Pielęgnacja terenów zieleni
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | O.ROZ.PTEZ5.SI.OOGSY |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Pielęgnacja terenów zieleni |
Jednostka: | Katedra Roślin Ozdobnych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Poznanie biologicznych podstaw pielęgnacji zieleni: wykonywania cięć, formowania pnączy, sadzenie i uprawa roślin ogrodowych, zabezpieczanie na okres zimy |
Pełny opis: |
Treści kształcenia Kalendarz prac w ogrodzie, sporządzenie wykazu takich prac w zadanym terenie Żywopłoty – zasady formowania Rodzaje cięcia krzewów Sadzenie roślin w terenach zieleni Pnącza - pielęgnacja Pielęgnacja krzewów liściastych – opracowanie karty instruktażowej dla różnych typów krzewów Zabezpieczenia roślin na zimę Cięcie krzewów swobodnie rosnących - zabiegi praktyczne Formowanie żywopłotów liściastych - zabiegi praktyczne Formowanie żywopłotów iglastych - zabiegi praktyczne Pielęgnacja róż - zabiegi praktyczne Pielęgnacja trawnika (pisemne rozwiązanie zadanego problemu – instruktaż) Pielęgnacja roślin zielnych w ogrodzie Opracowanie instrukcji wybranych zabiegów pielęgnacyjnych |
Literatura: |
1. Baumann R. 1991.Domy w zieleni. Arkady. 2. Gottschyalk W. 1991. Poradnik dla miłośników róż. PWRiL. 3. Rutkowska B. 1996. Trawniki. PWRiL. 4. Squire D. 2004.Cięcie roślin. Arkady. 5. Wałęza W. 2002. Żywopłoty. PWRiL. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza PIETZ_W01 Opisuje morfologię i taksonomię roślin drzewiastych i zielnych i wynikającą z tego różnicę w pielęgnacji OGR1_W02 OGR1_W04 OGR1_W06 InzA_W03 InzA_W04 R1A_W01 R1A_W02 PIETZ_W02 Rozpoznaje stan zdrowotności i inne cechy roślin w terenach zieleni i wynikające z tego techniki zabiegów pielęgnacyjnych przy użyciu prawidłowych narzędzi OGR1_W18 OGR1_W20 InzA_W01 InzA_W02 InzA_W03 InzA_W05 R1A_W05 Umiejętności PIETZ_ U01 Klasyfikuje rodzaje uszkodzeń roślin drzewiastych OGR1_U01 OGR1_U03 OGR1_U05 InzA_U06 InzA_U07 R1A_U01 R1A_U03 R1A_U06 PIETZ_U02 Przewiduje efekt praktycznych czynności związanych z wykonanymi pracami pielęgnacyjnymi OGR1_U06 OGR1_U11 OGR1_U17 InzA_U03 InzA_U05 R1A_U05 PIETZ_U03 Szacuje potrzebny czas i rodzaj narzędzi do wykonania poszczególnych zabiegów pielęgnacyjnych OGR1_U011 OGR1_U018 InzA_U03 InzA_U05 InzA_U06 InzA_U08 R1A_U05 R1A_U06 R1A_U07 PIETZ_U04 Organizuje pracę grupy osób związaną z zabiegami pielęgnacyjnymi w terenach zieleni OGR1_U06 OGR1_U11 OGR1_U18 InzA_U03 InzA_U05 InzA_U06 InzA_U08 R1A_U02 R1A_U05 R1A_U06 R1A_U07 PIETZ_U05 Planuje kolejność prac pielęgnacyjnych w odniesieniu do pory roku i rodzajów zabiegów pielęgnacyjnych OGR1_U01 OGR1_U05 OGR1_U11 InzA_U03 InzA_U05 InzA_U06 InzA_U08 R1A_U01 R1A_U05 R1A_U06 PIETZ_U06 Interpretuje celowość wykonania zabiegów pielęgnacyjnych OGR1_U11 OGR1_U12 OGR1_U17 R1A_U03 R1A_U05 InzA_U06 R1A_U05 R1A_U06 Kompetencje społeczne PIETZ_K01 Podejmuje wyzwanie poprawiania świadomości społecznej o roli terenów zieleni w życiu człowieka OGR1_K04 InzA_K01 R1A_K04 PIETZ_ K02 Potrafi pracować indywidualnie i w zespole, przyjmując w nim różne role OGR1_K02 R1A_K02 |
Metody i kryteria oceniania: |
