Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Historia sztuki i krajobrazu

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: O.F1.HSK.SI.OOGXY
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Historia sztuki i krajobrazu
Jednostka: Katedra Dendrologii i Architektury Krajobrazu
Grupy: Ogrodnictwo 1 sem. stacjon. inż. fakultatywne
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Skrócony opis:

Zarys historii sztuki Starożytności - ze szczególnym uwzględnieniem architektury (omówienie wybranych zagadnień na przykładzie poszczególnych realizacji)

Zarys historii sztuki Polski – ze szczególnym uwzględnieniem architektury i sztuki ogrodowej – na tle nurtów i stylów światowych (omówienie wybranych zagadnień na przykładzie poszczególnych realizacji).

Podstawowe pojęcia i rozwiązania przestrzenne używane w polskiej i światowej historii sztuki.

Pełny opis:

Opis efektów kształcenia

Wiedza

Posiada podstawową wiedzę dotyczącą głównych światowych nurtów, stylów i rozwiązań kompozycyjnych występujących w sztuce (wraz ze sztuką ogrodową), kształtowaniu krajobrazu naturalno-kulturowego

Posiada podstawową wiedzę dotyczącą sztuki ogrodowej wykorzystywania potencjału przyrody z uwzględnieniem zrównoważonego rozwoju.

Umiejętności

Porównuje wiadomości zaczerpnięte z wielu źródeł na temat tych samych nurtów, stylów i rozwiązań kompozycyjnych występujących w sztuce (wraz ze sztuką ogrodową).

Dokonuje analizy podstawowych rozwiązań kompozycyjnych występujących w sztuce ogrodowej w ramach przyjętej systematyki (nurtów i stylów), także w aspekcie ich wykorzystania w urządzaniu współczesnego krajobrazu.

Kompetencje społeczne

Docenia wagę uczenia się przez całe życie i doskonalenia swych umiejętności zawodowych, w celu jak najlepszego wykorzystywania wzorców już istniejących w sztuce (wraz ze sztuką ogrodową), a nawet ich rozwijania i ulepszania w zgodzie z wypracowanym dorobkiem kulturowym.

Interpretuje odpowiednio zasadę zrównoważonego rozwoju we współczesnym świecie, opierając się na wiadomościach i rozwiązaniach zaczerpniętych z historycznych wzorców.

Literatura:

Bogdanowski J., Style, kompozycja i rewaloryzacja w polskiej sztuce ogrodowej. Wybrane problemy, Wydawnictwo Politechniki Krakowskiej, Kraków 1999.

Historia sztuki polskiej w zarysie, pod red. T. Dobrowolski, Wydawnictwo Literackie, Kraków 1965.

Hobhouse P., Historia ogrodów, Arkady, Warszawa 2005.

Majdecki L., Historia ogrodów, PWN, Warszawa 2009.

Majdecki L., Ochrona i konserwacja zabytkowych założeń ogrodowych, PWN, Warszawa 1993.

Szolginia W., Ilustrowana encyklopedia dla wszystkich. Architektura i budownictwo, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa 1991.

Efekty uczenia się:

Wiedza

Posiada podstawową wiedzę dotyczącą głównych światowych nurtów, stylów i rozwiązań kompozycyjnych występujących w sztuce (wraz ze sztuką ogrodową), kształtowaniu krajobrazu naturalno-kulturowego

Posiada podstawową wiedzę dotyczącą sztuki ogrodowej wykorzystywania potencjału przyrody z uwzględnieniem zrównoważonego rozwoju.

Umiejętności

Porównuje wiadomości zaczerpnięte z wielu źródeł na temat tych samych nurtów, stylów i rozwiązań kompozycyjnych występujących w sztuce (wraz ze sztuką ogrodową).

Dokonuje analizy podstawowych rozwiązań kompozycyjnych występujących w sztuce ogrodowej w ramach przyjętej systematyki (nurtów i stylów), także w aspekcie ich wykorzystania w urządzaniu współczesnego krajobrazu.

Kompetencje społeczne

Docenia wagę uczenia się przez całe życie i doskonalenia swych umiejętności zawodowych, w celu jak najlepszego wykorzystywania wzorców już istniejących w sztuce (wraz ze sztuką ogrodową), a nawet ich rozwijania i ulepszania w zgodzie z wypracowanym dorobkiem kulturowym.

