Historia sztuki i krajobrazu
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | O.F1.HSK.SI.OOGXY |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Historia sztuki i krajobrazu |
Jednostka: | Katedra Dendrologii i Architektury Krajobrazu |
Grupy: |
Ogrodnictwo 1 sem. stacjon. inż. fakultatywne |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Zarys historii sztuki Starożytności - ze szczególnym uwzględnieniem architektury (omówienie wybranych zagadnień na przykładzie poszczególnych realizacji) Zarys historii sztuki Polski – ze szczególnym uwzględnieniem architektury i sztuki ogrodowej – na tle nurtów i stylów światowych (omówienie wybranych zagadnień na przykładzie poszczególnych realizacji). Podstawowe pojęcia i rozwiązania przestrzenne używane w polskiej i światowej historii sztuki. |
Pełny opis: |
Opis efektów kształcenia Wiedza Posiada podstawową wiedzę dotyczącą głównych światowych nurtów, stylów i rozwiązań kompozycyjnych występujących w sztuce (wraz ze sztuką ogrodową), kształtowaniu krajobrazu naturalno-kulturowego Posiada podstawową wiedzę dotyczącą sztuki ogrodowej wykorzystywania potencjału przyrody z uwzględnieniem zrównoważonego rozwoju. Umiejętności Porównuje wiadomości zaczerpnięte z wielu źródeł na temat tych samych nurtów, stylów i rozwiązań kompozycyjnych występujących w sztuce (wraz ze sztuką ogrodową). Dokonuje analizy podstawowych rozwiązań kompozycyjnych występujących w sztuce ogrodowej w ramach przyjętej systematyki (nurtów i stylów), także w aspekcie ich wykorzystania w urządzaniu współczesnego krajobrazu. Kompetencje społeczne Docenia wagę uczenia się przez całe życie i doskonalenia swych umiejętności zawodowych, w celu jak najlepszego wykorzystywania wzorców już istniejących w sztuce (wraz ze sztuką ogrodową), a nawet ich rozwijania i ulepszania w zgodzie z wypracowanym dorobkiem kulturowym. Interpretuje odpowiednio zasadę zrównoważonego rozwoju we współczesnym świecie, opierając się na wiadomościach i rozwiązaniach zaczerpniętych z historycznych wzorców. |
Literatura: |
Bogdanowski J., Style, kompozycja i rewaloryzacja w polskiej sztuce ogrodowej. Wybrane problemy, Wydawnictwo Politechniki Krakowskiej, Kraków 1999. Historia sztuki polskiej w zarysie, pod red. T. Dobrowolski, Wydawnictwo Literackie, Kraków 1965. Hobhouse P., Historia ogrodów, Arkady, Warszawa 2005. Majdecki L., Historia ogrodów, PWN, Warszawa 2009. Majdecki L., Ochrona i konserwacja zabytkowych założeń ogrodowych, PWN, Warszawa 1993. Szolginia W., Ilustrowana encyklopedia dla wszystkich. Architektura i budownictwo, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa 1991. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Posiada podstawową wiedzę dotyczącą głównych światowych nurtów, stylów i rozwiązań kompozycyjnych występujących w sztuce (wraz ze sztuką ogrodową), kształtowaniu krajobrazu naturalno-kulturowego Posiada podstawową wiedzę dotyczącą sztuki ogrodowej wykorzystywania potencjału przyrody z uwzględnieniem zrównoważonego rozwoju. Umiejętności Porównuje wiadomości zaczerpnięte z wielu źródeł na temat tych samych nurtów, stylów i rozwiązań kompozycyjnych występujących w sztuce (wraz ze sztuką ogrodową). Dokonuje analizy podstawowych rozwiązań kompozycyjnych występujących w sztuce ogrodowej w ramach przyjętej systematyki (nurtów i stylów), także w aspekcie ich wykorzystania w urządzaniu współczesnego krajobrazu. Kompetencje społeczne Docenia wagę uczenia się przez całe życie i doskonalenia swych umiejętności zawodowych, w celu jak najlepszego wykorzystywania wzorców już istniejących w sztuce (wraz ze sztuką ogrodową), a nawet ich rozwijania i ulepszania w zgodzie z wypracowanym dorobkiem kulturowym. Interpretuje odpowiednio zasadę zrównoważonego rozwoju we współczesnym świecie, opierając się na wiadomościach i rozwiązaniach zaczerpniętych z historycznych wzorców. |
