Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Choroby i szkodniki roślin rolniczych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: O.KOR.9CHRR.NM.OOGSA
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Choroby i szkodniki roślin rolniczych
Jednostka: Katedra Ochrony Roślin
Grupy: Ogr, Agroekologia i ochrona roślin, 3 sem, niestacj. mag. fakultatywne
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: (brak danych)
Skrócony opis:

Zapoznanie się z chorobami i szkodnikami roślin rolniczych.

Choroby i szkodniki najważniejszych gospodarczo roślin rolniczych: zbóż, kukurydzy, okopowych: buraków i ziemniaków, przemysłowych: rzepaku i tytoniu, pastewnych: motylkowatych drobno i grubonasiennych.

Pełny opis:

System integrowanej ochrony roślin rolniczych przed chorobami (na przykładzie chorób zbóż)

Zasady ochrony roślin rolniczych przed chorobami wirusowymi, bakteryjnymi i grzybowymi

Ochrona zbóż przed chorobami. Terminarz ochrony zbóż

Ochrona plantacji motylkowatych pastewnych i nasiennych

Ochrona plantacji roślin przemysłowych

Ochrona przechowywanych płodów rolnych w magazynach

Integrowana ochrona roślin a integrowana produkcja rolnicza. Kontrole polowe stanu zagrożenia upraw przez szkodniki. Miejsca zimowania szkodliwych stawonogów

Ochrona zbóż przed szkodnikami - wykorzystanie zabiegów agrotechnicznych w ograniczaniu liczebności szkodników. Biocenotyczne powiązania na polach zbóż. Powiązania fauny traw dziko rosnących z fauną pól

Szkodniki kukurydzy

Ochrona plantacji nasiennych koniczyny i lucerny przed szkodnikami. Geograficzna różnorodność entomofauny. Powiązania pokarmowe. Zapylanie kwiatów

Ochrona rzepaku – okresy zagrożenia przez szkodniki, terminy ich zwalczania. Szkodniki tytoniu

Szkodniki ziemniaków, rejony zamknięte – ochrona przed wektorami chorób wirusowych. Biocenotyczne powiązania na polu ziemniaków.

Choroby zbóż i traw pastewnych

Choroby motylkowatych roślin pastewnych (drobno i grubonasiennych)

Choroby okopowych (ziemniak i burak)

Szkodniki zbóż i traw pastewnych

Szkodniki motylkowych drobno i grubonasiennych

Szkodniki rzepaku i tytoniu

Szkodniki ziemniaków i buraków

Literatura:

1. Borecki Z. 2001. Nauka o chorobach roślin. PWRiL. Warszawa.

2. Kochman J. Fitopatologia PWRiL. Warszawa.

3. Kochman J., Węgorek W. 1997. Ochrona roślin. Kraków Plant Press.

4. Wnuk A. 1987. Entomologia dla rolników. Cz. II Szczegółowa. AR Kraków.

5. Zalecenia Ochrony Roślin na 2008-2009, IOR, Poznań.

Efekty uczenia się:

Analizuje system integrowanej ochrony roślin przed chorobami na przykładzie chorób pszenicy ozimej. Ustala terminarz ochrony zbóż dla żyta, pszenicy ozimej i jarej, jęczmienia jarego i ozimego oraz owsa.

Rozpoznaje i opisuje choroby roślin okopowych na plantacjach produkcyjnych i w gospodarstwach przydomowych.

Opisuje choroby roślin przemysłowych i szacuje straty w produkcji.

Identyfikuje choroby bobowatych drobno- i grubonasiennych i ocenia zagrożenie plantacji nasiennych.

Znajduje i porównuje choroby płodów rolnych w magazynach i przechowalniach.

Opisuje rozwój i szkodliwość szkodników upraw zbożowych, rzepaku, okopowych.

Opisuje biologię i szkodliwość szkodników plantacji nasiennych koniczyny i lucerny.

Ocenia zagrożenia powodowane przez szkodniki upraw rolniczych i szacuje straty plonów roślin rolniczych.

Analizuje wpływ działalności rolniczej na środowisko naturalne.

Planuje działania w kierunku zachowania bioróżnorodności w środowisku.

Prezentuje biocenotyczne powiązania na polach uprawnych.

Planuje metody i sposoby zwalczania szkodników roślin rolniczych (w tym metody integrowane.)

