Ekologia pszczół
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | O.F1.EKO.SM.OOGXY |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Ekologia pszczół |
Jednostka: | Katedra Sadownictwa i Pszczelnictwa |
Grupy: |
Agroekologia i ochrona roślin, 1 sem. stacj. mag. fakultatywne Bioinżynieria, 1 sem. stacj. mag. fakultatywne Ogr, Rośliny lecznicze i prozdrowotne, 1 sem, stacj. mag. fakultatywne Ogr, Sadownictwo, 1 sem, stacj. mag. fakultatywne Rośliny ozdobne, 1 sem. stacj. mag. fakultatywne Rośliny warzywne, 1 sem. stacj. mag. fakultatywne Sztuka ogrodowa, 1 sem. stacj. mag. fakultatywne |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Podstawy systematyki owadów błonkoskrzydłych. Znaczenie owadów społecznych i dzikich zapylaczy w ekosystemach lądowych. Sposoby zwiększania bioróżnorodności dzikich zapylaczy - działania praktyczne. Podstawy biologii owadów społecznych i pszczół samotnych. Ewolucja zachowań socjalnych owadów społecznych, ze szczególnym uwzględnieniem pszczoły miodnej. |
Pełny opis: |
Wykłady Podstawy systematyki owadów błonkoskrzydłych Podstawy biologii pszczół samotnych Podstawy biologii pszczół społecznych Biologia trzmieli Różnorodność gatunkowa pszczół w biocenozach Znaczenie pszczół w środowisku Zagrożenia i ochrona pszczół Oznaczanie owadów błonkoskrzydłych Oznaczanie pszczół występujących w Polsce Sposoby zwiększania bioróżnorodności pszczół samotnych Przygotowanie miejsc gniazdowania dla pszczół |
Literatura: |
Banaszak, J. 1993. Ekologia pszczół. PWN Warszawa-Poznań |
Efekty uczenia się: |
Opis efektów kształcenia Wiedza Opisuje systematykę owadów błonkoskrzydłych, a w szczególności pszczół. Rozumie znaczenie pszczół w środowisku. Tłumaczy zagrożenia wynikające ze niedoboru pszczół. Opisuje metody ochrony pszczół. Wskazuje na korzyści wynikające z ochrony pszczół. Odróżnia pszczoły od innych owadów błonkoskrzydłych. Rozpoznaje podstawowe grupy systematyczne pszczół. Zmienia środowisko w taki sposób, aby było przyjazne pszczołom. Przygotowuje miejsca gniazdowania dla pszczół. Docenia korzyści związane z obecnością pszczół w środowisku. Dostrzega potrzebę ochrony pszczół. Podejmuje wysiłek mający na celu ochronę pszczół. |
Metody i kryteria oceniania: |
Na ocenę 2 Nie opisuje systematyki owadów błonkoskrzydłych, a w szczególności pszczół. Nie rozumie znaczenie pszczół w środowisku. Nie tłumaczy zagrożenia wynikające ze niedoboru pszczół. Nie opisuje metod ochrony pszczół. Nie wskazuje na korzyści wynikające z ochrony pszczół. Nie odróżnia pszczoły od innych owadów błonkoskrzydłych. Nie rozpoznaje podstawowych grup systematyczne pszczół. Nie zmienia środowiska w taki sposób, aby było przyjazne pszczołom. Nie przygotowuje miejsc gniazdowania dla pszczół. Nie docenia korzyści związanych z obecnością pszczół w środowisku. Nie dostrzega potrzeby ochrony pszczół. Nie podejmuje wysiłku mającego na celu ochronę pszczół. Na ocenę 3 Opisuje systematykę owadów błonkoskrzydłych, a w szczególności pszczół. Rozumie znaczenie pszczół w środowisku. Tłumaczy zagrożenia wynikające ze niedoboru pszczół. Nie opisuje metod ochrony pszczół. Nie wskazuje na korzyści wynikające z ochrony pszczół. Odróżnia pszczoły od innych owadów błonkoskrzydłych. Rozpoznaje podstawowe grupy systematyczne pszczół. Nie zmienia środowiska w taki sposób, aby było przyjazne pszczołom. Nie przygotowuje miejsc gniazdowania dla pszczół. Docenia korzyści związane z obecnością pszczół w środowisku. Nie dostrzega potrzeby ochrony pszczół. Nie podejmuje wysiłku mającego na celu ochronę pszczół. Na ocenę 4 Opisuje systematykę owadów błonkoskrzydłych, a w szczególności pszczół. Rozumie znaczenie pszczół w środowisku. Tłumaczy zagrożenia wynikające ze niedoboru pszczół. Opisuje metody ochrony pszczół. Nie wskazuje na korzyści wynikające z ochrony pszczół. Odróżnia pszczoły od innych owadów błonkoskrzydłych. Rozpoznaje podstawowe grupy systematyczne pszczół. Zmienia środowisko w taki sposób, aby było przyjazne pszczołom. Nie przygotowuje miejsc gniazdowania dla pszczół. Docenia korzyści związane z obecnością pszczół w środowisku. Dostrzega potrzebę ochrony pszczół. Nie podejmuje wysiłku mającego na celu ochronę pszczół. Na ocenę 5 Opisuje systematykę owadów błonkoskrzydłych, a w szczególności pszczół. Rozumie znaczenie pszczół w środowisku. Tłumaczy zagrożenia wynikające ze niedoboru pszczół. Opisuje metody ochrony pszczół. Wskazuje na korzyści wynikające z ochrony pszczół. Odróżnia pszczoły od innych owadów błonkoskrzydłych. Rozpoznaje podstawowe grupy systematyczne pszczół. Zmienia środowisko w taki sposób, aby było przyjazne pszczołom. Przygotowuje miejsca gniazdowania dla pszczół. Docenia korzyści związane z obecnością pszczół w środowisku. Dostrzega potrzebę ochrony pszczół. Podejmuje wysiłek mający na celu ochronę pszczół. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.