Socjoogrodnictwo
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | O.ROZ.9SOC1.SM.OOGXY |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Socjoogrodnictwo |
Jednostka: | Katedra Roślin Ozdobnych |
Grupy: |
Agroekologia i ochrona roślin, 1 sem. stacj. mag. fakultatywne Bioinżynieria, 1 sem. stacj. mag. fakultatywne Ogr, Rośliny lecznicze i prozdrowotne, 1 sem, stacj. mag. fakultatywne Ogr, Sadownictwo, 1 sem, stacj. mag. fakultatywne Rośliny ozdobne, 1 sem. stacj. mag. fakultatywne Rośliny warzywne, 1 sem. stacj. mag. fakultatywne Sztuka ogrodowa, 1 sem. stacj. mag. fakultatywne |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Relacje ludzie – rośliny w odniesieniu do jakości życia i integracji społecznej. Definicja socjoogrodnictwa. Znaczenie ogrodnictwa w resocjalizacji, reintegracji społecznej, rozwoju świadomości ekologicznej. Przykłady akcji społecznych promujących działania ekologiczne i ogrodnicze. |
Pełny opis: |
Treści kształcenia Poprawa jakości życia na poziomie fizycznym, psychicznym i rozwoju emocjonalnym jednostki i społeczeństwa przez aktywne obcowanie z naturą. Definicja socjoogrodnictwa. Społeczny wymiar ogrodnictwa jako narzędzia integracji. Rola ogrodów szkolnych i dydaktycznych w rozwijaniu świadomości ekologicznej dzieci i młodzieży. Ogrodnictwo w grupach społecznych: ogrodnicze akcje osiedlowe, eko wolontariat pracowniczy, ogrody społeczne, ogrody przy gospodarstwach agroturystycznych. Resocjalizacja i reintegracja osób wykluczonych społecznie: bezrobotnych i uzależnionych przez prace ogrodnicze. Ogrody więzienne i resocjalizacja przez pracę z roślinami. Przykłady społecznych akcji ogrodniczych. Przygotowanie wspólnego projektu wolontariatu ogrodniczego na terenie miasta Krakowa. Realizacja planu wolontariatu ogrodniczego według wybranego scenariusza: np. praca z wybraną grupą społeczną, wdrożenie akcji, budowa ogrodu itp. |
Literatura: |
1. Ealings M. 2006. People-plant interactions. The physiological, psychological and sociological effects of plants on people, w: Farming for health. Hassink J., Van Dijk M. (red.) Springer, The Netherlands: 43-55. 2. Nowak J. 2001. Socjoogrodnictwo. Post. Nauk Roln. 3/2011: 57-70. 3. Relf D. 1992a. Human issues in horticulture. HortTech. 2(2): 159-171. 4. Relf D. 1992b. The role of horticulture in human well-being and social development. Timber Press, Virginia: 254. 5. Sempik J., Aldridge J., Becker S. 2005. Growing together: a practice guide to promoting social inclusion through gardening and horticulture. The Policy Press: 66. |
Efekty uczenia się: |
Opis efektów kształcenia Wiedza Opisuje efekty aktywnego obcowania z naturą na poziomie fizycznym, psychicznym, emocjonalnym jednostki i społeczeństwa. Definiuje socjoogrodnictwo. Wyjaśnia społeczny wymiar ogrodnictwa jako narzędzia integracji i resocjalizacji. Tłumaczy rolę ogrodów szkolnych i dydaktycznych w rozwijaniu świadomości ekologicznej. Umiejętności Ilustruje przykłady społecznych akcji ogrodniczych. Używa danych literaturowych oraz internetowych baz danych do przygotowania projekt wolontariatu. Przygotowuje projekt wolontariatu ogrodniczego wspólnie z innymi uczestnikami grupy. Realizuje plan wolontariatu ogrodniczego według określonego scenariusza Kompetencje społeczne Docenia znaczenie samodzielnego poszerzania wiedzy i umiejętności. Podejmuje wyzwanie aktywnej pracy w zespole. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.