Produkty ogrodnicze w dietetyce
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | O.F7.PRD.NI.OOGXY |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Produkty ogrodnicze w dietetyce |
Jednostka: | Katedra Roślin Warzywnych i Zielarskich |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Przedmiot ma na celu przybliżenie roli substancji odżywczych, takich jak białka, tłuszcze, węglowodany, witaminy i sole mineralne w żywieniu człowieka. Studenci poznają ich rolę w organizmie, występowanie w żywności, strukturę i klasyfikację. Określone zostanie spożycie w Polsce i współczesne zalecenia odnośnie spożycia. Dokonana zostanie ocena wartości pokarmowej produktów ogrodniczych - warzyw i owoców - na tle pozostałych grup produktów spożywczych. Zdefiniowany zostanie także prawidłowy sposób żywienia. |
Pełny opis: |
Potrzeby energetyczne organizmu i wartość energetyczna pożywienia Węglowodany, ich rola w organizmie człowieka, klasyfikacja i zapotrzebowanie oraz zawartość w warzywach i owocach na tle innych grup pokarmów Tłuszcze, ich rola w organizmie człowieka, klasyfikacja i zapotrzebowanie oraz zawartość w warzywach i owocach na tle innych grup pokarmów Białka, ich rola w organizmie człowieka, klasyfikacja i zapotrzebowanie oraz zawartość w warzywach i owocach na tle innych grup pokarmów Składniki mineralne, ich rola w organizmie człowieka, klasyfikacja i zapotrzebowanie oraz zawartość w warzywach i owocach na tle innych grup pokarmów Witaminy, ich rola w organizmie człowieka, klasyfikacja i zapotrzebowanie oraz zawartość w warzywach i owocach na tle innych grup pokarmów Potrzeby energetyczne człowieka, przemiana materii i jej bilans, obliczenie dobowego wydatku energetycznego na podstawie własnego, przeciętnego dnia studenta Odtworzenie dziennego jadłospisu z przeciętnego dnia studenta. Bilans energetyczny dnia Ocena spożycia białka ogółem i zwierzęcego, węglowodanów, tłuszczów i błonnika na podstawie ułożonego jadłospisu i odniesienie ich do norm żywieniowych Oznaczanie wartości odżywczej białka za pomocą wskaźnika aminokwasu ograniczającego. Opracowanie raportu Wartość energetyczna pożywienia wg przeliczników Atwatera Ocena pokrycia zapotrzebowania organizmu na witaminy A, D, E, B1, B2, C i PP, główne źródła witamin w diecie Ocena zaopatrzenia organizmu w makroelementy w odniesieniu do obowiązujących norm. Obliczenie ilości spożytego i przyswojonego żelaza. Główne źródła soli mineralnych w diecie Kwasotwórczość i zasadotwórczość produktów Ocena diety. Wyciągnięcie wniosków. Ocena stanu odżywienia. |
Literatura: |
1. Gawęcki J., Hryniewiecki L. 1998. Żywienie człowieka. Podstawy nauki o żywieniu. PWN, Warszawa. 2. Gertig H., Przysławski J. 2006. Bromatologia. Zarys nauki o żywności i żywieniu. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszaw. 3. Pisulewski P., Pysz M. 2005. Żywienie człowieka. Zbiór ćwiczeń. Wyd. AR w Krakowie, Kraków. 4. Kunachowicz H., Nadolna I., Iwanow K., Przygoda B. 2008, Wartość odżywcza wybranych produktów spożywczych i typowych potraw. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa. 5. Wiąckowski S.K. 1995. Próba ekologicznej oceny żywienia, żywności i składników pokarmowych. PWN, Warszawa. 6. Gawęcki J., Mosso-Pietraszewska T. 2007. Kompendium wiedzy o żywności, żywieniu i zdrowiu, PWN, Warszawa. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Posiada wiedzę na temat roli substancji odżywczych (białek, tłuszczy, węglowodanów, witamin i soli mineralnych) w prawidłowym funkcjonowaniu organizmu Rozumie znaczenie wpływu odżywiania na jakość życia O Klasyfikuje substancje odżywcze. Opisuje ich występowanie w żywności i odnosi ich spożycie do zaleceń Zna metody pozwalające ocenić własny sposób odżywiania Opisuje skutki źle zbilansowanej diety Umiejętności Wylicza zawartość podstawowych składników pokarmowych we własnej diecie. Porównuje ich zawartość z zalecanym dziennym spożyciem Prawidłowo interpretuje własny sposób żywienia. Wyciąga wnioski. Zestawia sprawozdanie pisemne Tłumaczy zagrożenia płynące ze źle zbilansowanej diety dziennej. Znajduje i zestawia produkty pozwalające na uniknięcie błędów żywieniowych Kompetencje społeczne Rozumie potrzebę i zna warunki ciągłego poszerzania wiedzy dotyczącej produktów spożywczych i ich wpływu na zdrowie człowieka Potrafi przewidzieć skutki działań związanych z planowaniem żywienia różnych grup ludzkości Ma świadomość wpływu diety i sposobu życia na zdrowie człowieka |
Metody i kryteria oceniania: |
703 test wielokrotnego wyboru 203 zaliczenie raportu/sprawozdania z prac laboratoryjnych/ćwiczeń praktycznych (indywidualne, grupowe) |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.