Metody i kryteria oceniania: |
Na ocenę 2 Wiedza Nie zna podstawowych pojęć dotyczących sztuki ogrodowej, jak kształtowania krajobrazu naturalno-kulturowego Nie posiada żadnej wiedzy o sztuce ogrodowej oraz wykorzystania potencjału przyrody z uwzględnieniem zrównoważonego rozwoju Umiejętności Nie posiada żadnej umiejętności porównywania wiadomości zaczerpniętych z wielu źródeł na temat tych samych nurtów, stylów i rozwiązań kompozycyjnych w sztuce (wraz ze sztuką ogrodową) Nie potrafi analizować podstawowych kompozycji w sztuce ogrodowej w ramach przyjętej systematyki , jak i nie posiada umiejętności wykorzystania ich w urządzaniu współczesnego krajobrazu Kompetencje społeczne Nie docenia wagi uczenia się przez całe życie i doskonalenia swych umiejętności zawodowych, w celu jak najlepszego wykorzystania wzorców już istniejących w sztuce (wraz ze sztuką ogrodową) Na ocenę 3 Wiedza Zna niektóre podstawowe pojęcia dotyczące sztuki ogrodowej oraz kształtowania krajobrazu naturalno-kulturowego Posiada podstawową wiedzę dotyczącą sztuki ogrodowej i wykorzystania potencjału przyrody z uwzględnieniem zrównoważonego rozwoju popełniając liczne błędy Umiejętności Posiada umiejętność porównywania niektórych, wybiórczych wiadomości zaczerpniętych z wielu źródeł na temat tych samych nurtów, stylów i rozwiązań kompozycyjnych w sztuce (wraz ze sztuką ogrodową) Dokonuje analizy niektórych z podstawowych rozwiązań kompozycyjnych, z trudnością potrafi wykorzystywać je w urządzaniu współczesnego krajobrazu Kompetencje społeczne Rzadko docenia wagę uczenia się przez całe życie i doskonalenia swych umiejętności zawodowych, w celu jak najlepszego wykorzystania wzorców już istniejących w sztuce (wraz ze sztuką ogrodową) Na ocenę 4 Wiedza Zna podstawowe pojęcia dotyczące sztuki ogrodowej i kształtowania krajobrazu naturalno-kulturowego popełniając nieliczne błędy Posiada podstawową wiedzę o sztuce ogrodowej i wykorzystaniu potencjału przyrody z uwzględnieniem zrównoważonego rozwoju, popełniając nieliczne błędy Umiejętności Prawidłowo porównuje wiadomości zaczerpniętych z wielu źródeł na temat tych samych nurtów, stylów i rozwiązań kompozycyjnych w sztuce (wraz ze sztuką ogrodową) popełniając nieliczne błędy Prawidłowo analizuje podstawowe rozwiązania kompozycyjne jaki wykorzystanie ich w urządzaniu współczesnego krajobrazu popełniając nieliczne błędy Kompetencje społeczne Docenia wagę uczenia się przez całe życie i doskonalenia swych umiejętności zawodowych, w celu jak najlepszego wykorzystania wzorców już istniejących sztuce ogrodowej Na ocenę 5 Wiedza Zna podstawowe pojęcia dotyczące sztuki ogrodowej jak i kształtowania krajobrazu naturalno-kulturowego Posiada podstawową wiedzę o sztuce ogrodowej oraz o wykorzystaniu potencjału przyrody z uwzględnieniem zrównoważonego rozwoju Umiejętności Posiada umiejętność prawidłowego porównywania wiadomości zaczerpniętych z wielu źródeł na temat tych samych nurtów, stylów i rozwiązań kompozycyjnych w sztuce (wraz ze sztuką ogrodową) Umie prawidłowo analizować podstawowe rozwiązania kompozycyjne w sztuce ogrodowej , a także potrafi wykorzystywać je w urządzaniu współczesnego krajobrazu Kompetencje społeczne Docenia wagę uczenia się przez całe życie i doskonalenia swych umiejętności zawodowych, w celu jak najlepszego wykorzystania wzorców już istniejących sztuce (wraz ze sztuką ogrodową), a nawet ich rozwijania i ulepszania w zgodzie z wypracowanym dorobkiem kulturowym |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.