Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Pielęgnacja terenów zieleni

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: O.ROZ.9PTEZ.SI.OOGXX
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Pielęgnacja terenów zieleni
Jednostka: Katedra Roślin Ozdobnych
Grupy: Ogr, Agroekol. i ochr. rośl, 7 sem. stacj. inż. fakultatywne
Ogr, Bioinżynieria, 7 sem. stacj. inż. fakultatywne
Ogr, Ogrod. z market, 7 sem. stacj. inż fakultatywne
Ogr, Rośliny lecznicze i prozdrowotne, 7 sem, stacj. inż. fakultatywne
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Skrócony opis:

Poznanie biologicznych podstaw pielęgnacji zieleni: wykonywania cięć, formowania pnączy, sadzenie i uprawa roślin ogrodowych, zabezpieczanie na okres zimy

Pełny opis:

Treści kształcenia

Kalendarz prac w ogrodzie, sporządzenie wykazu takich prac w zadanym terenie

Żywopłoty – zasady formowania

Rodzaje cięcia krzewów

Sadzenie roślin w terenach zieleni

Pnącza - pielęgnacja

Pielęgnacja krzewów liściastych – opracowanie karty instruktażowej dla różnych typów krzewów

Zabezpieczenia roślin na zimę

Cięcie krzewów swobodnie rosnących - zabiegi praktyczne

Formowanie żywopłotów liściastych - zabiegi praktyczne

Formowanie żywopłotów iglastych - zabiegi praktyczne

Pielęgnacja róż - zabiegi praktyczne

Pielęgnacja trawnika (pisemne rozwiązanie zadanego problemu – instruktaż)

Pielęgnacja roślin zielnych w ogrodzie

Opracowanie instrukcji wybranych zabiegów pielęgnacyjnych

Literatura:

1. Baumann R. 1991.Domy w zieleni. Arkady.

2. Gottschyalk W. 1991. Poradnik dla miłośników róż. PWRiL.

3. Rutkowska B. 1996. Trawniki. PWRiL.

4. Squire D. 2004.Cięcie roślin. Arkady.

5. Wałęza W. 2002. Żywopłoty. PWRiL.

Efekty uczenia się:

Opis efektów kształcenia

Wiedza

Opisuje morfologię i taksonomię roślin drzewiastych i zielnych i wynikającą z tego różnicę w pielęgnacji

Rozpoznaje stan zdrowotności i inne cechy roślin w terenach zieleni i wynikające z tego techniki zabiegów pielęgnacyjnych przy użyciu prawidłowych narzędzi

Umiejętności

Klasyfikuje rodzaje uszkodzeń roślin drzewiastych

Przewiduje efekt praktycznych czynności związanych z wykonanymi pracami pielęgnacyjnymi

Szacuje potrzebny czas i rodzaj narzędzi do wykonania poszczególnych zabiegów pielęgnacyjnych

Organizuje pracę grupy osób związaną z zabiegami pielęgnacyjnymi w terenach zieleni

Planuje kolejność prac pielęgnacyjnych w odniesieniu do pory roku i rodzajów zabiegów pielęgnacyjnych

Interpretuje celowość wykonania zabiegów pielęgnacyjnych

Kompetencje społeczne

Podejmuje wyzwanie poprawiania świadomości społecznej o roli terenów zieleni w życiu człowieka

Potrafi pracować indywidualnie i w zespole, przyjmując w nim różne role

Metody i kryteria oceniania:

Na ocenę 2

Wiedza

Nie opisuje morfologii i taksonomii roślin drzewiastych i zielnych i wynikającą z tego różnicę w pielęgnacji

Nie rozpoznaje stanu zdrowotności i innych cech roślin w terenach zieleni i wynikające z tego techniki zabiegów pielęgnacyjnych

Umiejętności

Nie klasyfikuje rodzaje uszkodzeń roślin drzewiastych i nie przewiduje efektów praktycznych czynności związanych z wykonanymi pracami pielęgnacyjnymi

