Bioakumulacja azotanów i metali ciężkich
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | O.F7.BAM.SI.OOTXY |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Bioakumulacja azotanów i metali ciężkich |
Jednostka: | Katedra Botaniki, Fizjologii i Ochrony Roślin |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Celem kursu jest zapoznanie studentów z najnowszymi i efektywnymi metodami pozyskiwania plonu użytkowego roślin ogrodniczych o najwyższej wartości biologicznej i konsumpcyjnej ze szczególnym uwzględnieniem możliwości obniżenia bioakumulacji azotanów, azotynów oraz metali ciężkich, zwłaszcza kadmu i ołowiu. Efektem kształcenia jest rozumienie roli azotanów oraz wpływu metali ciężkich na podstawowe procesy fizjologiczne w roślinach (pobieranie wody, fotosynteza, oddychanie) oraz poznanie metod analitycznych oznaczania ich zawartości w materiale roślinnym. |
Pełny opis: |
Wykłady Cz. I (12 h): Toksyczność azotanów i azotynów dla zdrowia różnych grup konsumentów, normy dopuszczające maksymalną zawartość tych związków w produktach żywnościowych, w tym w warzywach o wysokiej wartości prozdrowotnej, obowiązujące w Polsce i w innych krajach. Czynniki genetyczne, glebowe, nawożeniowe (szczególnie nawożenie azotem) oraz klimatyczne mające wpływ na pobieranie azotanów przez rośliny. Metody obniżania zawartości tych związków w plonie. Mechanizm pobierania, dystrybucji i metabolizm azotanów w roślinie, ze szczególnym uwzględnieniem metabolizmu węgla (fotosynteza, odddychanie) oraz jego wpływu na syntezę organicznych związków azotowych u roślin. Cz. II (8 h): Normy dopuszczające maksymalną zawartość metali ciężkich w produktach żywnościowych obowiązujące w Polsce i innych krajach. Negatywny wpływ metali ciężkich na organizmy roślinne i zdrowie konsumenta. Markery określające tolerancję i jej brak u roślin na podwyższoną zawartość metali ciężkich. Czynniki genetyczne, glebowe i nawożeniowe mające istotny wpływ na bioakumulację metali ciężkich, a zwłaszcza kadmu i ołowiu przez rośliny. Sposoby obniżania zawartości metali ciężkich, a zwłaszcza kadmu i ołowiu. Ćwiczenia laboratoryjne: Cz. I (6,5 h): Metody oznaczania zawartości azotanów w roślinach: paski wskaźnikowe, metoda kolorymetryczna, potencjometryczna. Porównanie metod. Oznaczanie zawartości azotanów w różnych częściach użytkowych wybranych przez studentów roślin leczniczych/prozdrowotnych z wykorzystaniem metody potencjometrycznej. Zmiany aktywności reduktazy azotanowej w liściach wybranych warzyw liściowych w zależności od czynników wewnętrznych (miejsce na roślinie) oraz zewnętrznych (doświetlanie, nawożenie azotem) na tle poziomu NO3- w analizowanych częściach roślin – analiza spektrofotometryczna. Cz. II (3,5 h): Wykazanie toksyczności kadmu na wybranych roślinach o wartości prozdrowotnej, Pomiar zawartości kadmu z wykorzystaniem nowoczesnego systemu FIAstar do automatycznej analizy składników chemicznych. |
Literatura: |
Kopcewicz J., Lewak S. 2012. Fizjologia roślin, Wyd. PWN, Warszawa Kabata-Pendias A., Mukherjee A.B. 2007. Trace elements from soil to human, Springer, Pozycja dostępna w e-zasobach Biblioteki UR. Oryginalne prace naukowe dostępne w Katedrze Botaniki, Fizjologii roślin i Ochrony Roślin oraz w Zakładzie Żywienia Roślin IBRiB WBiO, |
Efekty uczenia się: |
W zakresie wiedzy student zna i rozumie: - procesy fizjologiczno-biochemiczne związane z pobieraniem i przemianami azotu oraz metali ciężkich na poziomie komórki i całej rośliny - podstawy nowoczesnych technologii doskonalenia roślin pod względem obniżania zawartości azotanów i metali ciężkich w plonie użytkowym W zakresie umiejętności potrafi: - dobrać i wykorzystać metody pozwalające na uzyskanie surowca roślinnego o odpowiedniej jakości pod względem poziomu azotanów, azotynów i metali ciężkich - wykonać analizę ilościową materiału roślinnego na zawartość azotanów i kadmu W zakresie kompetencji społecznych jest gotów do: - odpowiedzialnej współpracy w obrębie małego zespołu - podejmowania właściwych decyzji w zakresie produkcji roślin leczniczych o wysokiej jakości biologicznej z uwględniem dopuszczalnych norm zawartości azotanów i metali ciężkich |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie wykładów: Studenci wybierają zagadnienie i odpowiadają pisemnie na zadanie problemowe (50% udziału w ocenie końcowej). Zaliczenie ćwiczeń: Sudenci przygotowują trzy sprawozdania z ćwiczeń i na podstawie średniej arytmetycznej uzyskują ocenę końcową z ćwiczeń (50% udziału w ocenie końcowej). |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-24 |
Przejdź do planu
PN WT CWL
CWL
ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia laboratoryjne, 10 godzin
Wykład, 20 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Renata Wojciechowska | |
Prowadzący grup: | Joanna Augustynowicz, Renata Wojciechowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-27 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
CWL
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia laboratoryjne, 10 godzin
Wykład, 20 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Renata Wojciechowska | |
Prowadzący grup: | Joanna Augustynowicz, Renata Wojciechowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.