Byliny w terenach zieleni
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | O.ROZ.BWTZ2.NM.OOGRY |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Byliny w terenach zieleni |
Jednostka: | Katedra Roślin Ozdobnych |
Grupy: |
Rośliny ozdobne, 2 sem. niestacj. mag. obowiązkowe |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Zapoznanie studenta z możliwością tworzenia rabat bylinowych w różnych warunkach siedliskowych oraz rabat charakterystycznych dla ogrodów tematycznych. Przygotowanie studenta do samodzielnej realizacji projektów rabat i innych aranżacji wykorzystujących byliny ozdobne. Sposoby wykorzystania ozdobnych bylin w projektach dużych założeń zieleni. Roślinoznawstwo z zakresu roślin bylinowych przeznaczonych do różnych warunków siedliskowych. |
Pełny opis: |
Treści kształcenia Zasady stosowania bylin w parkach i kolekcjach. Byliny w terenach użyteczności publicznej. Byliny w ogrodach przydomowych. Zastosowanie bylin jako roślin okrywowych w parkach i na skarpach. Ozdobne zbiorniki wodne i roślinność wokół nich. Alpinaria i ogrody skalne. Paprocie i inne rośliny do zacienionego ogrodu. Roślinoznawstwo: rośliny na trudne stanowiska (zdegradowane, zasolone, wybitnie suche). Roślinoznawstwo: rośliny do ogrodów skalnych. Roślinoznawstwo: rośliny na rabaty. Roślinoznawstwo: rośliny na grupy ogrodowe. Roślinoznawstwo: rośliny wodne. Projektowanie rabaty w dużym założeniu parkowym lub w dużym ogrodzie. Analiza wykonanych projektów. |
Literatura: |
1. Marcinkowski J., 2002. Byliny ogrodowe. PWRiL, Warszawa 2. Szczepaniak 2007. Najpiękniejsze byliny, Działkowiec, Warszawa, ss. 166. 3. Grabowska B., Kubala T., Byliny w twoim ogrodzie. Zysk i S-kaPoznań, ss. 472. |
Efekty uczenia się: |
Opis efektów kształcenia Wiedza Rozróżnia morfologię bylin oraz środowisko występowania i warunki uprawy gatunków bylin przeznaczonych do różnych założeń ogrodowo-parkowych Wylicza cechy bylin predysponujące je do różnych warunków siedliska Wybiera przydatne gatunki bylin do realizacji kompozycji w konkretnych warunkach przyrodniczych Wyjaśnia zagadnienia związane z projektowaniem i realizacją kompozycji bylinowych w różnych aspektach Umiejętności Znajduje potrzebne informacje i programy komputerowe potrzebne do wykonania projektu rabaty bylinowej Planuje takie połączenie gatunków bylin, aby uzyskać dobry efekt estetyczny i jednocześnie prawidłowe warunki życia i rozwoju dla bylin tworzących aranżację ogrodową Przygotowuje pisemną i ustną prezentację wybranego problemu z zakresu projektowania i warunków uprawy bylin ozdobnych Rozpoznaje zadany zbiór gatunków bylin ozdobnych Kompetencje społeczne Potrafi pracować indywidualnie i w zespole, przyjmując w nim różne role Docenia korzyści płynące z wykorzystania i poznawania najnowszych osiągnięć badan naukowych w praktyce ogrodniczej Potrafi przewidzieć skutki wykonywanej działalności w zakresie kształtowania terenów zieleni |
Metody i kryteria oceniania: |
Na ocenę 2 Wiedza Nie rozróżnia morfologii bylin oraz środowiska występowania i warunków uprawy gatunków bylin przeznaczonych do różnych założeń ogrodowo-parkowych Nie podaje cech bylin predysponujące je do różnych warunków siedliska Nie wybiera przydatnych gatunków bylin do realizacji kompozycji w konkretnych warunkach przyrodniczych Nie wyjaśnia zagadnień związanych z projektowaniem i realizacją kompozycji bylinowych w różnych aspektach Umiejętności Nie znajduje potrzebnych informacji potrzebnych do wykonania projektu rabaty bylinowej Nie planuje takiego połączenia gatunków bylin, aby uzyskać dobry efekt estetyczny i jednocześnie prawidłowe warunki życia i rozwoju dla bylin tworzących aranżację ogrodową Nie przygotowuje pisemnej i ustnej prezentacji wybranego problemu z zakresu projektowania i warunków uprawy bylin ozdobnych lub robi to niedbale Nie rozpoznaje zadany zbiór gatunków bylin