Współczesne trendy w ogrodnictwie - Kultury in vitro w hodowli roślin
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | O.GHN.INVI1.SM.OOGBX |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Współczesne trendy w ogrodnictwie - Kultury in vitro w hodowli roślin |
Jednostka: | Zakład Genetyki, Hodowli Roślin i Nasiennictwa |
Grupy: |
Ogr, Bioinżynieria, 1 sem. stacj. mag. obowiązkowe |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
W ramach przedmiotu przekazane zostaną studentom informacje z zakresu rodzajów technik in vitro i ich zastosowania na różnych etapach programów hodowli nowych odmian. |
Pełny opis: |
Zdolność morfogenetyczna komórek roślinnych. Historia rozwoju kultur in vitro Rodzaje technik in vitro i możliwości ich zastosowanie na różnych etapach procesu hodowli nowych odmian. Kultury komórek, tkanek i organów. Somatyczna embriogeneza, sposoby otrzymywania i perspektywy wykorzystania w ogrodnictwie somatycznych nasion. Gametyczna embriogeneza - otrzymywanie roślin haploidalnych drogą androgenezy, gynogenezy i redukcji somatycznej. Metody: podwajania genomów haploidalnych, oceny poziomu ploidalności oraz gametycznego pochodzenia regenerantów. Linie podwojonych hapliodów i ich wykorzystanie w hodowli odmian mieszańcowych. Mieszańce form oddalonych. Kultury zarodków mieszańcowych. Zapylenie i zapłodnienie w kulturach in vitro. Mieszańce somatyczne. Indukowanie zmienności w kulturach in vitro: mutageneza i transformacja. Zmienność somaklonalna i jej znaczenie dla hodowli. Selekcja i testowanie cech w kulturach in vitro – zalety i wady oraz perspektywy wykorzystania w hodowli. Przechowywanie materiału roślinnego in vitro: kolekcje, kriokonserwacja – techniki mrożenia eksplantatów. Kultury in vitro w farmakologii i medycynie. Zapoznanie się z organizacją laboratorium in vitro. Pożywki: rodzaje, składniki, roztwory robocze. Przygotowanie pożywek o zróżnicowanym składzie - autoklawowanie, filtrowanie Indukcja organogenezy, ryzogenezy i tkanki kalusowej w kulturach roślin modelowych. Ustalenie stadium rozwojowego mikrospor w pąkach kwiatowych kapusty za pomocą barwienia fluorescencyjnego – obserwacje faz mikrosporogenezy w mikroskopie fluorescencyjnym Zakładanie kultur pylnikowych oraz kultur izolowanych mikrospor u warzyw kapustnych. Wykorzystanie zjawiska gynogenezy – kultury pąków kwiatowych cebuli. Indukowana partenogeneza u marchwi – zapylanie pyłkiem obcego gatunku oraz kultury izolowanych zalążków. Kultury protoplastów u wybranych gatunków warzyw, fuzja protoplastów u rodzaju Daucus. Mieszańce międzygatunkowe w rodzaju Allium – wykonanie zapyleń krzyżowych, kultury izolowanych zalążków – technika embryo rescue Aklimatyzacja i przenoszenie otrzymanych roślin do warunków ex vitro Obserwacje wyników założonych doświadczeń i ich interpretacja – mikroskop binokularny i odwróconego pola, dokumentacja fotograficzna |
Literatura: |
1. Hodowla komórek i tkanek roślinnych - praca zbiorowa pod redakcją Macieja Zenktelera. PWN, Warszawa 1984 2. Biotechnology in Agriculture and Forestry, vol. 1-10 - ed. Y.P.S. Bajaj. Springer Verlag, Berlin, Heidelberg, New York, London, Paris, Tokyo 1988 3. Biotechnologia w genetyce i hodowli roślin. Stefan Malepszy, Katarzyna Niemirowicz-Szczytt, Zbigniew Przybecki. PWN, Warszawa 1989 4. Biotechnologia roślin - praca zbiorowa pod redakcją Stefana Malepszego Wydawnictwo Naukowe PWN Warszawa 2001 5. Michalik B. 1996. Zastosowanie metod biotechnologicznych w hodowli roślin. DRUKROL S.C., Kraków 6. Michalik B. (red.). 2009. Hodowla roślin z elementami biotechnologii.PWN |
Efekty uczenia się: |
Wiedza:Opisuje techniki z zakresu kultur in vitro Definiuje podstawowe metody haploidyzacji roślin i wyjaśnia mechanizmy je warunkujące Uzasadnia znaczenie gametycznej embriogenezy w hodowli roślin Charakteryzuje metody indukowania zmienności i selekcji w kulturach in vitro Uzasadnia znaczenie kultur in vitro w medycynie i farmakologii Umiejętności: Posiada umiejętność pracy w laboratorium kultur in vitro Posiada zdolność samodzielnego zakładania i prowadzenia kultur in vitro Stosuje techniki zwiększające bioróżnorodność poprzez krzyżowania oddalone Interpretuje efekty założonych doświadczeń Kompetencje społeczne: Rozumie potrzebę przekazywania społeczeństwu obiektywnych informacji na temat możliwości technologicznych w zakresie doskonalenia roślin uprawnych Formułuje obiektywne opinie na temat zastosowania technik in vitro w rolnictwie i medycynie |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody oceny: sprawdziany wiedzy, egzami8n pisemny Kryteria oceny: Na ocenę 2 Nie definiuje zagadnień związanych z technikami in vitro. Nie definiuje zagadnień związanych z haploidyzacją roślin. Nie umie wskazać zastosowań technik in vitro. Nie potrafi zakładać doświadczeń w kulturach in vitro. Nie rozumie potrzeby przekazywania społeczeństwu obiektywnych informacji na temat możliwości technologicznych w zakresie doskonalenia roślin uprawnych. Na ocenę 3 Wymienia, ale nie analizuje zagadnień związanych z technikami in vitro. Wymienia, ale nie analizuje zagadnień związanych z haploidyzacją roślin. Wskazuje nieliczne zastosowania technik in vitro. Potrafi posługiwać się niektórymi technikami in vitro. Przekazuje społeczeństwu obiektywne informacje na temat możliwości technologicznych w zakresie doskonalenia roślin uprawnych. Na ocenę 4 Definiuje i analizuje zagadnienia związane z technikami in vitro. Definiuje i analizuje zagadnienia związane z haploidyzacją roślin. Wskazuje zastosowania technik in vitro Potrafi posługiwać się różnymi technikami in vitro. Przekazuje społeczeństwu obiektywne informacje na temat możliwości technologicznych w zakresie doskonalenia roślin uprawnych. Na ocenę 5 Wyczerpująco definiuje i porównuje zagadnienia związane z różnymi technikami in vitro. Wyczerpująco definiuje zagadnienia związane z haploidyzacją roślin oraz wskazuje ich zastosowanie. Wskazuje zastosowania technik in vitro w różnych dziedzinach rolnictwa i medycyny. Potrafi posługiwać się różnymi technikami in vitro i interpretować wyniki doświadczeń. Przekazuje społeczeństwu obiektywne informacje na temat możliwości technologicznych w zakresie doskonalenia roślin uprawnych. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.