Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Socjoogrodnictwo

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: O.ROZ.9SOC1.SM.OOGXY
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Socjoogrodnictwo
Jednostka: Katedra Roślin Ozdobnych
Grupy: Agroekologia i ochrona roślin, 1 sem. stacj. mag. fakultatywne
Bioinżynieria, 1 sem. stacj. mag. fakultatywne
Ogr, Rośliny lecznicze i prozdrowotne, 1 sem, stacj. mag. fakultatywne
Ogr, Sadownictwo, 1 sem, stacj. mag. fakultatywne
Rośliny ozdobne, 1 sem. stacj. mag. fakultatywne
Rośliny warzywne, 1 sem. stacj. mag. fakultatywne
Sztuka ogrodowa, 1 sem. stacj. mag. fakultatywne
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Skrócony opis:

Relacje ludzie – rośliny w odniesieniu do jakości życia i integracji społecznej. Definicja socjoogrodnictwa. Znaczenie ogrodnictwa w resocjalizacji, reintegracji społecznej, rozwoju świadomości ekologicznej. Przykłady akcji społecznych promujących działania ekologiczne i ogrodnicze.

Pełny opis:

Treści kształcenia

Poprawa jakości życia na poziomie fizycznym, psychicznym i rozwoju emocjonalnym jednostki i społeczeństwa przez aktywne obcowanie z naturą.

Definicja socjoogrodnictwa. Społeczny wymiar ogrodnictwa jako narzędzia integracji.

Rola ogrodów szkolnych i dydaktycznych w rozwijaniu świadomości ekologicznej dzieci i młodzieży.

Ogrodnictwo w grupach społecznych: ogrodnicze akcje osiedlowe, eko wolontariat pracowniczy, ogrody społeczne, ogrody przy gospodarstwach agroturystycznych.

Resocjalizacja i reintegracja osób wykluczonych społecznie: bezrobotnych i uzależnionych przez prace ogrodnicze.

Ogrody więzienne i resocjalizacja przez pracę z roślinami.

Przykłady społecznych akcji ogrodniczych.

Przygotowanie wspólnego projektu wolontariatu ogrodniczego na terenie miasta Krakowa.

Realizacja planu wolontariatu ogrodniczego według wybranego scenariusza: np. praca z wybraną grupą społeczną, wdrożenie akcji, budowa ogrodu itp.

Literatura:

1. Ealings M. 2006. People-plant interactions. The physiological, psychological and sociological effects of plants on people, w: Farming for health. Hassink J., Van Dijk M. (red.) Springer, The Netherlands: 43-55.

2. Nowak J. 2001. Socjoogrodnictwo. Post. Nauk Roln. 3/2011: 57-70.

3. Relf D. 1992a. Human issues in horticulture. HortTech. 2(2): 159-171.

4. Relf D. 1992b. The role of horticulture in human well-being and social development. Timber Press, Virginia: 254.

5. Sempik J., Aldridge J., Becker S. 2005. Growing together: a practice guide to promoting social inclusion through gardening and horticulture. The Policy Press: 66.

Efekty uczenia się:

Opis efektów kształcenia

Wiedza

Opisuje efekty aktywnego obcowania z naturą na poziomie fizycznym, psychicznym, emocjonalnym jednostki i społeczeństwa.

Definiuje socjoogrodnictwo.

Wyjaśnia społeczny wymiar ogrodnictwa jako narzędzia integracji i resocjalizacji.

Tłumaczy rolę ogrodów szkolnych i dydaktycznych w rozwijaniu świadomości ekologicznej.

Umiejętności

Ilustruje przykłady społecznych akcji ogrodniczych.

Używa danych literaturowych oraz internetowych baz danych do przygotowania projekt wolontariatu.

Przygotowuje projekt wolontariatu ogrodniczego wspólnie z innymi uczestnikami grupy.

Realizuje plan wolontariatu ogrodniczego według określonego scenariusza

Kompetencje społeczne

Docenia znaczenie samodzielnego poszerzania wiedzy i umiejętności.

Podejmuje wyzwanie aktywnej pracy w zespole.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)