonanymi pracami pielęgnacyjnymi

Szacuje czas i używa prawidłowych narzędzi do wykonania poszczególnych zabiegów pielęgnacyjnych i próbuje organizować pracę grupy osób związanej z zabiegami pielęgnacyjnymi w terenach zieleni

Interpretuje celowość wykonania zabiegów pielęgnacyjnych popełniając niewielkie błędy

Kompetencje społeczne

Docenia potrzebę dbałości o estetykę i zdrowotność roślin w terenach zieleni ale nie ma pomysłu jak rozwiązać ten problem

Podejmuje wyzwania poprawiania świadomości społecznej o roli terenów zieleni w życiu człowieka w zakresie wybranych zagadnień

Na ocenę 5

Wiedza

Opisuje morfologię i taksonomię roślin drzewiastych i zielnych i wynikającą z tego różnicę w pielęgnacji

Rozpoznaje stan zdrowotności i inne cechy roślin w terenach zieleni i wynikające z tego techniki zabiegów pielęgnacyjnych

Umiejętności

Klasyfikuje rodzaje uszkodzeń roślin drzewiastych i przewiduje efekty praktycznych czynności związanych z wykonanymi pracami pielęgnacyjnymi

Szacuje czas i używa prawidłowych narzędzi do wykonania poszczególnych zabiegów pielęgnacyjnych i organizuje pracę grupy osób związanej z zabiegami pielęgnacyjnymi w terenach zieleni

Interpretuje celowość wykonania zabiegów pielęgnacyjnych

Kompetencje społeczne

Docenia potrzebę dbałości o estetykę i zdrowotność roślin w terenach zieleni i ma pomysł jak rozwiązać ten problem

Podejmuje wyzwania poprawiania świadomości społecznej o roli terenów zieleni w życiu człowieka

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)