ozdobnych Kompetencje społeczne Nie przewiduje potrzeby dalszego dokształcania się z zakresu roślinoznawstwa Nie działa w sposób przedsiębiorczy Nie docenia potrzeby dbałości o estetykę i zdrowotność roślin w terenach zieleni Na ocenę 3 Wiedza Rozróżnia morfologię bylin ale błędnie ocenia środowisko występowania i warunki uprawy niektórych gatunków bylin przeznaczonych do różnych założeń ogrodowo-parkowych Wylicza nie pełną listę cech bylin predysponujące je do różnych warunków siedliska Wybiera za małą liczbę gatunki bylin do realizacji kompozycji w nie każdych warunkach przyrodniczych Wyjaśnia niektóre zagadnienia związane z projektowaniem i realizacją kompozycji bylinowych w ograniczonych aspektach Umiejętności Znajduje niektóre potrzebne informacje potrzebne do wykonania projektu rabaty bylinowej Planuje takie połączenie gatunków bylin, że uzyskany efekt estetyczny i warunki życia i rozwoju dla bylin tworzących aranżację ogrodową nie spełniają wszystkich zasad projektowych Przygotowuje pisemną i ustną prezentację, która w małym stopniu wyczerpuje wybrany problem z zakresu projektowania i warunków uprawy bylin ozdobnych Rozpoznaje nieco ponad połowę ze zbioru gatunków bylin ozdobnych Kompetencje społeczne Nie ma pewności, że dalsze dokształcanie się z zakresu roślinoznawstwa będzie mu pomocne Działa w sposób mało przedsiębiorczy W małym stopniu docenia potrzebę dbałości o estetykę i zdrowotność roślin w terenach zieleni Na ocenę 4 Wiedza Rozróżnia morfologię bylin ale ale popełnia drobne błędy w ocenie warunków uprawy niektórych gatunków bylin przeznaczonych do różnych założeń ogrodowo-parkowych Wylicza cechy bylin predysponujące je do różnych warunków siedliska popełniając małe błędy Wybiera przydatne gatunki bylin do realizacji kompozycji w nie każdych warunkach przyrodniczych Wyjaśnia zagadnienia związane z projektowaniem i realizacją kompozycji bylinowych w różnych aspektach z popełnieniem drobnych błędów Umiejętności Znajduje potrzebne informacje potrzebne do wykonania projektu rabaty bylinowej Planuje takie połączenie gatunków bylin, w którym znajdują się niewielkie błędy obniżające dobry efekt estetyczny i jednocześnie prawidłowe warunki życia i rozwoju dla bylin tworzących aranżację ogrodową Przygotowuje pisemną i ustną prezentację wybranego problemu z zakresu projektowania i warunków uprawy bylin ozdobnych z niewielkimi usterkami Rozpoznaje zadany zbiór gatunków bylin ozdobnych z kilkoma pomyłkami Kompetencje społeczne Przewiduje potrzebę dalszego dokształcania się z zakresu roślinoznawstwa Działa w sposób przedsiębiorczy Docenia potrzebę dbałości o estetykę i zdrowotność roślin w terenach zieleni ale nie ma pomysłu jak rozwiązać ten problem Na ocenę 5 Wiedza Rozróżnia morfologię bylin oraz środowisko występowania i warunki uprawy gatunków bylin przeznaczonych do różnych założeń ogrodowo-parkowych Wylicza bezbłędnie cechy bylin predysponujące je do różnych warunków siedliska Wybiera przydatne gatunki bylin do realizacji kompozycji w konkretnych warunkach przyrodniczych Wyjaśnia zagadnienia związane z projektowaniem i realizacją kompozycji bylinowych w różnych aspektach Umiejętności Znajduje potrzebne informacje potrzebne do wykonania projektu rabaty bylinowej Planuje takie połączenie gatunków bylin, aby uzyskać dobry efekt estetyczny i jednocześnie prawidłowe warunki życia i rozwoju dla bylin tworzących aranżację ogrodową Przygotowuje pisemną i ustną prezentację wybranego problemu z zakresu projektowania i warunków uprawy bylin ozdobnych Rozpoznaje zadany zbiór gatunków bylin ozdobnych Kompetencje społeczne Przewiduje potrzebę dalszego dokształcania się z zakresu roślinoznawstwa Działa w sposób przedsiębiorczy Docenia potrzebę dbałości o estetykę i zdrowotność roślin w terenach zieleni i ma pomysł jak rozwiązać ten problem |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.