Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Byliny w terenach zieleni

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: O.ROZ.BWTZ2.NM.OOGRY
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Byliny w terenach zieleni
Jednostka: Katedra Roślin Ozdobnych
Grupy: Rośliny ozdobne, 2 sem. niestacj. mag. obowiązkowe
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Skrócony opis:

Zapoznanie studenta z możliwością tworzenia rabat bylinowych w różnych warunkach siedliskowych oraz rabat charakterystycznych dla ogrodów tematycznych. Przygotowanie studenta do samodzielnej realizacji projektów rabat i innych aranżacji wykorzystujących byliny ozdobne. Sposoby wykorzystania ozdobnych bylin w projektach dużych założeń zieleni. Roślinoznawstwo z zakresu roślin bylinowych przeznaczonych do różnych warunków siedliskowych.

Pełny opis:

Treści kształcenia

Zasady stosowania bylin w parkach i kolekcjach.

Byliny w terenach użyteczności publicznej.

Byliny w ogrodach przydomowych.

Zastosowanie bylin jako roślin okrywowych w parkach i na skarpach.

Ozdobne zbiorniki wodne i roślinność wokół nich.

Alpinaria i ogrody skalne.

Paprocie i inne rośliny do zacienionego ogrodu.

Roślinoznawstwo: rośliny na trudne stanowiska (zdegradowane, zasolone, wybitnie suche).

Roślinoznawstwo: rośliny do ogrodów skalnych.

Roślinoznawstwo: rośliny na rabaty.

Roślinoznawstwo: rośliny na grupy ogrodowe.

Roślinoznawstwo: rośliny wodne.

Projektowanie rabaty w dużym założeniu parkowym lub w dużym ogrodzie.

Analiza wykonanych projektów.

Literatura:

1. Marcinkowski J., 2002. Byliny ogrodowe. PWRiL, Warszawa

2. Szczepaniak 2007. Najpiękniejsze byliny, Działkowiec, Warszawa, ss. 166.

3. Grabowska B., Kubala T., Byliny w twoim ogrodzie. Zysk i S-kaPoznań, ss. 472.

Efekty uczenia się:

Opis efektów kształcenia

Wiedza

Rozróżnia morfologię bylin oraz środowisko występowania i warunki uprawy gatunków bylin przeznaczonych do różnych założeń ogrodowo-parkowych

Wylicza cechy bylin predysponujące je do różnych warunków siedliska

Wybiera przydatne gatunki bylin do realizacji kompozycji w konkretnych warunkach przyrodniczych

Wyjaśnia zagadnienia związane z projektowaniem i realizacją kompozycji bylinowych w różnych aspektach

Umiejętności

Znajduje potrzebne informacje i programy komputerowe potrzebne do wykonania projektu rabaty bylinowej

Planuje takie połączenie gatunków bylin, aby uzyskać dobry efekt estetyczny i jednocześnie prawidłowe warunki życia i rozwoju dla bylin tworzących aranżację ogrodową

Przygotowuje pisemną i ustną prezentację wybranego problemu z zakresu projektowania i warunków uprawy bylin ozdobnych

Rozpoznaje zadany zbiór gatunków bylin ozdobnych

Kompetencje społeczne

Potrafi pracować indywidualnie i w zespole, przyjmując w nim różne role

Docenia korzyści płynące z wykorzystania i poznawania najnowszych osiągnięć badan naukowych w praktyce ogrodniczej

Potrafi przewidzieć skutki wykonywanej działalności w zakresie kształtowania terenów zieleni

Metody i kryteria oceniania:

Na ocenę 2

Wiedza

Nie rozróżnia morfologii bylin oraz środowiska występowania i warunków uprawy gatunków bylin przeznaczonych do różnych założeń ogrodowo-parkowych

Nie podaje cech bylin predysponujące je do różnych warunków siedliska

Nie wybiera przydatnych gatunków bylin do realizacji kompozycji w konkretnych warunkach przyrodniczych

Nie wyjaśnia zagadnień związanych z projektowaniem i realizacją kompozycji bylinowych w różnych aspektach

Umiejętności

Nie znajduje potrzebnych informacji potrzebnych do wykonania projektu rabaty bylinowej

Nie planuje takiego połączenia gatunków bylin, aby uzyskać dobry efekt estetyczny i jednocześnie prawidłowe warunki życia i rozwoju dla bylin tworzących aranżację ogrodową

Nie przygotowuje pisemnej i ustnej prezentacji wybranego problemu z zakresu projektowania i warunków uprawy bylin ozdobnych lub robi to niedbale