Nie potrafi oszacować czasu i użyć prawidłowych narzędzi do wykonania poszczególnych zabiegów pielęgnacyjnych i nie organizuje pracy grupy osób związanej z zabiegami pielęgnacyjnymi w terenach zieleni

Nie rozumie celowość zlecanych mu zabiegów pielęgnacyjnych

Kompetencje społeczne

Nie docenia potrzeby dbałości o estetykę i zdrowotność roślin w terenach zieleni

Nie podejmuje wyzwania poprawiania świadomości społecznej o roli terenów zieleni w życiu człowieka

Na ocenę 3

Wiedza

Opisuje morfologię i taksonomię co najmniej połowę roślin drzewiastych i zielnych i niektóre wynikające z tego różnice w pielęgnacji

Rozpoznaje stan zdrowotności i inne cechy niektórych roślin w terenach zieleni i wynikające z tego techniki niektórych zabiegów pielęgnacyjnych

Umiejętności

Klasyfikuje rodzaje uszkodzeń roślin drzewiastych i przewiduje wybrane efekty praktycznych czynności związanych z wykonanymi pracami pielęgnacyjnymi

Szacuje czas z błędami i używa prawidłowych narzędzi do wybranych zabiegów pielęgnacyjnych i nie potrafi efektywnie pracować w grupie

Interpretuje celowość wykonania niektórych zabiegów pielęgnacyjnych

Kompetencje społeczne

W małym stopniu docenia potrzebę dbałości o estetykę i zdrowotność roślin w terenach zieleni

Mało angażuje się w wyzwania poprawiania świadomości społecznej o roli terenów zieleni w życiu człowieka

Na ocenę 4

Wiedza

Opisuje morfologię i taksonomię roślin drzewiastych i zielnych i wynikającą z tego różnicę w pielęgnacji popełniając niewielkie błędy

Rozpoznaje stan zdrowotności i inne cechy roślin w terenach zieleni i wynikające z tego techniki zabiegów pielęgnacyjnych popełniając niewielkie błędy

Umiejętności

Klasyfikuje rodzaje uszkodzeń roślin drzewiastych i przewiduje efekty praktycznych czynności związanych z wykonanymi pracami pielęgnacyjnymi

Szacuje czas i używa prawidłowych narzędzi do wykonania poszczególnych zabiegów pielęgnacyjnych i próbuje organizować pracę grupy osób związanej z zabiegami pielęgnacyjnymi w terenach zieleni

Interpretuje celowość wykonania zabiegów pielęgnacyjnych popełniając niewielkie błędy

Kompetencje społeczne

Docenia potrzebę dbałości o estetykę i zdrowotność roślin w terenach zieleni ale nie ma pomysłu jak rozwiązać ten problem

Podejmuje wyzwania poprawiania świadomości społecznej o roli terenów zieleni w życiu człowieka w zakresie wybranych zagadnień

Na ocenę 5

Wiedza

Opisuje morfologię i taksonomię roślin drzewiastych i zielnych i wynikającą z tego różnicę w pielęgnacji

Rozpoznaje stan zdrowotności i inne cechy roślin w terenach zieleni i wynikające z tego techniki zabiegów pielęgnacyjnych

Umiejętności

Klasyfikuje rodzaje uszkodzeń roślin drzewiastych i przewiduje efekty praktycznych czynności związanych z wykonanymi pracami pielęgnacyjnymi

Szacuje czas i używa prawidłowych narzędzi do wykonania poszczególnych zabiegów pielęgnacyjnych i organizuje pracę grupy osób związanej z zabiegami pielęgnacyjnymi w terenach zieleni

Interpretuje celowość wykonania zabiegów pielęgnacyjnych

Kompetencje społeczne

Docenia potrzebę dbałości o estetykę i zdrowotność roślin w terenach zieleni i ma pomysł jak rozwiązać ten problem

Podejmuje wyzwania poprawiania świadomości społecznej o roli terenów zieleni w życiu człowieka

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)