Szkółkarstwo ozdobne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | O.DAK.SZKO5.SI.OOGXY |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Szkółkarstwo ozdobne |
Jednostka: | Katedra Dendrologii i Architektury Krajobrazu |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Skrócony opis: |
Zapoznanie studentów ze sposobami generatywnego i wegetatywnego rozmnażania drzew, krzewów i bylin, oraz podstawowymi metodami produkcji szkółkarskiej |
Pełny opis: |
Treści kształcenia Urządzenia służące produkcji szkółkarskiej. Mnożarki (szklarnie, namioty foliowe inspekty). Przechowalnie, chłodnie, cienniki szkółkarskie. Wybór miejsca i organizacja szkółki gruntowej i pojemnikowej drzew krzewów i bylin. Pojemniki i podłoża w uprawie pojemnikowej. Technologia sadzenia i przesadzania. Zimowanie roślin w uprawie pojemnikowej Nawadnianie w szkółkach. Zamknięte obiegi wody, oczyszczanie wody. Rozmnażanie generatywne. Produkcja, zbiór, obróbka i przechowywanie nasion. Zarys technologii produkcji siewek w pojemnikach i w gruncie. Rozmnażanie wegetatywne. Ukorzenianie sadzonek pod osłonami - mateczniki, podłoża, podlewanie, doświetlanie, dokarmianie CO2, hormonizacja. Przechowywanie sadzonek. Szczepienie taksonów iglastych. Szczepienie taksonów liściastych Mikrorozmnażanie drzew i krzewów w praktyce szkółkarskiej. Poznanie budowy pojemników (PVC, Root Bag, Root Trainers, kontenerów szczelinowych, ekologicznych-rozkładalnych), mat szkółkarskich, cieniówek, folii, włóknin i podłoży. Zbiór nasion i owoców, czyszczenie nasion, skaryfikacja, stratyfikacja. Wysiewy nasion gatunków drzewiastych i bylin. Sadzonkowanie gatunków liściastych. Sadzonkowanie liściastych roślin zimozielonych. Sadzonkowanie gatunków drzew i krzewów iglastych. Szczepienie gatunków iglastych. Szczepienie gatunków iglastych Pikowanie, pielęgnacja i wysadzanie ukorzenionych mikrosadzonek. Pielęgnacje siewek, sadzonek i szczepów. Zapoznanie się z produkcją szkółkarską w terenie. |
Literatura: |
1. Bärtels A. 1982. Rozmnażanie drzew i krzewów ozdobnych. PWRiL. 2. Hrynkiewicz-Sudnik J., Sękowski B., Wilczkiewicz M. 1991. Rozmnażanie drzew i krzewów nagozalążkowych PWN, Warszawa. 3. Hrynkiewicz-Sudnik J., Sękowski B., Wilczkiewicz. 1987. Rozmnażanie drzew i krzewów liściastych. PWN Warszawa. Tom I-III. 4. Ślaski J., Sękowski B. 1988. Szkółkarstwo szczegółowe drzew i krzewów ozdobnych. PWRiL. 5. Szydło W. 2006. Szkółkarstwo ozdobne – wybrane zagadnienia. Agencja Promocji Zieleni. Warszawa. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza SzkOz_W01 Opisuje kryteria wyboru miejsca nadające się do podjęcia produkcji szkółkarskiej SzkOz_W02 Wylicza i nazywa urządzenia i materiały służące rozmnażaniu i uprawie drzew, krzewów i bylin SzkOz_W03 Opisuje podstawowe elementy technologii produkcji roślin w pojemnikach i w gruncie, oraz wymienia i dobiera właściwie metody rozmnażania generatywnego i wegetatywnego drzew, krzewów i bylin SzkOz_W04 Wskazuje i tłumaczy morfologiczne i fizjologiczne aspekty rozmnażania drzew, krzewów i bylin SzkOz_W05 Wskazuje podstawowe zależności pomiędzy produkcją szkółkarską, czynnikami środowiska i potrzebami rynku Umiejętności SzkOz_U01 Planuje i nakreśla zasadniczy ciąg produkcyjny w szkółkach drzew , krzewów i bylin, oraz stosuje właściwe metody do rozmnażania określonych gatunków roślin. SzkOz_U02 Wykorzystuje wiedzę teoretyczną i praktyczną do optymalizacji rozmnażania i produkcji szkółkarskiej Kompetencje społeczne SzkOz_k01 Ma świadomość ważności zachowania się w sposób profesjonalny oraz przestrzegania zasad etyki zawodowej SzkOz_K02 Ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska |
Metody i kryteria oceniania: |
