Diagnostyka z preparatyką szkodników
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | O.KOR.DIAS1.SM.OOGAY |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Diagnostyka z preparatyką szkodników |
Jednostka: | Katedra Ochrony Roślin |
Grupy: |
Agroekologia i ochrona roślin, 1 sem. stacj. mag. obowiązkowe |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Student zapoznaje się z różnymi metodami odławiania, konserwacji, preparowania i diagnozowania szkodników z różnych grup systematycznych ważnych w ochronie roślin. Student uczy się pracy ze specjalistycznymi kluczami do oznaczania szkodników, diagnozowania na podstawie uszkodzeń oraz poznaje budowę i działanie urządzeń aparatów służących do pozyskiwania różnych form szkodników. |
Pełny opis: |
Treści kształcenia Metody odławiania owadów, sprzęt entomologiczny do odławiania owadów, hodowla, konserwacja i przechowywanie wybranych rzędów owadów. Wycieczka do Muzeum Zoologicznego Instytutu Zoologii UJ – poznanie ekspozycji muzeum ze szczególnym uwzględnieniem grup zwierząt ważnych dla ochrony roślin, zapoznanie się z metodami kolekcjonowania i przechowywania zwierząt z grup Insecta, Gastropoda. Metody preparowania dużych owadów z różnych rzędów; preparowanie motyli z makrofrenata i mikrofrenata. Metody zbierania, konserwowania, przechowywania oraz preparowania wciornastków Thysanopera (sporządzanie preparatów mikroskopowych). Oznaczanie wybranych rodzajów oraz gatunków wciornastków (praca z kluczem). Oznaczanie wybranych rodzajów oraz gatunków roztoczy Acarina (praca z kluczem). . Metody ekstrakcji organizmów glebowych Metody zbierania i konserwowania mszyc. Preparowanie mszyc różnymi metodami oraz sporządzanie preparatów mikroskopowych. Oznaczanie wybranych gatunków mszyc według klucza. Metody pozyskiwania ruchomych i nieruchomych form nicieni patogenicznych z gleby. Metody pozyskiwania ruchomych form nicieni z tkanki roślinnej. Diagnostyka nicieni patogenicznych. Warsztaty w Małopolskim Wojewódzkim Laboratorium w Państwowej Inspekcji Ochrony Roślin i Nasiennictwa. mające na celu zapoznanie się z budową i działaniem aparatury do ekstrakcji nicieni cystowych i niecystowych z gleby. Podstawowe cechy wykorzystywane w diagnostyce ślimaków skorupkowych i nagich. Oznaczanie wybranych gatunków (praca z kluczem). Klasyfikacja wybranych szkodników minujących oraz powodujących powstawanie galasów |
Literatura: |
1. Achremowicz J.1994. Klucz do oznaczania mszyc występujących na burakach W: M. W. Kozłowski i J. Boczek J (red.). Diagnostyka szkodników roślin i ich wrogów naturalnych. SGGW, Warszawa, ss. 175-177. 2. Achremowicz J.1994. Klucz do oznaczania mszyc występujących na uprawnych roślinach kapustnych. W: M. W. Kozłowski i J. Boczek J (red.). Diagnostyka szkodników roślin i ich wrogów naturalnych. SGGW, Warszawa, ss. 178-180. 3. Achremowicz J.1994. Klucz do oznaczania mszyc występujących na ziemniakach. W: M. W. Kozłowski i J. Boczek J (red.). Diagnostyka szkodników roślin i ich wrogów naturalnych. SGGW, Warszawa, ss. 182-186. 4. Zawirska, I. 1994. Wciornastki (Thysanoptera). W: M. W. Kozłowski i J. Boczek J (red.). Diagnostyka szkodników roślin i ich wrogów naturalnych. SGGW, Warszawa, ss. 145-174. 5. Boczek J., Czajkowska B. 1996.Klucz do rozkruszków. W: J. Boczek J (red.). Diagnostyka szkodników roślin i ich wrogów naturalnych. T. II. SGGW, Warszawa, 31-52. 6. Wiktor A.1996. Ślimaki (Gastropoda). W: J. Boczek J (red.). Diagnostyka szkodników roślin i ich wrogów naturalnych. T. II. SGGW, Warszawa, 9-30. 7. Diagnostyka nicieni pasożytów roślin objętych regulacjami prawnymi. Poznań 2008. IOR Państwowy Instytut Badawczy. Cz. 1-3. |
Efekty uczenia się: |