Na ocenę 2 Wiedza Nie opisuje morfologii i taksonomii roślin drzewiastych i zielnych i wynikającą z tego różnicę w pielęgnacji Nie rozpoznaje stanu zdrowotności i innych cech roślin w terenach zieleni i wynikające z tego techniki zabiegów pielęgnacyjnych Umiejętności Nie klasyfikuje rodzaje uszkodzeń roślin drzewiastych i nie przewiduje efektów praktycznych czynności związanych z wykonanymi pracami pielęgnacyjnymi Nie potrafi oszacować czasu i użyć prawidłowych narzędzi do wykonania poszczególnych zabiegów pielęgnacyjnych i nie organizuje pracy grupy osób związanej z zabiegami pielęgnacyjnymi w terenach zieleni Nie rozumie celowość zlecanych mu zabiegów pielęgnacyjnych Kompetencje społeczne Nie docenia potrzeby dbałości o estetykę i zdrowotność roślin w terenach zieleni Nie podejmuje wyzwania poprawiania świadomości społecznej o roli terenów zieleni w życiu człowieka Na ocenę 3 Wiedza Opisuje morfologię i taksonomię co najmniej połowę roślin drzewiastych i zielnych i niektóre wynikające z tego różnice w pielęgnacji Rozpoznaje stan zdrowotności i inne cechy niektórych roślin w terenach zieleni i wynikające z tego techniki niektórych zabiegów pielęgnacyjnych Umiejętności Klasyfikuje rodzaje uszkodzeń roślin drzewiastych i przewiduje wybrane efekty praktycznych czynności związanych z wykonanymi pracami pielęgnacyjnymi Szacuje czas z błędami i używa prawidłowych narzędzi do wybranych zabiegów pielęgnacyjnych i nie potrafi efektywnie pracować w grupie Interpretuje celowość wykonania niektórych zabiegów pielęgnacyjnych Kompetencje społeczne W małym stopniu docenia potrzebę dbałości o estetykę i zdrowotność roślin w terenach zieleni Mało angażuje się w wyzwania poprawiania świadomości społecznej o roli terenów zieleni w życiu człowieka Na ocenę 4 Wiedza Opisuje morfologię i taksonomię roślin drzewiastych i zielnych i wynikającą z tego różnicę w pielęgnacji popełniając niewielkie błędy Rozpoznaje stan zdrowotności i inne cechy roślin w terenach zieleni i wynikające z tego techniki zabiegów pielęgnacyjnych popełniając niewielkie błędy Umiejętności Klasyfikuje rodzaje uszkodzeń roślin drzewiastych i przewiduje efekty praktycznych czynności związanych z wykonanymi pracami pielęgnacyjnymi Szacuje czas i używa prawidłowych narzędzi do wykonania poszczególnych zabiegów pielęgnacyjnych i próbuje organizować pracę grupy osób związanej z zabiegami pielęgnacyjnymi w terenach zieleni Interpretuje celowość wykonania zabiegów pielęgnacyjnych popełniając niewielkie błędy Kompetencje społeczne Docenia potrzebę dbałości o estetykę i zdrowotność roślin w terenach zieleni ale nie ma pomysłu jak rozwiązać ten problem Podejmuje wyzwania poprawiania świadomości społecznej o roli terenów zieleni w życiu człowieka w zakresie wybranych zagadnień Na ocenę 5 Wiedza Opisuje morfologię i taksonomię roślin drzewiastych i zielnych i wynikającą z tego różnicę w pielęgnacji Rozpoznaje stan zdrowotności i inne cechy roślin w terenach zieleni i wynikające z tego techniki zabiegów pielęgnacyjnych Umiejętności Klasyfikuje rodzaje uszkodzeń roślin drzewiastych i przewiduje efekty praktycznych czynności związanych z wykonanymi pracami pielęgnacyjnymi Szacuje czas i używa prawidłowych narzędzi do wykonania poszczególnych zabiegów pielęgnacyjnych i organizuje pracę grupy osób związanej z zabiegami pielęgnacyjnymi w terenach zieleni Interpretuje celowość wykonania zabiegów pielęgnacyjnych Kompetencje społeczne Docenia potrzebę dbałości o estetykę i zdrowotność roślin w terenach zieleni i ma pomysł jak rozwiązać ten problem Podejmuje wyzwania poprawiania świadomości społecznej o roli terenów zieleni w życiu człowieka |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.