Identyfikuje i porównuje objawy, występowanie i znaczenie gospodarczo ważnych chorób zbóż: żyta, pszenicy, jęczmienia, owsa oraz kukurydzy.

Nazywa i rozpoznaje choroby ziemniaka, buraka pastewnego i cukrowego w okresie wegetacji i planuje ochronę plantacji przy zastosowaniu metody agrotechnicznej i chemicznej.

Identyfikuje choroby rzepaku i tytoniu, wybiera korzystne rozwiązania technologiczne związane z ochroną upraw.

Rozpoznaje choroby koniczyny i lucerny, bobu, peluszki i wyki i wyjaśnia możliwości i różnice w ochronie plantacji jednorocznych i nasiennych.

Przygotowuje prezentacje multimedialne dotyczące nowo poznanych chorób w uprawach rolniczych w oparciu o informacje pochodzące z różnych źródeł.

Identyfikuje uszkodzenia powodowane przez szkodniki roślin rolniczych.

Oznacza i klasyfikuje owady żerujące na roślinach rolniczych.

Dokonuje wyboru właściwych metod i sposobów ochrony przed organizmami szkodliwymi.

Wyszukuje szczegółowe informacje dotyczące zagadnień związanych ze szkodnikami roślin rolniczych.

Przygotowuje prace pisemne i prezentacje dotyczące organizmów występujących w uprawach rolniczych i interakcji między nimi w oparciu o informacje pochodzące z różnych źródeł.

Metody i kryteria oceniania:

Na ocenę 2

Nie wymienia biologii i szkodliwości agrofagów upraw rolniczych, nie zna metod ochrony.

Nie rozpoznaje czynników chorobotwórczych i objawów chorób w żadnej z badanych agrocenoz.

Nie zna metod ochrony roślin rolniczych przed szkodnikami, nie potrafi oznaczyć szkodników i uszkodzeń przez nie powodowanych.

Nie jest świadomy skutków porażenia roślin przez agrofagi i wynikających strat w plonie roślin.

Nie jest świadomy zagrożeń płynących z zastosowania nieodpowiednich środków i metod ochrony dla środowiska.

Na ocenę 3

Wylicza choroby występujące w poszczególnych uprawach rolniczych.

Wymienia szkodniki upraw rolniczych, zna ich biologię i szkodliwość, wymienia metody ochrony upraw przed szkodnikami

Rozpoznaje niektóre objawy chorobowe na roślinach rolniczych. Potrafi oznaczyć szkodniki upraw rolniczych.

Opisuje metody ochrony roślin rolniczych przed agrofagami.

Zna zagrożenia środowiskowe, ale nie uwzględnia ich w praktycznym działaniu.

Na ocenę 4

Ocenia szkodliwość agrofagów w uprawach rolniczych, zna ich biologię, analizuje wpływ upraw rolniczych na środowisko naturalne, ocenia zagrożenia powodowane przez szkodniki upraw rolniczych

Opisuje metody ochrony roślin rolniczych przed chorobami i szkodnikami, potrafi oznaczyć choroby i szkodniki oraz uszkodzenia przez nie powodowane

Jest świadomy zagrożeń środowiskowych i częściowo uwzględnia w swoich działaniach następstwo stosowania środków chemicznych i biologicznych.

Na ocenę 5

Wymienia i wyjaśnia przyczyny chorób na roślinach rolniczych. Planuje racjonalną ochronę plantacji przy zastosowaniu najnowszych metod i technologii. Wymienia szkodniki upraw rolniczych, zna ich biologię i szkodliwość, analizuje wpływ upraw rolniczych na środowisko naturalne. Ocenia zagrożenia powodowane przez patogeny i szkodniki upraw rolniczych, planuje metody ochrony roślin rolniczych, zna biocenotyczne powiązania na polach uprawnych,

Dokonuje wyboru właściwych metod i sposobów ochrony roślin rolniczych przed patogenami i szkodnikami, potrafi oznaczyć sprawców i uszkodzenia przez nie powodowane.

Jest świadomy zagrożeń środowiskowych, przypisuje im znaczącą wagę i uwzględnia w swoich działaniach.

Uzasadnia wybór odpowiednich środków ochrony roślin, uwzględnia kryteria klimatyczno-glebowe, nakład pracy i koszty.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)