Nie rozpoznaje zadany zbiór gatunków bylin ozdobnych

Kompetencje społeczne

Nie przewiduje potrzeby dalszego dokształcania się z zakresu roślinoznawstwa

Nie działa w sposób przedsiębiorczy

Nie docenia potrzeby dbałości o estetykę i zdrowotność roślin w terenach zieleni

Na ocenę 3

Wiedza

Rozróżnia morfologię bylin ale błędnie ocenia środowisko występowania i warunki uprawy niektórych gatunków bylin przeznaczonych do różnych założeń ogrodowo-parkowych

Wylicza nie pełną listę cech bylin predysponujące je do różnych warunków siedliska

Wybiera za małą liczbę gatunki bylin do realizacji kompozycji w nie każdych warunkach przyrodniczych

Wyjaśnia niektóre zagadnienia związane z projektowaniem i realizacją kompozycji bylinowych w ograniczonych aspektach

Umiejętności

Znajduje niektóre potrzebne informacje potrzebne do wykonania projektu rabaty bylinowej

Planuje takie połączenie gatunków bylin, że uzyskany efekt estetyczny i warunki życia i rozwoju dla bylin tworzących aranżację ogrodową nie spełniają wszystkich zasad projektowych

Przygotowuje pisemną i ustną prezentację, która w małym stopniu wyczerpuje wybrany problem z zakresu projektowania i warunków uprawy bylin ozdobnych

Rozpoznaje nieco ponad połowę ze zbioru gatunków bylin ozdobnych

Kompetencje społeczne

Nie ma pewności, że dalsze dokształcanie się z zakresu roślinoznawstwa będzie mu pomocne

Działa w sposób mało przedsiębiorczy

W małym stopniu docenia potrzebę dbałości o estetykę i zdrowotność roślin w terenach zieleni

Na ocenę 4

Wiedza

Rozróżnia morfologię bylin ale ale popełnia drobne błędy w ocenie warunków uprawy niektórych gatunków bylin przeznaczonych do różnych założeń ogrodowo-parkowych

Wylicza cechy bylin predysponujące je do różnych warunków siedliska popełniając małe błędy

Wybiera przydatne gatunki bylin do realizacji kompozycji w nie każdych warunkach przyrodniczych

Wyjaśnia zagadnienia związane z projektowaniem i realizacją kompozycji bylinowych w różnych aspektach z popełnieniem drobnych błędów

Umiejętności

Znajduje potrzebne informacje potrzebne do wykonania projektu rabaty bylinowej

Planuje takie połączenie gatunków bylin, w którym znajdują się niewielkie błędy obniżające dobry efekt estetyczny i jednocześnie prawidłowe warunki życia i rozwoju dla bylin tworzących aranżację ogrodową

Przygotowuje pisemną i ustną prezentację wybranego problemu z zakresu projektowania i warunków uprawy bylin ozdobnych z niewielkimi usterkami

Rozpoznaje zadany zbiór gatunków bylin ozdobnych z kilkoma pomyłkami

Kompetencje społeczne

Przewiduje potrzebę dalszego dokształcania się z zakresu roślinoznawstwa

Działa w sposób przedsiębiorczy

Docenia potrzebę dbałości o estetykę i zdrowotność roślin w terenach zieleni ale nie ma pomysłu jak rozwiązać ten problem

Na ocenę 5

Wiedza

Rozróżnia morfologię bylin oraz środowisko występowania i warunki uprawy gatunków bylin przeznaczonych do różnych założeń ogrodowo-parkowych

Wylicza bezbłędnie cechy bylin predysponujące je do różnych warunków siedliska

Wybiera przydatne gatunki bylin do realizacji kompozycji w konkretnych warunkach przyrodniczych

Wyjaśnia zagadnienia związane z projektowaniem i realizacją kompozycji bylinowych w różnych aspektach

Umiejętności

Znajduje potrzebne informacje potrzebne do wykonania projektu rabaty bylinowej

Planuje takie połączenie gatunków bylin, aby uzyskać dobry efekt estetyczny i jednocześnie prawidłowe warunki życia i rozwoju dla bylin tworzących aranżację ogrodową

Przygotowuje pisemną i ustną prezentację wybranego problemu z zakresu projektowania i warunków uprawy bylin ozdobnych

Rozpoznaje zadany zbiór gatunków bylin ozdobnych

Kompetencje społeczne

Przewiduje potrzebę dalszego dokształcania się z zakresu roślinoznawstwa

Działa w sposób przedsiębiorczy

Docenia potrzebę dbałości o estetykę i zdrowotność roślin w terenach zieleni i ma pomysł jak rozwiązać ten problem

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)