Interpretuje odpowiednio zasadę zrównoważonego rozwoju we współczesnym świecie, opierając się na wiadomościach i rozwiązaniach zaczerpniętych z historycznych wzorców.

Metody i kryteria oceniania:

Na ocenę 2

Wiedza

Nie zna podstawowych pojęć dotyczących sztuki ogrodowej, jak kształtowania krajobrazu naturalno-kulturowego

Nie posiada żadnej wiedzy o sztuce ogrodowej oraz wykorzystania

potencjału przyrody z uwzględnieniem zrównoważonego rozwoju

Umiejętności

Nie posiada żadnej umiejętności porównywania wiadomości zaczerpniętych z wielu źródeł na temat tych samych nurtów, stylów i rozwiązań kompozycyjnych w sztuce (wraz ze sztuką ogrodową)

Nie potrafi analizować podstawowych kompozycji w sztuce ogrodowej w ramach przyjętej systematyki , jak i nie posiada umiejętności wykorzystania ich w urządzaniu współczesnego krajobrazu

Kompetencje społeczne

Nie docenia wagi uczenia się przez całe życie i doskonalenia swych umiejętności zawodowych, w celu jak najlepszego wykorzystania wzorców już istniejących w sztuce (wraz ze sztuką ogrodową)

Na ocenę 3

Wiedza

Zna niektóre podstawowe pojęcia dotyczące sztuki ogrodowej oraz kształtowania krajobrazu naturalno-kulturowego

Posiada podstawową wiedzę dotyczącą sztuki ogrodowej i wykorzystania potencjału przyrody z uwzględnieniem zrównoważonego rozwoju popełniając liczne błędy

Umiejętności

Posiada umiejętność porównywania niektórych, wybiórczych wiadomości zaczerpniętych z wielu źródeł na temat tych samych nurtów, stylów i rozwiązań kompozycyjnych w sztuce (wraz ze sztuką ogrodową)

Dokonuje analizy niektórych z podstawowych rozwiązań kompozycyjnych, z trudnością potrafi wykorzystywać je w urządzaniu współczesnego krajobrazu

Kompetencje społeczne

Rzadko docenia wagę uczenia się przez całe życie i doskonalenia swych umiejętności zawodowych, w celu jak najlepszego wykorzystania wzorców już istniejących w sztuce (wraz ze sztuką ogrodową)

Na ocenę 4

Wiedza

Zna podstawowe pojęcia dotyczące sztuki ogrodowej i kształtowania krajobrazu naturalno-kulturowego popełniając nieliczne błędy

Posiada podstawową wiedzę o sztuce ogrodowej i wykorzystaniu potencjału przyrody z uwzględnieniem zrównoważonego rozwoju, popełniając nieliczne błędy

Umiejętności

Prawidłowo porównuje wiadomości zaczerpniętych z wielu źródeł na temat tych samych nurtów, stylów i rozwiązań kompozycyjnych w sztuce (wraz ze sztuką ogrodową) popełniając nieliczne błędy

Prawidłowo analizuje podstawowe rozwiązania kompozycyjne jaki wykorzystanie ich w urządzaniu współczesnego krajobrazu popełniając nieliczne błędy

Kompetencje społeczne

Docenia wagę uczenia się przez całe życie i doskonalenia swych umiejętności zawodowych, w celu jak najlepszego wykorzystania wzorców już istniejących sztuce ogrodowej

Na ocenę 5

Wiedza

Zna podstawowe pojęcia dotyczące sztuki ogrodowej jak i kształtowania

krajobrazu naturalno-kulturowego

Posiada podstawową wiedzę o sztuce ogrodowej oraz o wykorzystaniu potencjału przyrody z uwzględnieniem zrównoważonego rozwoju

Umiejętności

Posiada umiejętność prawidłowego porównywania wiadomości zaczerpniętych z wielu źródeł na temat tych samych nurtów, stylów i rozwiązań kompozycyjnych w sztuce (wraz ze sztuką ogrodową)

Umie prawidłowo analizować podstawowe rozwiązania kompozycyjne w sztuce ogrodowej ,

a także potrafi wykorzystywać je w urządzaniu współczesnego krajobrazu

Kompetencje społeczne

Docenia wagę uczenia się przez całe życie i doskonalenia swych umiejętności zawodowych, w celu jak najlepszego wykorzystania wzorców już istniejących sztuce (wraz ze sztuką ogrodową), a nawet ich rozwijania i ulepszania w zgodzie z wypracowanym dorobkiem kulturowym

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)