Na ocenę 2 Wiedza Nie zna miejsc nadających się do podjęcia produkcji szkółkarskiej, nie zna urządzeń i służących rozmnażaniu i uprawie drzew, krzewów i bylin Nie zna urządzeń i materiałów służących do rozmnażania generatywnego i wegetatywnego roślin oraz morfologicznych i fizjologicznych aspektów rozmnażania Nie wskazuje zależności pomiędzy produkcja szkółkarską, a czynnikami środowiska i potrzebami rynku. Umiejętności Nie potrafi nakreślić ciągów produkcyjnych, oraz zastosować właściwych metod do rozmnażania określonych gatunków roślin Nie potrafi wykorzystać wiedzy teoretycznej do optymalizacji rozmnażania i produkcji szkółkarskiej. Kompetencje społeczne SpSzO_K01 SpSzO_K02 Nie ma świadomości przestrzegania etyki zawodowej i zachowania się w sposób profesjonalny. Nie ma świadomości ryzyka i ewentualnych skutków dla środowiska jego działalności zawodowej. ma świadomości przestrzegania etyki zawodowej i zachowania się w sposób profesjonalny. Częściowo rozumie ryzyko i ewentualne skutki dla środowiska wynikające z prowadzonej działalności. ma świadomości przestrzegania etyki zawodowej i zachowania się w sposób profesjonalny. Rozumie ryzyko i ewentualne skutki dla środowiska wynikające z prowadzonej działalności. ma świadomości przestrzegania etyki zawodowej. Rozumie ryzyko i ewentualne skutki dla środowiska Widzi potrzebę dalszego dokształcania się. Na ocenę 3 Wiedza Opisuje częściowo miejsca produkcji szkółkarskiej i urządzenia służące rozmnażaniu i uprawie drzew, krzewów i bylin Zna urządzenia i materiały służące rozmnażaniu i produkcji, ale nie potrafi scharakteryzować morfologicznych i fizjologicznych aspektów rozmnażania drzew, krzewów i bylin. Zna częściowe zależności pomiędzy produkcja szkółkarską i czynnikami środowiska oraz potrzebami rynku Umiejętności Określa ogólnie ciąg produkcyjny, częściowo umie częściowo dobrać metody rozmnażania określonych gatunków roślin Potrafi częściowo wykorzystać wiedzę teoretyczną do optymalizacji rozmnażania i produkcji szkółkarskiej. Kompetencje społeczne ma świadomości przestrzegania etyki zawodowej i zachowania się w sposób profesjonalny. Częściowo rozumie ryzyko i ewentualne skutki dla środowiska wynikające z prowadzonej działalności. Na ocenę 4 Wiedza Opisuje miejsca produkcji szkółkarskiej i większość urządzeń służących rozmnażaniu i uprawie drzew, krzewów i bylin Zna urządzenia i materiały służące rozmnażaniu i produkcji, oraz zna podstawowe morfologiczne i fizjologiczne aspekty rozmnażania drzew, krzewów i bylin. Zna częściowe zależności pomiędzy produkcja szkółkarską i czynnikami środowiska oraz potrzebami rynku Umiejętności Potrafi nakreślić ciągi technologiczne, dobiera metody rozmnażania i wskazuje metody rozmnażania określonych gatunków Roślin. Potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną do optymalizacji rozmnażania i produkcji szkółkarskiej. Kompetencje społeczne ma świadomości przestrzegania etyki zawodowej i zachowania się w sposób profesjonalny. Rozumie ryzyko i ewentualne skutki dla środowiska wynikające z prowadzonej działalności. Na ocenę 5 Wiedza Opisuje miejsca produkcji szkółkarskiej i urządzenia służące rozmnażaniu i uprawie drzew, krzewów i bylin Zna urządzenia i materiałów służące rozmnażaniu i wielkotowarowej produkcji, zna morfologiczne i fizjologiczne aspekty rozmnażania drzew, krzewów i bylin. Zna zależności pomiędzy produkcja szkółkarską i czynnikami środowiska oraz potrzebami rynku Umiejętności Opisuje ciągi technologiczne, dobiera właściwie metody rozmnażania, określonych gatunków Roślin. Wykorzystuje wiedzę teoretyczną do optymalizacji rozmnażania i produkcji szkółkarskiej Kompetencje społeczne ma świadomości przestrzegania etyki zawodowej. Rozumie ryzyko i ewentualne skutki dla środowiska Widzi potrzebę dalszego dokształcania się. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.