Fizjologia odporności
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | O.FZR.9FODP.SI.OOGXX |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Fizjologia odporności |
Jednostka: | Zakład Botaniki i Fizjologii Roślin |
Grupy: |
Ogr, Agroekol. i ochr. rośli, 6 sem. stacj. inż. fakultatywne Ogr, Bioinżynieria, 6 sem. stacj. inż. fakultatywne Ogr, Ogrod. z market, 6 sem. stacj. inż fakultatywne Ogr, Sztuka ogrodowa, 6 sem. stacj. inż. fakultatywne |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Tematyka obejmuje charakterystykę związków wtórnych uczestniczących w reakcjach odpornościowych, reakcje roślin na stresy środowiskowe wywołane czynnikami abiotycznymi (stres wodny, termiczny, radiacyjny, solny, oksydacyjny), reakcje roślin na działanie patogenów i szkodników, wzajemne oddziaływanie roślin i owadów, zjawiska allelopatii). |
Pełny opis: |
Wykłady: Charakterystyka związków wtórnych uczestniczących w reakcjach odpornościowych (polifenole, izprenoidy, alkaloidy) Pojęcie stresu, unikanie i tolerancja na stres, ogólne reakcje roślin na stresy, stres wodny. Mechanizmy odporności i tolerancji na stres termiczny, radiacyjny, zasolenia, oksydacyjny oraz zanieczyszczenia środowiska. Ogólna charakterystyka odporności roślin na czynniki biotyczne. Odporność bierna i odporność indukowana. Indukowane mechanizmy obronne. Reakcja nadwrażliwości. Charakterystyka fitoaleksyn i białek PR. Bariery strukturalne. Wzajemne oddziaływanie patogen-roślina. Elicytory, supresory, cząsteczki sygnałowe. Enzymy i toksyny wydzielane przez patogen Wzajemne oddziaływanie roślin wyższych, podstawy allelopatii Mechanizmy odporności roślin na szkodniki. Odporność bierna i czynna. Interakcje pomiędzy rośliną a szkodnikiem, oddziaływanie hormonalne w relacji roślina-owad. Ćwiczenia: Oznaczanie przepuszczalności błon lipidowo-białkowych w wyniku stresu temperatur ujemnych. Przygotowanie doświadczenia dotyczącego stresu mechanicznego uszkodzenia korzeni marchwi. Oznaczanie związków fenolowych i zawartości izokumaryny (fitoaleksyny) w mechanicznie uszkodzonych korzeniach marchwi. Pomiar zawartości praliny w tkance roślinnej poddanej stresowi zasolenia. |
Literatura: |
Kozłowska M., Konieczny G.Biologia odporności na patogenny i szkodniki. AR Poznań 2003 J.B. Harborme. Ekologia biochemiczna. PWN 1997 Wojciech-Wojtkowiak D., Politycka B., Weyman-Kaczmarkowa W. Allelopatia. AR Poznań 1998. Płażek A. Patofizjologia roślin. UR Kraków 2011 |
Efekty uczenia się: |
Ocena ndst: Nie zna istoty podstawowych reakcji odpornościowych. Nie zna metod badawczych stosowanych, nie potrafi interpretować eksperymentów i dokonywać obliczeń. Nie przestrzega zasad pracy laboratoryjnej oraz w zespole. Ocena dst: Rozpoznaje podstawowe reakcje odpornościowe, ale ich nie analizuje wystarczająco. Wymienia metody i zna ich zasadę; oblicza ze znaczącymi błędami. Podporządkowuje się pracy w zespole i przepisom BHP. Ocena db: Zna i analizuje reakcje odpornościowe na poziomie molekularnym i ocenia zależności pomiędzy nimi. Potrafi szerzej interpretować metody badawcze i przeprowadza obliczenia z niewielkimi błędami. Ma świadomość wzajemnego oddziaływania czynników biotycznych i abiotycznych środowiska. Ocena bdb: Uzasadnia mechanizmy funkcjonowania procesów odpornościowych na poziomie molekularnym, podsumowuje ich znaczenie. Prawidłowo dobiera metodę, w pełni interpretuje uzyskane wyniki, oblicza je bez błędów. Twórczo podchodzi do możliwości kontrolowania czynników środowiska i ich wpływu na odporność roślin. |
Metody i kryteria oceniania: |
Wiedza: 1) Definiuje i rozpoznaje związki wtórne odpowiedzialne za reakcje odpornościowe w roślinie. 2) Wyjaśnia powiązania fizjologiczne pomiędzy patogenem a rośliną na poziomie molekularnym. 3) Ma pogłębioną wiedzę na temat reakcji obronnych rośliny na poziomie molekularnym. 5) Interpretuje zagadnienia dotyczące reakcji rośliny na abiotyczne stresy środowiskowe. Umiiejętności: 1) Wykonuje eksperymenty laboratoryjne z zastosowaniem nowoczesnych metod. 2) Opisuje i interpretuje rezultaty eksperymentu. 3) Posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się w formie werbalnej i pisemnej. 4) Wykazuje umiejętności wyszukiwania danych literaturowych korzystając z internetowych baz danych. Kompetencje społeczne: 1) Przestrzega bezpieczeństwa zasad pracy laboratoryjnej. 2) Potrafi pracować w zespole. 3) Ma świadomość oddziaływania czynników abiotycznych i biotycznych na środowisko. 4) Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się (studia II stopnia, podyplomowe). |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.