Projektowanie ogrodów zdrowia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | O.ROZ.PROZ3.SM.OOGLY |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Projektowanie ogrodów zdrowia |
Jednostka: | Katedra Roślin Ozdobnych |
Grupy: |
Ogr, Rośliny lecznicze i prozdrowotne, 3 sem, stacj. mag. obowiązkowe |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Wpływ roślin na zdrowie psychiczne i fizyczne człowieka, teorie psychologii środowiskowej. Techniczne podstawy i wytyczne „Projektowania Bez Barier”: Przystosowania architektoniczne i techniczne terenów zieleni dla osób chorych, niepełnosprawnych I niedowidzących. Znaczenie i rodzaje ogrodów zdrowia. Teorie i zasady projektowania ogrodów towarzyszących szpitalom, sanatoriom, ośrodkom rehabilitacyjnym, domom pomocy społecznej, szkołom specjalnym. |
Pełny opis: |
Treści kształcenia Teorie psychologii środowiskowej o wpływie natury na życie człowieka. Wytyczne projektowe dla ogrodów zdrowia według Ulricha: „Theory of Supportive Garden”i Cooper Marcus: „Healing Garden”. Ogrody przyszpitalne i terapeutyczne: znaczenie, założenia projektowe, wnętrza ogrodowe, oznaczenia, wytyczne techniczne, komunikacja, mała architektura. Ogrody dla osób niedowidzących: znaczenie, założenia projektowe, wnętrza ogrodowe, oznaczenia, wytyczne techniczne, komunikacja, mała architektura Ogrody dla osób poruszających się na wózkach inwalidzkich: znaczenie, założenia projektowe, wnętrza ogrodowe, oznaczenia, wytyczne techniczne, komunikacja, mała architektura Rośliny w budynkach opieki medycznej: dobór gatunków, rozwiązania architektoniczne. Projekt ogrodu zdrowia: wybór miejsca, pomiar terenu, dokumentacja zdjęciowa, rozmowa z inwestorem, kompletowanie map. Projekt ogrodu zdrowia: zasób i wytyczne projektowe, planowanie infrastruktury, komunikacji i małej architektury, dobór gatunków roślin. Prezentacja koncepcji projektów ogrodu zdrowia przez studentów. Korekta projektów: ocena zalet i wad, dyskusja nad modyfikacjami, naniesienie poprawek. |
Literatura: |
1. Brookes J. 2009. Projektowanie ogrodów. Wiedza i życie, Warszawa, 386 ss. 2. Cooper Marcus C., Barnes M. 1999. Healing garden: Therapeutic benefits and design recommendations. John Willey and Sons; 610 ss. 3. Frumkin H. 2001. Beyond toxicity. Human health and the natural environment. American Journal of Preventive Medicine 20(3): 234-240. 4. Kowalski K. 2009. Projektowanie bez barier – wytyczne: 66 ss. 5. Stigsdotter U. A., Grahn P. 2003. Experiencing a Garden: A Healing Garden for People Suffering from Burnout Diseases. J. of Therapeutic Hort. 13: 60-69. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza ROPOZ_W01 Opisuje teorie psychologii środowiskowej o wpływie natury na zdrowie i obniżenie stresu. ROPOZ_W02 Ilustruje główne zasady projektowania ogrodów zdrowia. ROPOZ_W03 Wyjaśnia cechy i rozwiązania techniczne ogrodów terapeutycznych, przyszpitalnych, dla osób niepełnosprawnych, niedowidzących. ROPOZ_W04 Tłumaczy znaczenie i sposób prezentacji roślin w budynkach opieki medycznej. ROPOZ_W05 Wylicza gatunki roślin odpowiednie dla określonych ogrodów terapeutycznych. Umiejętności ROPOZ_U01 Analizuje cechy terenu objętego projektem pod kątem możliwości realizacji ogrodu zdrowia. ROPOZ_U02 Dyskutuje na temat optymalnego zagospodarowania ogrodu z uwzględnieniem zasobu i wytycznych projektowych. ROPOZ_U03 Projektuje adekwatne rozwiązania komunikacyjne i architektoniczne oraz dobór gatunków roślin w ogrodzie zdrowia dla potrzeb terapii ogrodniczej z uwzględnieniem wymogów stawianych ogrodom zdrowia. ROPOZ_U04 Używa danych literaturowych oraz internetowych baz danych do przygotowania projektu ogrodu zdrowia. Kompetencje społeczne ROPOZ_K01 Docenia znaczenie samodzielnego poszerzania wiedzy i umiejętności. ROPOZ_K02 Akceptuje etyczną stronę zawodu architekta krajobrazu, rozumiejąc potrzeby użytkowników ogrodów zdrowia. ROPOZ_K03 Podejmuje wyzwanie aktywnej pracy w zespole. |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena formująca: 202 zaliczenie projektu, 301, ocena prezentacji ustanej Ocena podsumowująca: 731- egzamin ustny |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.