Podstawy ekologii
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | O.F3.PEK.SI.OBTSZ |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Podstawy ekologii |
Jednostka: | Katedra Agroekologii i Produkcji Roślinnej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Przedmiot uzupełniający - fakultatywny, 3 semestr studiów Celem przedmiotu jest przedstawienie podstawowych informacji z zakresu ekologii z uwzględnieniem czynników abiotycznych i biotycznych wpływających na występowanie i rozwój organizmów na różnych poziomach organizacji przyrody ożywionej będących przedmiotem zainteresowania ekologii. Podczas zajęć zostaną omówione wybrane zagadnienia z zakresu ekologii organizmów, ekologii populacji, ekologii biocenoz, a w sposób praktyczny studenci zapoznają się z metodami badawczymi nawiązującymi do zagadnień objętych wykładami. |
Pełny opis: |
Tematyka zajęć: Wykłady - 15 godz. 1. Przedmiot badań ekologii, podstawowe pojęcia, literatura przedmiotu. 2. Czynniki abiotyczne (klimatyczne, edaficzne) – wpływ na organizmy ze szczególnym uwzględnieniem roślin, wzajemne oddziaływania czynników abiotycznych, możliwości ich regulacji w ekosystemach naturalnych i agroekosystemach. 3. Czynniki biotyczne wywierające wpływ na życie organizmów i warunki ich bytowania. 4. Wybrane zagadnienia z zakresu ekologii organizmów: podział organizmów ze względu na wykorzystywane źródła energii, bilans energetyczny autotrofów i heterotrofów, rola autotrofów i heterotrofów w biocenozie, tolerancja ekologiczna organizmu, klasyfikacje ekologiczne organizmów, wykorzystanie organizmów jako bioindykatorów warunków siedliskowych 5. Wybrane zagadnienia z ekologii populacji: struktura ekologiczna populacji i jej znaczenie, struktura płciowa i struktura wiekowa jako czynniki wpływające na liczebność populacji, oddziaływania międzypopulacyjne i ich wpływ na liczebność populacji, typy zmian liczebności populacji i ich znaczenia dla trwałości populacji w czasie, homeostaza populacji, inwazje populacyjne – ich przyczyny i skutki ekologiczne 6. Wybrane zagadnienia z ekologii biocenoz: elementy składowe biocenoz i kryteria wyróżniania biocenoz, struktury występujące w biocenozie i ich znaczenie dla trwałości biocenozy, podział biocenoz, najważniejsze różnice pomiędzy biocenozami naturalnymi i sztucznymi i ich wpływ na środowisko, możliwości zwiększania stabilności agrocenoz, dynamika biocenoz – sukcesja ekologiczna pierwotna i wtórna. Ćwiczenia - 15 godz. 1. Zastosowanie autekologicznej metody Ellenberga w ocenie warunków siedliskowych pól uprawnych (projekt Indywidualny - opracowanie oceny warunków trzech gleb); 2. Zastosowanie synekologicznej metody Hilbiga w ocenie warunków siedliskowych pól uprawnych. (projekt Indywidualny - opracowanie oceny warunków trzech gleb); 3. Zastosowanie porostów do oceny stanu zanieczyszczenia atmosfery związkami siarki i azotu. Strefy wegetacji porostów, skale porostowe, gatunki wskaźnikowe (zadanie zespołowe). 4. Ocena liczebności populacji roślin i zwierząt. Metody bezwzględne i metody względne stosowane w ocenie liczebności populacji agrofagów dla potrzeb podejmowania decyzji na temat potrzeby ich ograniczania (zadania zespołowe). 5. Ocena produkcji pierwotnej fitocenozy pola. Komponenty produkcji pierwotnej netto i ocena ich wielkości w jednostkach masy i w jednostkach energii (zadania zespołowe). |
Literatura: |
Podstawowa: Stupnicka-Rodzynkiewicz E., Dąbkowska T. Ekologia – podręcznik do wykładów i ćwiczeń. Wyd. UR w Krakowie, 2011. Uzupełniająca: Krebs Ch.J., Ekologia, PWN, W-wa, 2011. |
Efekty uczenia się: |
działania ze świadomością swego wpływu na środowisko współpracy w zespole przy realizacji powierzonych zadań Wiedza - student zna i rozumie: - podstawowe zagadnienia z zakresu ekologii i agroekologii - metody oceny warunków środowiska przy pomocy bioindykatorów - metody oceny liczebności populacji i ich praktyczne wykorzystanie - zasady oceny produkcji pierwotnej biocenozy Umiejętności - student potrafi: - wykorzystać wyniki analiz botanicznych do bioindykacji wybranych wskaźników glebowych - wykorzystać metody pośrednie i bezpośrednie do oceny liczebności populacji roślin i zwierząt - dokonać oceny wielkości produkcji pierwotnej biocenozy na podstawie wyników pomiarów zebranej biomasy roślin Kompetencje społeczne - student jest gotów do: - działania ze świadomością swego wpływu na środowisko - współpracy w zespole przy realizacji powierzonych zadań |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykłady: test jednokrotnego wyboru (50% udziału w ocenie końcowej) Ćwiczenia: zaliczenie projektu (indywidualne, grupowe) (50%) |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-24 |
Przejdź do planu
PN CWA
CWA
CWA
WT ŚR CZ PT WYK
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia audytoryjne, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Puła | |
Prowadzący grup: | Dorota Gala-Czekaj, Angelika Kliszcz, Joanna Puła | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-27 |
Przejdź do planu
PN CWA
WT ŚR CZ PT WYK
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia audytoryjne, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Puła | |
Prowadzący grup: | Angelika Kliszcz, Joanna Puła | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-25 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT CWA
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia audytoryjne, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Puła | |
Prowadzący grup: | Angelika Kliszcz, Joanna Puła | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.