Integrowane systemy ochrony roslin ogrodniczych przed chorobami
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | O.KOR.9ISOC.SI.OOGXX |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Integrowane systemy ochrony roslin ogrodniczych przed chorobami |
Jednostka: | Katedra Ochrony Roślin |
Grupy: |
Ogr, Bioinżynieria, 6 sem. stacj. inż. fakultatywne Ogr, Ogrod. z market, 6 sem. stacj. inż fakultatywne Ogr, Rośliny lecznicze i prozdrowotne, 6 sem, stacj. inż. fakultatywne Ogr, Sztuka ogrodowa, 6 sem. stacj. inż. fakultatywne |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Przedmiot ma na celu zapoznanie studentów z aktualnie obowiązującymi zasadami ochrony w integrowanych systemach produkcji ogrodniczej. Poszczególne tematy obejmują zagadnienia dotyczące szkodliwości i występowania najważniejszych gospodarczo chorób w systemach produkcji integrowanej oraz metody ich zwalczania. |
Pełny opis: |
Zasady integrowanej ochrony warzyw w uprawie polowej i pod osłonami. Zasady prognozowania i sygnalizacji w ochronie roślin przed chorobami. Profilaktyka dyspozycyjna w ochronie warzyw przed chorobami. Dobór fungicydów i preparatów biologicznych w integrowanej ochronie przed chorobami. Zdrowotność podłoży stosowanych w produkcji warzyw a zdrowotność roślin (dezynfekcja pożywek stosowanych w uprawach bezglebowych, dezynfekcja termiczna, chemiczna). Integrowane metody ochrony przed chorobami w uprawach sadowniczych. Metody niechemiczne w ochronie roślin przed chorobami. Przegląd ważniejszych gospodarczo chorób występujących w uprawie polowej i pod osłonami, zapoznanie się z symptomatologią i etiologią sprawców. Opracowywanie metod zwalczania chorób pomidora, ogórka, cebuli, fasoli i kapustnych z uwzględnieniem zasad zalecanych w systemach integrowanej ochrony. Programy ochrony najważniejszych chorób w uprawach sadowniczych. Metody ograniczenia występowania chorób w integrowanej produkcji roślin sadowniczych. Opracowywanie programów integrowanej ochrony roślin dla poszczególnych upraw |
Literatura: |
1/ Kochman J., Węgorek W. 1997. Ochrona Roślin. Plantpress- Kraków, 701 ss. 2/ Metodyki Integrowanej Produkcji opracowane przez Główny Inspektorat Ochrony Roślin i Nasiennictwa (http://www.piorin.gov.pl/) 3/ Aktualne zalecenia ochrony roślin 4/ Hani F., Popow G., Reinhard H., Schwarz A., Tanner K., Vorlet M. 1998. Ochrona roślin rolniczych w uprawie integrowanej. PWRiL Warszawa, 333 ss. |
Efekty uczenia się: |
Zna zasady obowiązujące w integrowanej produkcji roślin. Ma wiedzę na temat znaczenia chorób roślin w uprawach ogrodniczych. Identyfikuje sprawców najważniejszych chorób roślin ogrodniczych. Wymienia metody ochrony zalecane w integrowanej uprawie. Charakteryzuje pestycydy dopuszczone do stosowania w integrowanej produkcji. Ocenia wartość stosowanych metod ochrony, ich znaczenie i wpływ na jakość produktów ogrodniczych Analizuje informacje dotyczące zalet i wad poszczególnych sposobów ochrony. Dokonuje właściwego wyboru metody ochrony. Dostosowuje znane metody i technologie stosowane w ogrodnictwie do integrowanej ochrony roślin. Rozpoznaje poszczególne progi zagrożenia ważniejszych patogenów roślin ogrodniczych. Podejmuje właściwe decyzje wynikające z zastosowania prognozowania wystąpienia ważniejszych agrofagów upraw ogrodniczych. Stosuje progi zagrożenia patogenów w podejmowaniu decyzji o stosowaniu ochrony roślin Ma świadomość zagrożeń wynikających ze stosowania poszczególnych metod ochrony dla środowiska naturalnego. Wybiera odpowiednie metody ochrony w celu ograniczenia zagrożenia skażenia produktów żywnościowych. Przewiduje społeczne i ekonomiczne skutki działań w zakresie stosowanych metod ochrony |
Metody i kryteria oceniania: |
2- Nie wymienia zasad integrowanej ochrony. Nie zna metod zalecanych w integrowanej ochronie roślin ogrodniczych. Nie jest świadomy zagrożeń środowiskowych związanych z niewłaściwą ochroną roślin 3- Wymienia zasady integrowanej ochrony, ale nie analizuje ich wdrożenia do praktyki ogrodniczej. Zna metody zalecane w integrowanej ochronie roślin. Jest świadomy zagrożeń środowiskowych związanych z niewłaściwą ochroną roślin, ale nie uwzględnia ich w planowaniu zadań 4- Wymienia zasady integrowanej ochrony, analizuje zasadność ich wdrożenia do praktyki ogrodniczej. Zna metody zalecane w integrowanej ochronie roślin, potrafi analizować zagrożenia w przypadku ich niestosowania w praktyce ogrodniczej. Jest świadomy zagrożeń środowiskowych związanych z nieprawidłową ochroną roślin, uwzględnia je w planowaniu zadań. 5- Wymienia zasady integrowanej ochrony, analizuje zasadność jej wdrożenia do praktyki ogrodniczej, wie o zagrożeniach dla środowiska metod stosowanych w ochronie roślin. Zna metody zalecane w integrowanej ochronie roślin, potrafi analizować zagrożenia w przypadku ich niestosowania w praktyce ogrodniczej, umie właściwie dobierać metody ochrony. Jest świadomy zagrożeń środowiskowych związanych z nieprawidłową ochroną roślin, uwzględnia je w planowaniu zadań i potrafi świadomie je stosować w zaleceniach dla praktyki. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.