Opis efektów kształcenia Wiedza Zna szczegółowe cechy budowy wybranych grup zwierząt ważnych w ochronie roślin. Zna metody zbierania, konserwowania, przechowywania, preparowania oraz zasady kwalifikacji wybranych grup zwierząt ważnych w ochronie roślin. Rozumie budowę oraz zasady działania urządzeń do pozyskiwania wybranych grup zwierząt ważnych w ochronie roślin. Opisuje czynności wykonywane w procesie przygotowania i działania urządzeń do pozyskiwania wybranych grup zwierząt ważnych w ochronie roślin. Posiada wiedzę w zakresie preparatyki mikroskopowej Umiejętności Posiada zdolność logicznego rozumowania, kojarzenia i porównywania najważniejszych cech budowy wybranych grup zwierząt ważnych w ochronie roślin Potrafi korzystać z literatury specjalistycznej służącej do identyfikacji wybranych grup zwierząt ważnych w ochronie roślin (praca z kluczem) Wybiera prawidłowe metody i techniki do pozyskiwania, hodowli, preparowania i przechowywania wybranych grup zwierząt ważnych w ochronie roślin Umie prawidłowo obsługiwać urządzenia do pozyskiwania wybranych grup zwierząt ważnych w ochronie roślin Przygotowuje sprawozdania z tematów przedstawianych w ramach kursu Umie prawidłowo posługiwać się odpowiednim sprzętem do oznaczania wybranych grup zwierząt ważnych w ochronie roślin (mikroskop, stereoskop). Kompetencje społeczne Aktywne uczestnictwo w zajęciach, umiejętność współpracy oraz pracy zespołowej Otwartość na nową wiedzę i świadomość jej praktycznego zastosowania Ocenia zagrożenia wynikające z użycia niesprawnych urządzeń i nieprawidłowego stosowania środków wykorzystywanych w diagnostyce i preparatyce |
Metody i kryteria oceniania: |
Na ocenę 2 Nie zna szczegółowych cech budowy wybranych grup zwierząt, nie zna metod zbierania, konserwowania, przechowywania, preparowania oraz zasad kwalifikacji wybranych grup zwierząt ważnych w ochronie roślin. Nie zna budowy oraz zasad działania urządzeń do pozyskiwania wybranych grup zwierząt ważnych w ochronie roślin. Nie umie posługiwać się odpowiednim sprzętem do oznaczania wybranych grup zwierząt ważnych w ochronie roślin (mikroskop, stereoskop). Nie potrafi korzystać z fachowej literatury (kluczy) oraz urządzeń do pozyskiwania wybranych grup zwierząt ważnych w ochronie roślin. Nie potrafi obsługiwać urządzeń do pozyskiwania wybranych grup zwierząt ważnych w ochronie roślin. Nie potrafi przygotować sprawozdania z tematów przedstawianych w ramach kursu Na ocenę 3 Zna niektóre cechy budowy wybranych grup zwierząt, ale nie potrafi dokonać prawidłowej diagnostyki. wybranych grup zwierząt ważnych w ochronie roślin. Wymienia urządzeń do pozyskiwania wybranych grup zwierząt ważnych w ochronie roślin, ale nie rozumie zasad ich działania. Umie w stopniu dostatecznym posługiwać się odpowiednim sprzętem do oznaczania wybranych grup zwierząt ważnych w ochronie roślin (mikroskop, stereoskop).. Potrafi w stopniu dostatecznym i z pomocą korzystać z fachowej literatury (kluczy) oraz urządzeń do pozyskiwania wybranych grup zwierząt ważnych w ochronie roślin. Potrafi w stopniu dostatecznym przygotować sprawozdania z tematów przedstawianych w ramach kursu. Na ocenę 4 Zna cechy budowy wybranych grup zwierząt i w większości wypadków potrafi dokonać prawidłowej diagnostyki. wybranych grup zwierząt ważnych w ochronie roślin. Wymienia urządzenia do pozyskiwania wybranych grup zwierząt ważnych w ochronie roślin, i zna ich budowę. Umie w stopniu dobrym. posługiwać się odpowiednim sprzętem do oznaczania wybranych grup zwierząt ważnych w ochronie roślin (mikroskop, stereoskop). Potrafi w stopniu dobrymi i samodzielnie korzystać z fachowej literatury (kluczy) oraz urządzeń do pozyskiwania wybranych grup zwierząt ważnych w ochronie roślin. Potrafi w stopniu dobrym przygotować sprawozdania z tematów przedstawianych w ramach kursu. Na ocenę 5 Zna szczegółowe cechy budowy wybranych grup zwierząt i potrafi bezbłędnie dokonać prawidłowej diagnostyki. wybranych grup zwierząt ważnych w ochronie roślin. Wymienia urządzenia do pozyskiwania wybranych grup zwierząt ważnych w ochronie roślin, zna ich budowę oraz zasady ich działania. Umie w stopniu bardzo dobrym. posługiwać się odpowiednim sprzętem do oznaczania wybranych grup zwierząt ważnych w ochronie roślin (mikroskop, stereoskop). Potrafi w stopniu bardzo dobrymi i samodzielnie korzystać z fachowej literatury (kluczy) oraz urządzeń do pozyskiwania wybranych grup zwierząt ważnych w ochronie roślin. Potrafi w stopniu bardzo dobrym przygotować sprawozdania z tematów przedstawianych w ramach kursu |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.